Skogsekonomi

Vad får grannens skog kosta?

27 inlägg 13045 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad får grannens skog kosta?

Pensionär  
#633160 En rågranne vill sälja ett skifte som jag gränsar till på två sidor. Hyfsad mark, dock dåligt skött. Ca 70-80 år med bara någon ved huggning för 50 år sedan. Så något annat än föryngringsyta är inte att tänka på.

Finns enligt skogsvärdering ca 350 m3 på 1.6 ha att hugga. Och det är enligt de han vill ställa summan.
Så om jag skulle köpa så blir det minus skatt, kostnader för köpet, lantmäteri, markberedning och plantering, och detta då för ett litet skifte som jag bara får arbete med.

Man skulle ju i ett läge som det här ändå vilja va runt +/- 0 när man har planterat klart.

Visst det är litet skifte och inga stora kostnader men känns ändå som jag inte vill betala flera tusen för att få marken större.

Hur resonerar ni andra i ett läge som detta?



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Vad får grannens skog kosta?

Vedproducent  
#633162 Förmodligen skiljer ni er en hel del åt då om du inte vill betala flera tusen. Nu vet jag inte var marken finns alls men han förväntar sig säkert ett 6 siffrigt belopp. Det blir nog svårt att få till en affär i det läget.

Användarvisningsbild

Re: Vad får grannens skog kosta?

Mellberg  
#633166 Bara att köpa om du gränsar på båda sidor. Din fastighet kommer att öka i värde. Du gör en fastighetsreglering.

Avatar Fallback

Re: Vad får grannens skog kosta?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633167 Bara att ta upp plånboken och betala vad det kostar. Även om det är flera tusen.

Avatar Fallback

Re: Vad får grannens skog kosta?

Ldsaren  
#633169 Får man rationaliseringavdrag på sådant tro ?
Lite intressant att veta .

Användarvisningsbild

Re: Vad får grannens skog kosta?

rokon  
#633170 Det är ju fantastiskt att du får möjlighet att köpa gränsande mark, jag skulle som jag också har gjort, uppskatta och värdera att jag därefter får bättre arrondering med den gränsande marken.
Behöver du betala skatt för den summan som den avverkningen kan ge så bör du nog se över din egen planering, skogskonto eller kostnader och bokföring.

Avatar Fallback

Re: Vad får grannens skog kosta?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633175 Om detta skifte ligger inklämt i din mark så bör du inte räkna skiftet som en separat enhet utan räkna in vad detta skiftet gör med värdet på hela din fastighet. Din nuvarande skattesituation är även av största intresse för om du kan få ut pengarna till amortering.
Att du skulle kunna hugga, plantera och amortera skiftet och komma ur det skuldfri är en utopi som inte varit verkligt på minst 30 år.

Avatar Fallback

Re: Vad får grannens skog kosta?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633178 350 m3sk * 650 kr/m3sk = 228 kkr. Nu är ju detta lite specialfall, men runt 200 kkr är nog vad grannen tänker sig.

Användarvisningsbild

Re: Vad får grannens skog kosta?

Contårta  
#633181
Pensionär skrev:Man skulle ju i ett läge som det här ändå vilja va runt +/- 0 när man har planterat klart.


Detta uppnår du aldrig någonsin, speciellt inte efter att du planterat klart - om du inte får köpa skogen till ett vrakpris förstås! Kalmarken har ju också ett värde. Var i landet befinner du dig? Det gör otroligt stor skillnad på pris. Så länge grannen inte ska pressa upp priset över marknadspriset så är det värt att köpa tycker jag.

Eller så frågar du om han inte kan avverka och sälja ett hygge :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vad får grannens skog kosta?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633187
Contårta skrev:
Pensionär skrev:Man skulle ju i ett läge som det här ändå vilja va runt +/- 0 när man har planterat klart.


Detta uppnår du aldrig någonsin, speciellt inte efter att du planterat klart - om du inte får köpa skogen till ett vrakpris förstås! Kalmarken har ju också ett värde. Var i landet befinner du dig? Det gör otroligt stor skillnad på pris. Så länge grannen inte ska pressa upp priset över marknadspriset så är det värt att köpa tycker jag.

Eller så frågar du om han inte kan avverka och sälja ett hygge :mrgreen:


Kalhygge kan vara en bra affär jämfört med halvdålig slutavverkningsskog. Problemet är naturligtvis likviditeten men ansluter den till ett befintligt innehav kan det bli riktigt bra.

Användarvisningsbild

Re: Vad får grannens skog kosta?

Camaro1969  
#633209 bara att köpa

du får inte rationaliseringsavdrag men skogsavdrag kan du göra

Avatar Fallback

Re: Vad får grannens skog kosta?

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633213 Det är ju det här alla skogsägare drömmer om att grannen ska stövla in och erbjuda att man får köpa dennes mark. Kan nog vara värt att betala en premie för.
Såg en tråd på Maskinisten för ett tag sedan där en var erbjuden att köpa ett nästan oanvänt skogsekipage (nyare Valtra + vagn) av en bekant/granne till ett rejält underpris och han hade väldiga funderingar om det var ett bra köp medans en annan tänker "Köp människa eller hur tänker du!" ^#(^

Avatar Fallback

Re: Vad får grannens skog kosta?

Norrtälje  
#633220
Pensionär skrev:Hur resonerar ni andra i ett läge som detta?


Hans sannolikt pressade situation ger en god möjlighet för dig, så tänker jag så kan du hosta fram pengarna så betala enligt 350skm3 + förrättning, tacka och var glad. Underröj och plocka ved nästa vinter sen avverkningsanmälan och vänta in tillfälle att sälja för nu verkar läget pressat men bättre läge kommer garanterat plus att du förbättrar arrondering och sannolikt ökar värdet sett till hela fastigheten. Att försöka pruta några tiotusenlappar och snacka om att du vill gå plus minus noll och ha marken gratis gör kanske att grannen ser din snåltarm och letar andra köpare.

Avatar Fallback

Re: Vad får grannens skog kosta?

jannee  
#633226 Är skiftet bara på 1,5 ha hade jag själv kanske kunna betala 150 tkr.
Annars får man räkna med att prisbilden, här i södra delen av Sverige, ligger runt 650 kr/M3sk.
Ren oplanterad kalmark ligger på ca 40 tkr/ha.
Har skiftet en egen beteckning kostar det inte mycket att göra en överföring.
Hör med lantmäteriet.

Avatar Fallback

Re: Vad får grannens skog kosta?

plutten  
#633244 I ditt fall skulle jag slå till. Små skogsskiften har en tendens att bli dyra då tänkbara köpare är så många. Köper du själv får du bestämma hurudan granne du får. Skogsavdraget har ju också stor betydelse för hur bra affär man gör. Kom ihåg grannen frågar bara en gång. Lycka till!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).