Skogsekonomi

Förfalloår / Beskattningsår

2 inlägg 565 visningar 1 följer Svara, dela mm...   

Förfalloår / Beskattningsår

Woodstock  
#703941 Inkomster från ett skogsbruk kan finnas på ett skogskonto i 10 år innan det måsta tas ut och beskattas.

Är lite osäker innebörden förfallo- respektive beskattnings-år.

Ska inkomsten redovisas i deklarationen samma år eller året därpå som det satts in på skogslikvidskontot?

Som jag ser det borde väl året som pengarna sätts in på skogslikvidskontot räknas som inkomstår och då ska den inkomsten redovisas året därpå.

TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Förfalloår / Beskattningsår

Vedproducent  
Woodstock skrev:Inkomster från ett skogsbruk kan finnas på ett skogskonto i 10 år innan det måsta tas ut och beskattas.

Är lite osäker innebörden förfallo- respektive beskattnings-år.

Ska inkomsten redovisas i deklarationen samma år eller året därpå som det satts in på skogslikvidskontot?

Som jag ser det borde väl året som pengarna sätts in på skogslikvidskontot räknas som inkomstår och då ska den inkomsten redovisas året därpå.

Våren 2020 hade jag en intäkt på en summa som gick in på kontot. Där händer ingen beskattning med automatik. Inför årets deklaration med beskattningsår 2020 kommer lämpligt resultat att räknas fram. Resten sätts sen in på skogskonto där det kan stå i 10 år och jämna ut resultaten med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).