Skogsekonomi

Massiv brist på träråvara....

11 inlägg 4065 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Massiv brist på träråvara....

VickyPollard  
#710269 Jag vet inte vilket ställe jag ska posta detta på men känner jag vill dryfta en fråga som jag konfronteras med dagligen just nu.
Jag jobbar i importmöbelbranchen och där råder massiv brist på trä vilket gör att råvarupriserna just nu rusar med ökningar på 20-25% på ek, bok, björk, ask . Tillverkningen sker i lågprisländer som baltikum och kina men träet vi använder är från skogar i ex Amerika, Frankrike eller var som helst.
Total brist även på träprodukter som papp och packmaterial - går inte att få fram och kostar multum
Men jag hör inget om detta här hemma i skogliga sammanhang.. noll. Här lallar allt på som vanligt
Så min undrar är väll varför inte vår industri steppar upp. Ekstockar borde säljas för sin vikt i guld nu.. men körde just förbi i en fin trave där detta skulle gå till massaved... jag svimmar nästan när jag ser sånt. eller jag bara hänger på fler ställen och detta diskuteras i skogsinustrin också.?
Någon som har några tankar?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Massiv brist på träråvara....

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710270 Ökning av pris till skogsägaren är nog det sista som händer.
Vi får nu hoppas att skogsägare håller igen på avverkningar
Men vi har en bulkindustri som ratar björk, ek är tämligen värdelösa i deras ögon

Användarvisningsbild

Re: Massiv brist på träråvara....

halvproffs  
#710274 Det är bara att hålla med Röjkvist.

Avatar Fallback

Re: Massiv brist på träråvara....

VickyPollard  
#710275 Ja, jag hoppas folk som kan vänta gör det. Somliga tjänar grova pengar på timmer just nu och det är dessvärre inte skogsägarna i sverige i alla fall

   TS
Avatar Fallback

Re: Massiv brist på träråvara....

Sörlänningen  
#710306 Södra höjde ju åtminstone priset på i princip allt idag. Inga 1000 kr/kubiken, men i alla fall en höjning.

Användarvisningsbild

Re: Massiv brist på träråvara....

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710312 Ek blir inte massa. Men det är ju en jäkla spännande tid. De som säljer är ju nöjda med affären de som håller igen hoppas på något bättre.

Avatar Fallback

Re: Massiv brist på träråvara....

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710319
Sörlänningen skrev:Södra höjde ju åtminstone priset på i princip allt idag. Inga 1000 kr/kubiken, men i alla fall en höjning.


Fasiken, de hämtade min kubb i måndags....

Har anmält 4 ha för avverkning, tänkte stämpla i sommar och lägg ut det i augusti/september.

Användarvisningsbild

Re: Massiv brist på träråvara....

Torbjörn Johnsen  
#710327 Undrar om vi inte måste gå tillbaka ganska långt bak i tiden för att hitta en liknande sågverkskonjunktur? Prisökningen på trävaror verkar vara exeptionell och nu MÅSTE det vara helt rätt läge att få upp timmerpriserna till verkliga rekordnivåer. I det perspektivet framstår Södras prishöjning idag ”fjuttig” om jag uttrycker mig snällt. Att dessutom höja priset på gallringsmassaved (inkl premie) med nästan dubbelt så mycket som för sågtimmer gör ju inte saken bättre. Håll igen på timmerflödet så ska ni se att priset klättrar uppåt👍

Användarvisningsbild

Re: Massiv brist på träråvara....

generationsskifte  
#710340 När vi väl har fått upp priserna så gäller det att försöka behålla dom med. Man kan i alla fall hoppas att de är här för att stanna 😀

Avatar Fallback

Re: Massiv brist på träråvara....

jannee  
#710344 Vi är inte få som är TVINGADE att avverka, för att rädda det som räddas kan när det gäller virkesvärdet.
Inköparna är mycket väl medvetna om detta, tror absolut inte att vi kommer upp till några 1 000 kr/fub, eftersom dagspriset nu är 800 kr/fub för gran 18+
Än bättre vore att industrin tog vara på blånadsvirket i stället för att elda upp det.
Just där förlorar skogsägarna enorma belopp.

Avatar Fallback

Re: Massiv brist på träråvara....

ÅsaNisse  
#710360 Hur kommer priserna på massaveden utveckla sig i sydsverige, nu när Stora Enso lägger ned i Borlänge? Jo det blir ju större behov i och med mindre konkurrens och följaktligen borde priserna öka även på veden i södras område. Det kanske kan fungera med en gallring till hösten -21

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).