Skogsekonomi

ATV och förmånsvärde

12 inlägg 4505 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

ATV och förmånsvärde

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667568 Den gamla tråden är låst gör en ny för att berätta. Fick idag bekräftat från handläggare på Skatteverket att detta nedan verkligen gäller. Med andra ord, lungt att ha ATVn på bolaget för jobb i verksamheten. Bara man som vanligt med bilarna, för en ordentlig journal/tim dagbok.
Bra är det.

"I de fall det är klarlagt att fyrhjulingen eller snöskotern enbart har använts i arbetsgivarens näringsverksamhet och det inte heller finns andra omständigheter som talar för att fordonet anskaffats av privat intresse har dispositionsrätten inte något beskattningsbart värde. Detta får anses följa av allmänna beskattningsprinciper."

"Ett sätt att visa att fyrhjulingen eller snöskotern inte använts privat är en noga och löpande förd journal. Av denna journal bör framgå datum, uppgift om mätarställning eller gångtimmar vid arbetets start och slut, var arbetet har utförts och vilken typ av arbetsuppgift som har utförts."



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: ATV och förmånsvärde

Sture Andersson  
#667569
Uvskogen skrev:Den gamla tråden är låst gör en ny för att berätta. Fick idag bekräftat från handläggare på Skatteverket att detta nedan verkligen gäller. Med andra ord, lungt att ha ATVn på bolaget för jobb i verksamheten. Bara man som vanligt med bilarna, för en ordentlig journal/tim dagbok.
Bra är det.

"I de fall det är klarlagt att fyrhjulingen eller snöskotern enbart har använts i arbetsgivarens näringsverksamhet och det inte heller finns andra omständigheter som talar för att fordonet anskaffats av privat intresse har dispositionsrätten inte något beskattningsbart värde. Detta får anses följa av allmänna beskattningsprinciper."

"Ett sätt att visa att fyrhjulingen eller snöskotern inte använts privat är en noga och löpande förd journal. Av denna journal bör framgå datum, uppgift om mätarställning eller gångtimmar vid arbetets start och slut, var arbetet har utförts och vilken typ av arbetsuppgift som har utförts."

Hur är det om du köper en terrängregistrerad i jordbruket som du inte får köra på väg (bara mellan skiften)kan det bli skatt på en sån .

Användarvisningsbild

Re: ATV och förmånsvärde

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667574
Sture Andersson skrev:
Hur är det om du köper en terrängregistrerad i jordbruket som du inte får köra på väg (bara mellan skiften)kan det bli skatt på en sån .


Enligt LRF gäller detta med förmånsvärde enbart bolagsägda, inte enskild firma som väl majoriteten av skogsägarna är i varje fall. Har dålig koll på hur bönder organiserar sin verksamhet, EF eller AB.

Men hursom, för man bok och kan påvisa hur den används så är allt ok. Har man den för sitt privata nöje, ja då är det ju en förmån.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV och förmånsvärde

anersimyra  
#667583
Uvskogen skrev:
Sture Andersson skrev:
Hur är det om du köper en terrängregistrerad i jordbruket som du inte får köra på väg (bara mellan skiften)kan det bli skatt på en sån .


Enligt LRF gäller detta med förmånsvärde enbart bolagsägda, inte enskild firma som väl majoriteten av skogsägarna är i varje fall. Har dålig koll på hur bönder organiserar sin verksamhet, EF eller AB.

Men hursom, för man bok och kan påvisa hur den används så är allt ok. Har man den för sitt privata nöje, ja då är det ju en förmån.

Både bil och båt får ett förmånsvärde i enskild näringsverksamhet och borde väl även gälla fyrhjuling? Jag minns när min revisor nämnde att t.o.m en telefon kunde förmånsbeskattas för samtal som inte gällde själva verksamheten..😬

Användarvisningsbild

Re: ATV och förmånsvärde

anersimyra  
#667585 Fy, tusan, det är hög tid att göra sig av med ekipaget..😬. https://www.landlantbruk.se/debatt/fles ... beskattas/

Användarvisningsbild

Re: ATV och förmånsvärde

Stampep  
#667586 Kanske glider lite utanför nu, men hör ihop med ämnet.

Om man har en ATV privat, och nyttjar den i egen firma "f-skatt" hur funkar det? Kan firman få betala straffskatt på nåt vis? Försäkringsmässigt?

Användarvisningsbild

Re: ATV och förmånsvärde

anersimyra  
#667588
Stampep skrev:Kanske glider lite utanför nu, men hör ihop med ämnet.

Om man har en ATV privat, och nyttjar den i egen firma "f-skatt" hur funkar det? Kan firman få betala straffskatt på nåt vis? Försäkringsmässigt?

Möjligen kan man yrka avdrag på bränslet på samma sätt som vid användande av personbil..🤔

Avatar Fallback

Re: ATV och förmånsvärde

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667651 Skulle inte någon förmånsbeskattas med 60 000 om året för att han hade tillgång till en ATV? Då gäller väl samma åt andra hållet? Avdrag med 60 000 för privat ATV i jobbet.

Användarvisningsbild

Re: ATV och förmånsvärde

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667654 Man kan förstås tycka en massa om detta men nu vet vi ju reglerna så bara anpassa sig
Ser liksom ingen anledning att spekulera i en massa varianter och rykten som florerat i debatten runt detta med förmånsvärde och ATV ägd av bolag.
Vill man ha den till nöje så köp den privat så är det inget mer med det.
Annars köp den på AB/EF och för bok och betala förmånsvärde för ditt eventuella privata nyttjande.

Rätt och riktigt. Solklart och enkelt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV och förmånsvärde

Camaro1969  
#667659 jag vill påstå att man inte behöver föra bok i enskild näringsverksamhet

Avatar Fallback

Re: ATV och förmånsvärde

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667938
anersimyra skrev:
Stampep skrev:Kanske glider lite utanför nu, men hör ihop med ämnet.

Om man har en ATV privat, och nyttjar den i egen firma "f-skatt" hur funkar det? Kan firman få betala straffskatt på nåt vis? Försäkringsmässigt?

Möjligen kan man yrka avdrag på bränslet på samma sätt som vid användande av personbil..🤔


Du får ett avdrag per km körd i näringsverksamheten (18,5 kr/mil tror jag det är) för bil. Tror itne det gäller andra fordon (tex moppe).

Användarvisningsbild

Re: ATV och förmånsvärde

Stampep  
#667950
Mangan skrev:
anersimyra skrev:
Stampep skrev:Kanske glider lite utanför nu, men hör ihop med ämnet.

Om man har en ATV privat, och nyttjar den i egen firma "f-skatt" hur funkar det? Kan firman få betala straffskatt på nåt vis? Försäkringsmässigt?

Möjligen kan man yrka avdrag på bränslet på samma sätt som vid användande av personbil..🤔


Du får ett avdrag per km körd i näringsverksamheten (18,5 kr/mil tror jag det är) för bil. Tror itne det gäller andra fordon (tex moppe).



Avdrag är egentligen ointressant, har köpt en fyrhjuling privat för att använda privat, men tanken slog mig om det kan bli nåt problem om jag skulle använda den i firman rent skattemässigt (f-skatt). Försäkringsmässigt får jag kolla upp med försäkringsbolagen om det blir skarpt läge, kanske får ringa skatteverket också. Blir ju lite jobbigt om man måste köpa dubbelt av allt för att gå fri så att säga.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).