Skogsekonomi

Generationsväxling, ärva eller köpa, samägd fastighet

6 inlägg 3078 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Generationsväxling, ärva eller köpa, samägd fastighet

NiklasKA  
#675820 Jag och mina föräldrar har kommit fram till att det är dags för deras del av skogen att gå i arv. Enkelt tänkte vi, ett gåvobrev där skogen ges som enskild gåva och saken är biff. Riktigt så enkelt är det ju ej...

Lite bakgrundsinformation:

Skogen, som utgör ca 160ha (130ha produktiv) ägs idag av tre syskon som närmar sig pensionsåldern. De äger 1/3 var och har fått fastigheten i arv.

Jag har stort intresse av skogen, både arbetet i skogen men även fritidsintresse.

Mina föräldrar vill nu att jag skall förvalta ”vår” del, men även att jag skall få skogen skriven på mig. Detta utan något ersättning.
Hur lägger vi upp detta smidigast?

Alt 1: gåvobrev, enskild egendom. Stora nackdelar skattemässigt för min del( skogsavdrag, anskaffningsvärde vid ev tvingad försäljning).

Alt 2: Jag får en summa av mina föräldrar i gåva, låt säga 1 miljon kronor. För dessa pengar köper jag fastigheten. Oklart vilka nackdelar som finns för min del, men mina föräldrar åker på en skattesmäll pga vinstskatten med tanke på att fastigheten har gått i arv.

Vi kommer givetvis kontakta Areal eller LRF, men vad finns det för tankar/åsikter här?

Jag har ej möjlighet att köpa ut resterande 2/3 i nuläget, upplägget är inte alls bra med tre samägare, delvis pga åldersskillnad (jag 35, de kring 60-65) samt att de i sin tur har barn som ev får ärva (totalt är vi 5 kusiner).

Viktigast för mig är att fastigheten är kvar i familjen, för min skull, samt för mina barns skull. Totalt oansvarigt att ”kasta bort” någonting som tidigare generationer har slitit för.

Mvh



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Generationsväxling, ärva eller köpa, samägd fastighet

550  
#675962 Låter som ett svårt läge. Jag skulle först titta på en lösning där man äger allt själv. Skulle du och dina föräldrar ihop ha möjlighet att köpa ut resten av släkten? Ett annat alternativ är att stycka fastigheten så du/ni får råd. Ännu svårare om du själv har syskon.

Alt 1: Det räknas väl skattemässigt oftast som gåva om köpeskillingen understiger taxeringsvärdet? Det låter som ni planerar en ren gåva utan pengar emellan? Då är det väl inget problem med att du får skatta om det skulle bli en tvångsförsäljning. Eftersom allt inte blir skatt så har du ju pengar att betala den med.

Alt 2: Det låter enklare med en revers på en lagom summa. Det är väl bättre att du eventuellt får skatta vid en senare försäljning än att dina föräldrar får skatta nu?

Tänk på att det också kan vara så att någon av dina kusiner är spekulant på hela fastigheten. Det borde åtminstone vara viktigt för deras föräldrar att ta reda på innan de får respektive delar i arv.

Användarvisningsbild

Re: Generationsväxling, ärva eller köpa, samägd fastighet

Rättselarn  
#675973 Om ni äger 1/3 av fastigheten så kan ni ansöka till Lantmäteriet om klyvning. En förutsättning för klyvningen är att er del som ni vill klyva ut kan producera minst 200 m3sk/år. Är idealboniteten 5 m3sk/ha o år så krävs minst 40 ha.
En fördel med klyvning är att de övriga delägarna inte kan neka till att ni bryter er ur, avstyckning kräver att alla är överens om hur det ska göras.
Innan man begär klyvning så är det bäst att ha en uppdaterad skogsbruksplan och en tanke om hur den egna klyvningslotten bör se ut. Om det inte är gjort måste ju förrättningslantmätaren både ta fram värderingsunderlaget själv och prova ett antal alternativ, vilket tydligt kommer att synas på förrättningsräkningen.

Avatar Fallback

Re: Generationsväxling, ärva eller köpa, samägd fastighet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676010 En klyvd del är ju inte dumt, men det verkar kosta en hel del även när alla är överens!

https://www.lantmateriet.se/sv/Fastighe ... /#faq=de24

Användarvisningsbild

Re: Generationsväxling, ärva eller köpa, samägd fastighet

Rättselarn  
#676029 Ja en klyvning kostar en hel del när det gäller att betala för förrättningen, men om man är delägare i en fastighet och vill "sköta sig själv" så finns det följande alternativ:

- Lösa ut de andra delägarna, frivilligt avtal
- Avstycka en del som motsvarar sin andel, frivilligt avtal
- Offentlig auktion genom tingsrätten, den som bjuder högst vinner och då ofta någon utomstående
- Klyvning, din del bryts ut även om de andra delägarna är emot det

Det går ju också att göra en klyvning i samförstånd. Då blir kostnaden betydligt lägre eftersom bråk och många alternativ kostar tid och pengar. Kostnaden hålls också ner om man har en bra skogsbruksplan eftersom den kostnaden kan tas på driften och inte i en förrättningskostnad.
Klyvningen har också den fördelen att alla tidigare egenskaper och skatteaffärer "ärvs" till den nya fastigheten, medan det vid en avstyckning blir en helt ny fasighet. Jag är inte så hemma på bokföring och skatteaffärer så att jag kan ge några råd, men det kan nog vara bra att kolla frågan innan man sätter igång någon större affär med en uppdelning.

Användarvisningsbild

Re: Generationsväxling, ärva eller köpa, samägd fastighet

dHansson  
#676342 Jag har ganska nyligen genomgått ett generationsskifte på en mark utan någon annan delägare, och det var nog så krångligt. Men en fråga som är väsentlig är om du har syskon? I så fall så måste de kompenseras av dina föräldrar om du får marken eller 1 miljon som gåva vilket räknas som förskott på arv och då ser alt 2 svårt ut om syftet är att du ska ta över utan att det kostar dig något.

Sen kan alternativet att köpa marken av dem ändå vara bättre i vissa fall, exempelvis om du räknar med att kunna göra avverkningar för stora summor i framtiden. Om inte, så brukar gåvoalternativet vara mest fördelaktigt.

Sen är ju frågan hur tajt du är med de andra ägarna. Det är surt att betala fullpris för ett ägande som du inte bestämmer över helt själv, men det tror jag inte att en värderare tar med i beräkningarna.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).