Skogsekonomi

Ökad tillväxt

8 inlägg 3405 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ökad tillväxt

Skogsteknikern  
#635116 Man läser väldigt ofta om tips hur tillväxten skall öka. En sak som är ganska så enkel att öka tillväxten glöms ofta bort. Vi har lite låga virkesförråd, höjs detta kommer vi med automatik att få högre tillväxt. Det kanske inte stämmer om vi får riktigt gammal skog, men den risken är nog ganska så liten.
Jag har egen erfarenhet av detta. På 30 år har jag ökat mitt eget virkesförråd med ca 80%, detta har gjort att idag har jag ca 50% högre årlig tillväxt. Jag vill tillägga att jag har absolut inte hållet igen på avverkning under åren utan ligger på en årsyta för 80-årig omloppstid.



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Ökad tillväxt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635117 Så är det den eviga avvägningen mellan volymtillväxt och värdetillväxt.

Användarvisningsbild

Re: Ökad tillväxt

Torbjörn Johnsen  
#635225 Du är nog något viktigt på spåret Skogsteknikern! Det skulle vara intressant att läsa mer om hur du har skött din skog och vilken strategi du har haft när det t ex gäller gallringar. I tråden Gallringskatastrofen i den Svenska skogen? finns en hel del om motsatsen till det du skriver om. D v s att istället ta ner förrådet med för hårda gallringar och därmed också minska tillväxten (jämfört med vad man borde ha haft).

Dela gärna med dig hur du gått tillväga för att bygga upp förråd och tillväxt :-bd

Användarvisningsbild

Re: Ökad tillväxt

Skogsteknikern  
#635348 Jag gallrar ganska så tidigt och är inte rädd för att gallra ganska så hårt då. 50% av stammarna kan tas bort. Det är frågan om en låggallring med kvalitetstänk. Alltså tas det bort grövre sämre stammar också. Många förståsigpåare har reagerat på att det ser glest ut, men det behövs inte många år förrän träden reagerar när de är unga. Jag har gjort mätningar, och tillväxten är tillbaka till samma som före gallring efter bara några år.

En gallring till och bestånden får växa till slutavverkning.
Gran gallras aldrig äldre än vid 40-års åldern. Tall kan gallras lite äldre för att kronorna inte skall bli för upphissade. Lärk är färdiggallrat vid 25 års ålder.

Genom att virkesförrådet hålls högre får man ju en ränta på ränta effekt vad gäller tillväxt

   TS
Avatar Fallback

Re: Ökad tillväxt

valtra mega  
#635351 Kan du förklara sista meningen

Användarvisningsbild

Re: Ökad tillväxt

Contårta  
#635420
Skogsteknikern skrev:Jag gallrar ganska så tidigt och är inte rädd för att gallra ganska så hårt då. 50% av stammarna kan tas bort. Det är frågan om en låggallring med kvalitetstänk. Alltså tas det bort grövre sämre stammar också. Många förståsigpåare har reagerat på att det ser glest ut, men det behövs inte många år förrän träden reagerar när de är unga. Jag har gjort mätningar, och tillväxten är tillbaka till samma som före gallring efter bara några år.

En gallring till och bestånden får växa till slutavverkning.
Gran gallras aldrig äldre än vid 40-års åldern.


50% av stammarna eller att gran aldrig gallras vid en högre ålder än 40 säger inte så mycket utan andra data. Vad har du för marker? Hur mycket lämnar du efter röjning? Vad har du haft för volymer innan/efter gallring osv. Antar att du har ganska bördiga marker och hur går det med underväxt när du gallrar ur 50 % och öppnar upp så pass? Vad har du för volymer när det är färdiggallrat och när avverkar du?

Många frågor men det är väldigt intressant. Vill bara ha mer data! 🤗

Avatar Fallback

Re: Ökad tillväxt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635431 50% av stammarna behöver inte vara mer än 25% av volymen om man konsekvent låggallrar.

Avatar Fallback

Re: Ökad tillväxt

alias  
#635436
Skogsola skrev:50% av stammarna behöver inte vara mer än 25% av volymen om man konsekvent låggallrar.


Och det är lättare att uppnå lågt procentuellt volymuttag i förhållande till %-uttag av stammarna om det är stor diameterspridning före gallringen jämfört med om det är ett jämnt bestånd man utgår ifrån.

MVH
Alias

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).