Skogsekonomi

Betala skogsägare för virke utan skickad faktura

3 inlägg 5537 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Betala skogsägare för virke utan skickad faktura

jakobn  
#709445 Jag köper en del små partier virke av folk i närområdet. Ibland hugger jag själv och ibland direkt i välta efter avverkning.
För att det ska vara intressant att krångla med relativt små volymer måste det vara smidigt för säljaren. Har tidigare bett säljaren att skicka faktura efter jag har mätt och skickat underlag för virket. Ibland tar det väldigt lång tid innan jag får fakturan och en del tvekar inför jobbet med att göra en faktura.
För att göra det så attraktivt som möjligt vill jag bara behöva be om faktureringsuppgifter, sätta in pengar på säljarens konto och maila kvitto och mätunderlag.
Hur behöver ett sådant kvitto för betalning se ut för att skatteverket ska vara nöjd?
Vill helst göra det digitalt.



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Betala skogsägare för virke utan skickad faktura

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709448 Du kan ställa ut en faktura för säljarens räkning. Det heter självfaktura och finns en del information på skatteverkets hemsida om det. Det är vanligt hos virkesköpare, slakterier, spannmålsköpare och liknande där en liten aktör säljer till en större och värdet sätts först vid inmätning hos köpare.

Användarvisningsbild

Re: Betala skogsägare för virke utan skickad faktura

Jan-Erik Nyberg  
#709777 Tack så mycket för denna rekommendation. Detta är ett riktigt stort problem och ofta kan finansiella transaktioner eller betalningar vara ett problem eller löna sig med viss svårighet eller gimmick. Jag insåg att jag inte skulle ta en passiv ställning och för utvecklingen av mitt eget företag bestämde jag mig för att ta ett företagslån om villkoren för vilka jag läste på webbplatsen https://foretagslan-finance.se/ När jag bedriver ett enskilt företag bör ägaren helst ta en personlig garanti för att göra det klart för långivaren att du kan betala av ditt lån.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).