Skogsekonomi

Frågor kring deklaration

42 inlägg 10297 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Frågor kring deklaration

Camaro1969  
#633856 Buggar kan ju uppstå i alla program, men detta är ju ett rätt beprövat dito.

Skulle tro att WK fortfarande är en av de stora aktörerna när det kommer till program för bokslut och deklaration. Vad jag vet så var det Nordstedts program som bytte namn, och de var ju rätt stora på marknaden.

MVH
Alias[/quote]

stämmer, och största redovisningsbyrån i Sverige använder då det iaf =)

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Frågor kring deklaration

jannee  
#633857 Håller HELT med dig Camaro, är en gammal gubbe ( 74 år), Har sedan jag blev "egen" alltid expertis när det gäller bokföring/deklaration och det är dennes info om att jag ska ta ut inkomster från skogen som lön i stället för att nyttja räntefördelning.
Enligt denne är det ekonomiskt fördelaktigt för mig och detta förlitar jag mig på.

Användarvisningsbild

Re: Frågor kring deklaration

Camaro1969  
#633858
jannee skrev:Håller HELT med dig Camaro, är en gammal gubbe ( 74 år), Har sedan jag blev "egen" alltid expertis när det gäller bokföring/deklaration och det är dennes info om att jag ska ta ut inkomster från skogen som lön i stället för att nyttja räntefördelning.
Enligt denne är det ekonomiskt fördelaktigt för mig och detta förlitar jag mig på.



då ska du nog fråga expertisen innan du basunerar ut åsikter här på forumet som någon sorts sanning som gäller alla=)

inget ont, vi har nog rett ut detta nu iaf =)

Avatar Fallback

Re: Frågor kring deklaration

Avslutat-02  
#633860 Det är inte så lätt detta med bokföring, redovisning, deklaration mm...
Det är därför jag lämnar bort allting..
Varför sitta och pusta sig igenom allt bara för att det skulle verka intelligent?

Det som är klokast är att ta hjälp av de som kan och vill med det man anser sig ha råd att slippa.
För egen del så är det pappers krånglet i företaget...hur många stora entreprenörer sitter och vänder varje papper själv eller gör en momsredovisning? Inte många, de är upptagna med att vara entreprenör.

Är du både säljare och admin så har du en bra koll,men det gäller att du har den tiden och den kompetensen som behövs...
Jag har det inte..
Kommer aldrig att få heller.. 346 kr i månaden för min del, behöver endast skicka in alla kvitton mm så sköter hon resten,varför ska jag då lägga ner värdefull tid på detta själv, när jag kan leka med barnen eller grilla korv...

De pengar som kommer tillbaka på momsen låter jag sitta kvar på kontot...man vet aldrig när de behövs...

Användarvisningsbild

Re: Frågor kring deklaration

Camaro1969  
#633861
vinterrojarn skrev:Det är inte så lätt detta med bokföring, redovisning, deklaration mm...
Det är därför jag lämnar bort allting..
Varför sitta och pusta sig igenom allt bara för att det skulle verka intelligent?

Det som är klokast är att ta hjälp av de som kan och vill med det man anser sig ha råd att slippa.
För egen del så är det pappers krånglet i företaget...hur många stora entreprenörer sitter och vänder varje papper själv eller gör en momsredovisning? Inte många, de är upptagna med att vara entreprenör.

Är du både säljare och admin så har du en bra koll,men det gäller att du har den tiden och den kompetensen som behövs...
Jag har det inte..
Kommer aldrig att få heller.. 346 kr i månaden för min del, behöver endast skicka in alla kvitton mm så sköter hon resten,varför ska jag då lägga ner värdefull tid på detta själv, när jag kan leka med barnen eller grilla korv...

De pengar som kommer tillbaka på momsen låter jag sitta kvar på kontot...man vet aldrig när de behövs...



har du frågor gällande sånt kan jag försöka hjälpa till, liksom du hjälper till med tips om motorsågar och bilar m.m..

bra man kan dela med sig med kunskaper=)

bara för att man lejer för att deklarera en skogsfastighet är det inte säkert det blir rätt, då är det bara att fråga här=)

Avatar Fallback

Re: Frågor kring deklaration

Avslutat-02  
#633863 Tack för det.. :-bd

Jo jag märkte detta med att saker inte alltid blir rätt när man lejer för deklaration...för gjorde jag mycket själv men tog hjälp vi just deklarationen...

Fick som tack för detta en expansionfond på 2.5 miljoner...utan min vetskap tills jag bytte revisor...hon har försökt löst detta på bästa sätt men det har varit jobbigt och dyrt..
Varför gömma undan pengar i en sådan?
Jag hade ingen som helst aning..

Användarvisningsbild

Re: Frågor kring deklaration

Camaro1969  
#633866
vinterrojarn skrev:Tack för det.. :-bd

Jo jag märkte detta med att saker inte alltid blir rätt när man lejer för deklaration...för gjorde jag mycket själv men tog hjälp vi just deklarationen...

Fick som tack för detta en expansionfond på 2.5 miljoner...utan min vetskap tills jag bytte revisor...hon har försökt löst detta på bästa sätt men det har varit jobbigt och dyrt..
Varför gömma undan pengar i en sådan?
Jag hade ingen som helst aning..



expansionsfond kan man använda om man har slut på övriga möjligheter och inte kan få en vettig skatt på annat sätt.

men jag undrar lite om inte 2,5 miljoner har tillkommit under ett enskilt år, då känns det som att man gjort blanketten manuellt, och skrivit in UNDERLAGET för exansionsfond där man gjort avsättningen...


hur stort överskott hade du ens det året expfonden tillkom? och vilka andra verktyg användes det året... ja frågorna är många

men rätt använd är expfonden mycket bra

Avatar Fallback

Re: Frågor kring deklaration

Avslutat-02  
#633867 790.000 kr i överskott.
Han hade använt sig av denna i flera år tydligen...

Användarvisningsbild

Re: Frågor kring deklaration

Camaro1969  
#633869 då kan det vara besvärligt att få tillbaka den..

ett sätt skulle kunna vara att starta AB, och utföra jobben genom det, spara allt överskott där och ta lön genom enskilda firman i takt med upplösningen av expfonden.

om man fortsatt har överskott vill säga..

men egentligen inget som hindrar en att ha expfond lääänge,

Avatar Fallback

Re: Frågor kring deklaration

Avslutat-02  
#633872 Nä hon sa ju så revisorn med...låt skiten vara så länge tills bra lösning kommer...
:-bd

Användarvisningsbild

Re: Frågor kring deklaration

Camaro1969  
#633881 låter som du har fått tag i en bra revisor=)

men du ha ju drygt en halv miljon att fordra i expansionsfondskatt med :-bd

kan va bra å ha om det skulle bli riktigt kallt nångång :ymparty:

Avatar Fallback

Re: Frågor kring deklaration

Avslutat-02  
#633882 Ja jag ska ta upp detta med henne så får vi se vad som blir... :-bd

Tänker enbart framåt i dessa tider..
Tack för tipset. :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).