Skogsekonomi

Ny ägare till jordbruksfatighet

17 inlägg 8561 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny ägare till jordbruksfatighet

sundvall82  
#643760 Hej
helt ny i detta ämne vi har tidigare haft småhus inne i stan.
nu har vi gått och köpt oss en jordbruksfastighet med 2ha skog och 5,4ha åkermark
vägen in till huset är 350m och på gården finns ett stall med ridplan och ett garage.
jag kommer att måsta köpa in en fyrhjuling för att kunna ploga och harva ridplan samt även averka nån tall för eget bruk.
hur är det med inköp av fyrhjuling och andra hjälpmedel, får jag dra momsen??
vad behöver jag göra isåfall??
tacksam för all hjälp
MvH Fredrik



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Ny ägare till jordbruksfatighet

alias  
#643763
sundvall82 skrev:Hej
helt ny i detta ämne vi har tidigare haft småhus inne i stan.
nu har vi gått och köpt oss en jordbruksfastighet med 2ha skog och 5,4ha åkermark
vägen in till huset är 350m och på gården finns ett stall med ridplan och ett garage.
jag kommer att måsta köpa in en fyrhjuling för att kunna ploga och harva ridplan samt även averka nån tall för eget bruk.
hur är det med inköp av fyrhjuling och andra hjälpmedel, får jag dra momsen??
vad behöver jag göra isåfall??
tacksam för all hjälp
MvH Fredrik


För att kunna "dra momsen" så behöver man registrera sig som momsredovisningsskyldig.

Huruvida du sedan har rätten att dra av momsen på inköpen beror på om dessa har något samband med den verksamhet som genererar inkomster.

Privata "nöjeshästar" på en gård kan skapa en del frågor från Skatteverket.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Ny ägare till jordbruksfatighet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643767 Både hästen och tomten som gården står på räknas som privat, normalt. SKV är lite griniga på just fyrhjuling, köpe MF-35 med bakblad istället. Mycket roligare, och brukar inte var något problemen att ta utgifter på näringsverksamhet. Fast om du inte har några intäkter, så...

Användarvisningsbild

Re: Ny ägare till jordbruksfatighet

sundvall82  
#643771 allt är ju för privatbruk egentligen, men eftersom att allt behövs på gården så tänkte jag prova
det värsta man kan få är väl ett nej eller??
traktor följde med gården en äldre jordbrukare från 80talet iaf med 4wd och snöslunga men en 4 hjuling är bra smidigare att ha att harva med å ut på ängarna.
har ju iof åkermark som jag ev kommer att arrendera ut eller bonden i byn kommer att få slå hö där 2ggr/år
så det är bara att momsregga sig för att få dra moms isåfall ska jag göra det och testa iaf

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny ägare till jordbruksfatighet

Signofthecross  
#643772
sundvall82 skrev:allt är ju för privatbruk egentligen, men eftersom att allt behövs på gården så tänkte jag prova
det värsta man kan få är väl ett nej eller??
har ju iof åkermark som jag ev kommer att arrendera ut eller bonden i byn kommer att få slå hö där 2ggr/år
så det är bara att momsregga sig för att få dra moms isåfall ska jag göra det och testa iaf


Du skriver jordbruksfastighet, är det alltså en näringsfastighet?

Avatar Fallback

Re: Ny ägare till jordbruksfatighet

alias  
#643775
Signofthecross skrev:
sundvall82 skrev:allt är ju för privatbruk egentligen, men eftersom att allt behövs på gården så tänkte jag prova
det värsta man kan få är väl ett nej eller??
har ju iof åkermark som jag ev kommer att arrendera ut eller bonden i byn kommer att få slå hö där 2ggr/år
så det är bara att momsregga sig för att få dra moms isåfall ska jag göra det och testa iaf


Du skriver jordbruksfastighet, är det alltså en näringsfastighet?


Som jag tolkar första inlägget i tråden så bör den vara klassad som taxeringskod 120 "bebyggd lantbruksenhet".

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Ny ägare till jordbruksfatighet

sundvall82  
#643779 det stämmer det är taxeringskod 120 "bebyggd lantbruksenhet".

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny ägare till jordbruksfatighet

sundvall82  
#643784 ..
Senast redigerad av sundvall82 mån 11 maj 2020, 16:39, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny ägare till jordbruksfatighet

sundvall82  
#643787
sundvall82 skrev:
Signofthecross skrev:
sundvall82 skrev:allt är ju för privatbruk egentligen, men eftersom att allt behövs på gården så tänkte jag prova
det värsta man kan få är väl ett nej eller??
har ju iof åkermark som jag ev kommer att arrendera ut eller bonden i byn kommer att få slå hö där 2ggr/år
så det är bara att momsregga sig för att få dra moms isåfall ska jag göra det och testa iaf


Du skriver jordbruksfastighet, är det alltså en näringsfastighet?


ja en taxeringskod 120 "bebyggd lantbruksenhet"
är helt ny inom detta område så därav min fråga, och kan inte säga att jag blir mycke klokare av att googla fram det jag söker.
får prova dra momsen på 4 hjulingen går det så går det.
skulle det hjälpa om jag säljer 1 tall till nån??

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny ägare till jordbruksfatighet

alias  
#643789
sundvall82 skrev:allt är ju för privatbruk egentligen, men eftersom att allt behövs på gården så tänkte jag prova
det värsta man kan få är väl ett nej eller??
traktor följde med gården en äldre jordbrukare från 80talet iaf med 4wd och snöslunga men en 4 hjuling är bra smidigare att ha att harva med å ut på ängarna.
har ju iof åkermark som jag ev kommer att arrendera ut eller bonden i byn kommer att få slå hö där 2ggr/år
så det är bara att momsregga sig för att dra moms isåfall ska jag göra det och testa iaf


Nu är det några år sedan jag höll på med bokslut och deklarationer, så minnet kanske sviker.

Jag vill dock minnas att du kan åka på skattetillägg på 10-40 % av undanhållen inkomstskatt och 20 % av undanhållen moms, så ett "nej" är inte det enda du kan få. Ska du undvika risken för skattetillägg så skulle du behöva göra ett öppet yrkande i deklarationen om att du vill dra av ingående moms på privata kostnader - men hur stor bedömer du att sannolikheten är att få igenom det yrkandet?

Angående sista meningen i citatet så vill jag förtydliga skillnaden mellan att "få" (att ha rätt till... enligt lagstiftningen) och "kunna" (SKV skickar blanketten för momsredovisning till dig så att du kan fylla i den och returnera till SKV).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Ny ägare till jordbruksfatighet

sundvall82  
#643791 OJ
en djungel detta ju.
men nu känns det som att det är kört att dra momsen på en 4 hjuling till gården,
och ansöker jag om det och nekas kan jag alltså bli skyldig pengar istället.
öppet yrkande i deklarationen om att du vill dra av ingående moms på privata kostnader den sannolikheten är nog 0.... =).

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny ägare till jordbruksfatighet

alias  
#643800
sundvall82 skrev:OJ
en djungel detta ju.
men nu känns det som att det är kört att dra momsen på en 4 hjuling till gården,
och ansöker jag om det och nekas kan jag alltså bli skyldig pengar istället.
öppet yrkande i deklarationen om att du vill dra av ingående moms på privata kostnader den sannolikheten är nog 0.... =).


Jag tycker att du ska registrera dig för momsredovisning oavsett fyrhjulingsköp eller ej. Tänk efter gällande vilken/vilka SNI-koder som passar (fastighetsförvaltning, blandat jordbruk, skogsbruk m.m.).

Om du i framtiden säljer virke, arrenderar ut åkermarken eller väljer att hyra ut stallplatser så är det momspliktig omsättning och då har du reggningen klar.

Då lantbruksenhet klassas som näringsfastighet så förväntar sig SKV att du lämnar NE-bilaga till din inkomstdeklaration. Detta kräver att du har bokfört näringsrelaterade affärshändelser under året.
Då du har upprättat bokföringen och det förenklade årsbokslutet (K1) så har du en stor del av underlaget för både NE-bilagan och momsdeklarationen.

En bra grund för att avgöra vad som ska in i bokföringen är att ställa sig frågan om man tror att man kan förklara för SKV hur t.ex. inköpet är hänförligt/nödvändigt för verksamheten.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Ny ägare till jordbruksfatighet

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#646449 Har hört och läst att det är mindre problem att dra av traktorregad atv

Avatar Fallback

Re: Ny ägare till jordbruksfatighet

Schmidt  
#649406
alias skrev:
sundvall82 skrev:OJ
en djungel detta ju.
men nu känns det som att det är kört att dra momsen på en 4 hjuling till gården,
och ansöker jag om det och nekas kan jag alltså bli skyldig pengar istället.
öppet yrkande i deklarationen om att du vill dra av ingående moms på privata kostnader den sannolikheten är nog 0.... =).


Jag tycker att du ska registrera dig för momsredovisning oavsett fyrhjulingsköp eller ej. Tänk efter gällande vilken/vilka SNI-koder som passar (fastighetsförvaltning, blandat jordbruk, skogsbruk m.m.).

Om du i framtiden säljer virke, arrenderar ut åkermarken eller väljer att hyra ut stallplatser så är det momspliktig omsättning och då har du reggningen klar.

Då lantbruksenhet klassas som näringsfastighet så förväntar sig SKV att du lämnar NE-bilaga till din inkomstdeklaration. Detta kräver att du har bokfört näringsrelaterade affärshändelser under året.
Då du har upprättat bokföringen och det förenklade årsbokslutet (K1) så har du en stor del av underlaget för både NE-bilagan och momsdeklarationen.

En bra grund för att avgöra vad som ska in i bokföringen är att ställa sig frågan om man tror att man kan förklara för SKV hur t.ex. inköpet är hänförligt/nödvändigt för verksamheten.

MVH
Alias



Håller inte riktigt med att lantbruksfastighet per automatik ger näringsfastighet.
Det är brukandet av gården/markerna som avgör - är det att klassa som näringsverksamhet? Klart lättare att hävda näringsverksamhet med en lantbruksfastighet förvisso - men inte givet.
Mitt tips: ta kontakt med ekonomisk rådgivare, få hjälp första året/gången och tycker du det är värt det fortsätt ta hjälp annars gör bokslut och deklaration själv. Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Ny ägare till jordbruksfatighet

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649415 Har man en 0120 (bebyggd lantbruksenhet) så brukar Skatteverket kräva in en NE-blankett varje år. Oavsett om man brukar skriva nollor i alla kolumner.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).