Skogsekonomi

Köpa skog utan lån

6 inlägg 2666 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa skog utan lån

Yonaz21  
#667596 Jag har gått möjlighet att köpa två skogsfastigheter. Totalt ca 100 hektar med ett virkesförråd på ca 12000 m3sk. 6500 m3sk är slutavverkningsbar skog. Priset på fastigheterna blir ca 2.2 miljoner.

Mitt problem är att jag i dagsläget inte har några deklarerade inkomster då jag är egenföretagare och investerat mycket i företaget vilket inneburit i princip noll deklareras inkomst.

Jag har ca 450.000 kr som jag kan lägga kontant. Sen tänkter jag avverka skogen och betala resten med den? Vilka skatter kommer på avverkningen? Andra saker att tänka på?


Senast redigerad av Yonaz21 sön 08 nov 2020, 20:22, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan lån

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667598 Tala med banken. De hänger inte upp sig på din deklarerade inkomst om det är en garvad bankperson. Värdet på fastigheten och att du kan lägga 20% kontant är viktigare. Du kan göra värdeminskningsavdrag för en del av det du avverkar enligt snåriga regler som bankpersonerna ska kunna. Kan de inte så byt bank. Gå inte i fällan att ta förskott från ett bolag.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan lån

Sture Andersson  
#667599 Virkespriserna är ju väldigt låga nu ,så helst ska du ju undvika averkning nu ,men du ska ju naturligtvis göra allt för att få till affären ,priset verkar ju väldigt lågt.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan lån

Yonaz21  
#667600 Skogen finns i Västerbottens inland 🙂 därav priset 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan lån

Yonaz21  
#667601
Skogsola skrev:Tala med banken. De hänger inte upp sig på din deklarerade inkomst om det är en garvad bankperson. Värdet på fastigheten och att du kan lägga 20% kontant är viktigare. Du kan göra värdeminskningsavdrag för en del av det du avverkar enligt snåriga regler som bankpersonerna ska kunna. Kan de inte så byt bank. Gå inte i fällan att ta förskott från ett bolag.


Har pratat med landshypotek men de var inte speciellt intresserade av att låna ut ett öre tyvärr...

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan lån

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667609
Sture Andersson skrev:Virkespriserna är ju väldigt låga nu ,så helst ska du ju undvika averkning nu ,men du ska ju naturligtvis göra allt för att få till affären ,priset verkar ju väldigt lågt.


Väldigt låga är att ta i även om massaveden har dippat. Det kan bli sämre innan det blir bättre.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).