Skogsekonomi

Frågor kring deklaration

42 inlägg 10395 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Frågor kring deklaration

jannee  
#629408 Är man pensionär och inte kommer över brytpunkten kan man ta ut inkomsten som lön och "tjäna " någon krona/hundralapp gentemot nyttja räntefördelning men är man INTE ålderspensionär tillkommer den sociala kostnaden också, räkna om räkna rätt.
Har jag fel eller rätt?

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Frågor kring deklaration

Camaro1969  
#629418
jannee skrev:Är man pensionär och inte kommer över brytpunkten kan man ta ut inkomsten som lön och "tjäna " någon krona/hundralapp gentemot nyttja räntefördelning men är man INTE ålderspensionär tillkommer den sociala kostnaden också, räkna om räkna rätt.
Har jag fel eller rätt?


Har räknat nu,
Överskott på 64000 ger ca 19000 i skatt.

Ca 29% skatt,

Jag gissade på 26%

Fortfarande lägre än räntefördelning....

Vem hade då rätt?

Användarvisningsbild

Re: Frågor kring deklaration

Camaro1969  
#629426 Nej, jag glömde nog schablonavdraget...
Knepigtmed mobilen..

14500 i skatt bör det bli..
23%

🤔

Lät lågt..

Avatar Fallback

Re: Frågor kring deklaration

jannee  
#629435 Ja vem har rätt?
Om du inte är ÅLDERSPENSIONÄR = över 65, vad får DU betala på en näringsinkomst?
Behöver du endast betala 26 % i skatt?
Inga egenavgifter?
Jag har då i alla fall blivit påförd egenavgifter innan jag blev pensionär.
Hur gör du för att slippa detta?

Du som har enskild näringsverksamhet får själv betala in socialavgifterna i form av egenavgifter. Egenavgifter ska betalas på inkomst av aktiv näringsverksamhet. På inkomster av passiv näringsverksamhet betalas särskild löneskatt.

Egenavgifter
Egenavgifterna beräknas på överskottet av näringsverksamheten. Socialavgifterna administreras av Skatteverket och ger ett grundskydd i form av till exempel sjukpenning och pension, och är avdragsgilla i deklarationen. De är avdragsgilla i deklarationen. Egenavgifterna nedan gäller vid 7 karensdagar.

Beskattningsåret 2020 Egenavgifter Arbetsgivaravgifter
Ålderspensionsavgift 10,21 % 10,21 %
Efterlevandepensionsavgift 0.60 % 0.60 %
Sjukförsäkringsavgift 3,64 % 3,55 %
Arbetsskadeavgift 0,20 % 0,20 %
Föräldraförsäkringsavgift 2,60 % 2,60 %
Arbetsmarknadsavgift 0,10 % 2,64 %
Allmän löneavgift 11,62 % 11,62 %
Total 28,97 % 31,42 %
Sedan tillkommer landstingsskatt, kommunalskatt och kyrkoskatt - Hur lyckas du Camaro undvika detta - ge mig tipset :grin:

Användarvisningsbild

Re: Frågor kring deklaration

Camaro1969  
#629444 Vid låga inkomster blir skatten låg, det är samma som en anställning.

Jobbskatteavdraget, grundavdrag,

Man hamnar ofta kring 30% för en normal lön.

Sen är det som du säger, äldre/pensionärer är betydligt lägre.

Där ska man ligga kring 120-130k av inkomst och skatten blir som lägst

Användarvisningsbild

Re: Frågor kring deklaration

BjörnM  
#629494 Skatteverket bekräftar att schablonavdraget på 40.000 kr kan man göra när man avverkar träd/skog på en villatomt, inte en skogsfastighet.

Jag bad dem om tips på avdrag i min situation, men de vill inte ge några. Det är komiskt och tragiskt på samma gång hur svenska skattesystemet har urartat. Det har blivit en landsomfattande sport att undvika att betala skatt genom diverse tricks. Det är inte ens fult eller omoraliskt att skatteplanera, utan något alla förväntas göra. En snårig djungel av regler man måste lära sig, istället för att bara fokusera på att vara produktiv i sim verksamhet. Ersätt hela skiten med "Fair tax", dvs en enda skatt som tas ut på konsumtion.

https://en.wikipedia.org/wiki/FairTax

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frågor kring deklaration

Camaro1969  
#630121
jannee skrev:Ja vem har rätt?
Om du inte är ÅLDERSPENSIONÄR = över 65, vad får DU betala på en näringsinkomst?
Behöver du endast betala 26 % i skatt?
Inga egenavgifter?
Jag har då i alla fall blivit påförd egenavgifter innan jag blev pensionär.
Hur gör du för att slippa detta?

Du som har enskild näringsverksamhet får själv betala in socialavgifterna i form av egenavgifter. Egenavgifter ska betalas på inkomst av aktiv näringsverksamhet. På inkomster av passiv näringsverksamhet betalas särskild löneskatt.

Egenavgifter
Egenavgifterna beräknas på överskottet av näringsverksamheten. Socialavgifterna administreras av Skatteverket och ger ett grundskydd i form av till exempel sjukpenning och pension, och är avdragsgilla i deklarationen. De är avdragsgilla i deklarationen. Egenavgifterna nedan gäller vid 7 karensdagar.

Beskattningsåret 2020 Egenavgifter Arbetsgivaravgifter
Ålderspensionsavgift 10,21 % 10,21 %
Efterlevandepensionsavgift 0.60 % 0.60 %
Sjukförsäkringsavgift 3,64 % 3,55 %
Arbetsskadeavgift 0,20 % 0,20 %
Föräldraförsäkringsavgift 2,60 % 2,60 %
Arbetsmarknadsavgift 0,10 % 2,64 %
Allmän löneavgift 11,62 % 11,62 %
Total 28,97 % 31,42 %
Sedan tillkommer landstingsskatt, kommunalskatt och kyrkoskatt - Hur lyckas du Camaro undvika detta - ge mig tipset :grin:



körde en simulering i wolter kluwers skatteprogram på mig själv, född på 80 talet

överskott av NE på 64000:- ger 14156:- i skatt

så 22% blev det alltså om jag räknat rätt

kommunalskatt 8370:- (beror givetvis på kommun)
allmänn pensionsavg 3400:-
egenavgifter 10477:-
public service 279:-
summa 22526:-
skattereduktioner:
allmän pensionsavgift 3400:-
skattereduktion arbetsinkomster 4970:-

NETTO 14156:-

nu får du tillrättavisa mig @jannee

Användarvisningsbild

Re: Frågor kring deklaration

Camaro1969  
#633758 jannee?

Avatar Fallback

Re: Frågor kring deklaration

Tralsmo  
#633781 Sånt där överlåter ja till min revisor att räkna ut.hen ger mej olika förslag. Ja bestämmer vilket som ja tycker blir bäst.

Kostar inte mycket för mej.
Några tusenlappar. Dom tjänar ja igen lätt.

Användarvisningsbild

Re: Frågor kring deklaration

hlb  
#633794 Hur tjänar du tusenlappar lätt? Kanske kunde även jag ta upp den verksamheten. Det är väl inget kriminellt?

Avatar Fallback

Re: Frågor kring deklaration

jannee  
#633802 Jag måste hålla med Tralsmo, revisorn som gör deklarationen.
I stället för att nyttja räntefördelningen tar jag ut skogspengar som lön upptill brytgränsen.
Enligt denna revisor får jag på så vis lägga någon krona mindre i skatt men viktigast är att jag dessutom får möjlighet till sjukpenning (visserligen en låg) om jag skulle bli sjuk.
Om du Camaro skulle ha rätt borde jag få tillbaka på min skatt men det får jag inte, m.a.o. räknar skattemyndigheterna inte på ditt vis.
Sedan är du född på 80 talet och inte ålderspensionär = m.a.o. inget som gäller dig och ditt program ger jag inte mycket för.
Jag har varit ålderspensionär så pass länge nu och vet nog f*n vad jag får betala i skatt på mina näringsinkomster. :smile:
22 % ja, men det kan kanske gälla i någon/några av USAs delstater men inte i Sverige.

Avatar Fallback

Re: Frågor kring deklaration

Tralsmo  
#633830
hlb skrev:Hur tjänar du tusenlappar lätt? Kanske kunde även jag ta upp den verksamheten. Det är väl inget kriminellt?



Va ja menar ä ju naturligtvis att ja tjänar mer på att betala revisorn för att hålla mej underättad om olika skatteregler än att själv ta reda på dom.

Att fylla i rätt rutor i deklaration å bokslut ä väl rätt enkelt att göra för den delen.
Det som är det krångliga ä ju att hålla reda på vilka möjligheter man har att disponera inkomster å kostnader.

Tusenlappar kan faktiskt vara ganska lätta att tjäna (spara) ibland.
Hadde en service kille från komatsu ute häromdan som bytte kardanlager i midjan på min skotare.
Han fick syn på väldigt allvarliga sprickor i stubben som kranen sitter på.
Va nog bara några griptag från att välta omkull. Han sparade väldigt många tusenlappar åt mej tror ja.

Användarvisningsbild

Re: Frågor kring deklaration

hlb  
#633841 Om det var spara du menade, håller jag med. Jag sparar (och till och med tjänar) en del med att vara i självvald karantän nu ett tag. Skogen i stället för krogen. Att märka ord varken sparar eller tjänar jag något på.

Användarvisningsbild

Re: Frågor kring deklaration

Camaro1969  
#633850
jannee skrev:Jag måste hålla med Tralsmo, revisorn som gör deklarationen.
I stället för att nyttja räntefördelningen tar jag ut skogspengar som lön upptill brytgränsen.
Enligt denna revisor får jag på så vis lägga någon krona mindre i skatt men viktigast är att jag dessutom får möjlighet till sjukpenning (visserligen en låg) om jag skulle bli sjuk.
Om du Camaro skulle ha rätt borde jag få tillbaka på min skatt men det får jag inte, m.a.o. räknar skattemyndigheterna inte på ditt vis.
Sedan är du född på 80 talet och inte ålderspensionär = m.a.o. inget som gäller dig och ditt program ger jag inte mycket för.
Jag har varit ålderspensionär så pass länge nu och vet nog f*n vad jag får betala i skatt på mina näringsinkomster. :smile:
22 % ja, men det kan kanske gälla i någon/några av USAs delstater men inte i Sverige.


du låter som en grinig gammal gubbe som inte kan inse att han har fel.

huvudfrågan i denna tråden var vad skatten på de 64000:- trådskaparen hade som inkomst av NE hamnade på.

ja du kan ju scrolla tillbaka så ser du, sen kan du ju fråga din revisor så kanske denna kan förklara verkligheten för dig, skulle inte förvåna mig om denne använder samma program som mig, WK skatt

ha en fin dag =)

Avatar Fallback

Re: Frågor kring deklaration

alias  
#633852
Camaro1969 skrev:
jannee skrev:Jag måste hålla med Tralsmo, revisorn som gör deklarationen.
I stället för att nyttja räntefördelningen tar jag ut skogspengar som lön upptill brytgränsen.
Enligt denna revisor får jag på så vis lägga någon krona mindre i skatt men viktigast är att jag dessutom får möjlighet till sjukpenning (visserligen en låg) om jag skulle bli sjuk.
Om du Camaro skulle ha rätt borde jag få tillbaka på min skatt men det får jag inte, m.a.o. räknar skattemyndigheterna inte på ditt vis.
Sedan är du född på 80 talet och inte ålderspensionär = m.a.o. inget som gäller dig och ditt program ger jag inte mycket för.
Jag har varit ålderspensionär så pass länge nu och vet nog f*n vad jag får betala i skatt på mina näringsinkomster. :smile:
22 % ja, men det kan kanske gälla i någon/några av USAs delstater men inte i Sverige.


du låter som en grinig gammal gubbe som inte kan inse att han har fel.

huvudfrågan i denna tråden var vad skatten på de 64000:- trådskaparen hade som inkomst av NE hamnade på.

ja du kan ju scrolla tillbaka så ser du, sen kan du ju fråga din revisor så kanske denna kan förklara verkligheten för dig, skulle inte förvåna mig om denne använder samma program som mig, WK skatt

ha en fin dag =)


Buggar kan ju uppstå i alla program, men detta är ju ett rätt beprövat dito.

Skulle tro att WK fortfarande är en av de stora aktörerna när det kommer till program för bokslut och deklaration. Vad jag vet så var det Nordstedts program som bytte namn, och de var ju rätt stora på marknaden.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).