Skogsekonomi

Frågor kring deklaration

42 inlägg 10290 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Frågor kring deklaration

BjörnM  
#629272 Avverkade lite skog på min fastighet 2019. Detta var en engångshändelse och relativt små belopp, så jag hoppas att jag kan klara deklarationen själv.

Skogsbolaget betalade 90.000 kr inkl moms, vilket jag har faktura på. Jag hade kostnader för en grävare på 10.000 kr inkl moms, vilket jag har faktura på. Jag hade ingen övrig inkomst under 2019 (arbetslös).

Jag gissar följande: 25% moms på 90.000 = 18.000 kr redovisar jag och betalar in senast 12 maj. 25% moms på 10.000 kr = 2.000 kr ska grävaren betala in. Återstår 90.000 - 18.000 - 8.000 = 64.000 kr i vinst. Schablonavdrag på 40.000 kr, återstår 24.000 kr. Skatt 30% = 7.200 kr. Verkar detta rätt?

Det mesta av pengarna har jag använt för löpande utgifter (mat, bensin, osv) under året. Inget skogskonto.

Egentligen tycker jag att jag ska behålla de 7.200 kr eftersom min totala inkomst under 2019 bara var pengarna från avverkningen. Finns det ett schablonavdrag för det?

Tacksam för svar.
Björn



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Frågor kring deklaration

Camaro1969  
#629273 antar du deklarerar NE sedan tidigare?

momsen på intäkten 18000 minskas med momsen på grävarn 2000

16000 ska betalas in i moms


årets resultat är 72000-8000=64000

resultatet ska då in i NE bilagan och med den knapphändiga informationen så är det troligen bäst att ta det som överskott av AKTIV näringsverksamhet.

Användarvisningsbild

Re: Frågor kring deklaration

BjörnM  
#629277 Camaro1969, tack för korrigeringen ang moms.

Stämmer, jag har deklarerat NE bilagan tidigare. Min skogsfastighet är bara 6 ha, så inte någon kommersiell skogsverksamhet. Avverkade 0.5 ha förra året för att klara ekonomin då jag är arbetslös.

Osäker på om schablonavdraget på 40.000 gäller på skogsfastigheter, eller bara för villaägare som avverkar på tomt nära boende. Vet du vad som gäller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frågor kring deklaration

Camaro1969  
#629280 6HA är inte så bara...

har du inte något underskott sedan tidigare år? isåfall kvittas vinsten mot det..

du har ju ett grundavdrag om du deklarerar överskott av näringsverksamhet, det är olika stort beroende på hur stort överskottet blir

Användarvisningsbild

Re: Frågor kring deklaration

BjörnM  
#629284 Ang underskott: beror på hur man ser det. Jag har haft utgifter för mat och boende men inte haft inkomst under 2018, men jag antar att det inte räknas.

Tack för tipset! Kollade upp grundavdrag, och enligt tabellen för 2020 så ska mina 24.000 kr kunna dras av med 20.100 kr, dvs 30% skatt på 3.900 kr = 1.170 kr. Är dock fortfarande osäker på om jag kan använda mig av schablonen för avverkning på 40.000 kr. Kan jag inte det, så hamnar jag på 64.000 kr och kan dra av 23.500 kr i grundavdrag, dvs 30% skatt på 40.500 kr = 12.150 kr. Tänker jag rätt här?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frågor kring deklaration

Camaro1969  
#629286 det du hade i ruta R48 2018 (om underskott), har du med dig till R24 2019

ditt resultat hamnar i ruta R12 2019
och ska sedan rulla genom till R47/48
på denna väg kan det hända mycket med resultat, så det är i princip omöjligt att svara på hur det blir.

sedan vet jag inte vad du menar med schablon på 40000:- inget jag känner igen

Användarvisningsbild

Re: Frågor kring deklaration

BjörnM  
#629287 Jag hittade info om schablonen på 40.000 kr här: https://www.momsens.se/skatt-pa-avverkning-av-trad

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frågor kring deklaration

Camaro1969  
#629296 aha.
nä du är näringsidkare

detta är tex om man bygger nytt.. köper en bevuxen tomt och säljer träden, och sedan bygger huset..

så den kan du bortse från

Avatar Fallback

Re: Frågor kring deklaration

jannee  
#629299 Det gäller att passa sig väldigt noga när det gäller inkomster från en skog/jordbruksfastighet.
Du måste väl haft några utlägg i samband med fastighetens skötsel.
Telefon, resor, bränsle, utrustning (verktyg) men även kläder.
Har du några pengar kvar, för i så fall kan du sätta in 60 % på skogskonto, pengar som du längre fram kan nyttja för gårdens skötsel.
Har du levt upp pengarna (privat) åker du på en saftig skattesmäll. Räkna med uppåt 60 % av nettolikviden kan gå bort i skatt.
Oskattade skogspengar är nämligen odryga, gäller att bygga upp en räntefördelning INNAN man börjar ta ut skogspengar.

Användarvisningsbild

Re: Frågor kring deklaration

BjörnM  
#629306 Köpte en motorsåg och diverse annat som jag använt i min skog. Men det är ju 5 år sedan, och jag tog aldrig upp dem i tidigare deklarationer.

Är så jäkla trött på det svenska skattesystemet...

   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor kring deklaration

jannee  
#629315 Du kan ta upp ALLA kostnader som du tidigare haft men ej nyttjat - ELLER skattar du hellre bort pengarna :?:
Man tjänar mer på att vara noga med kvitton än man tjänar på arbetet.
En del säger att man utnyttjar systemet men det är inget fel i att nyttja de möjligheter som ett aktivt drivande av skogsbruk ändå ger.
Hur många drar inte av för en fyrhjuling fastan det är barnen som leker med den :?:
Högtryckstvätten?

Användarvisningsbild

Re: Frågor kring deklaration

BjörnM  
#629321 Tack Jannee, det visste jag inte. Ska leta igenom mina gamla kvitton.

   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor kring deklaration

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629345
BjörnM skrev:Jag hittade info om schablonen på 40.000 kr här: https://www.momsens.se/skatt-pa-avverkning-av-trad


Den som skrivit det där har noll koll och det skriver de t.o.m. själva. Du får bättre råd här på forumet.

Avatar Fallback

Re: Frågor kring deklaration

Tralsmo  
#629349
BjörnM skrev:Avverkade lite skog på min fastighet 2019. Detta var en engångshändelse och relativt små belopp, så jag hoppas att jag kan klara deklarationen själv.

Skogsbolaget betalade 90.000 kr inkl moms, vilket jag har faktura på. Jag hade kostnader för en grävare på 10.000 kr inkl moms, vilket jag har faktura på. Jag hade ingen övrig inkomst under 2019 (arbetslös).

Jag gissar följande: 25% moms på 90.000 = 18.000 kr redovisar jag och betalar in senast 12 maj. 25% moms på 10.000 kr = 2.000 kr ska grävaren betala in. Återstår 90.000 - 18.000 - 8.000 = 64.000 kr i vinst. Schablonavdrag på 40.000 kr, återstår 24.000 kr. Skatt 30% = 7.200 kr. Verkar detta rätt?

Det mesta av pengarna har jag använt för löpande utgifter (mat, bensin, osv) under året. Inget skogskonto.

Egentligen tycker jag att jag ska behålla de 7.200 kr eftersom min totala inkomst under 2019 bara var pengarna från avverkningen. Finns det ett schablonavdrag för det?

Tacksam för svar.
Björn




Leta reda på en bra revisor i stället.
Att själv ha koll på allt det där suger bara energi från det man behöver göra själv.
En duktig revisor sparar betydligt mer pengar än va han kostar.

Användarvisningsbild

Re: Frågor kring deklaration

Camaro1969  
#629396
jannee skrev:Det gäller att passa sig väldigt noga när det gäller inkomster från en skog/jordbruksfastighet.
Du måste väl haft några utlägg i samband med fastighetens skötsel.
Telefon, resor, bränsle, utrustning (verktyg) men även kläder.
Har du några pengar kvar, för i så fall kan du sätta in 60 % på skogskonto, pengar som du längre fram kan nyttja för gårdens skötsel.
Har du levt upp pengarna (privat) åker du på en saftig skattesmäll. Räkna med uppåt 60 % av nettolikviden kan gå bort i skatt.
Oskattade skogspengar är nämligen odryga, gäller att bygga upp en räntefördelning INNAN man börjar ta ut skogspengar.


Har man inga andra inkomster än detta, torde skatten hamna kring 26%

Så det är ”billigare” än räntefördelning..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).