Skogsekonomi

Gemensamt skogsägande

39 inlägg 8303 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gemensamt skogsägande

Signofthecross  
#628904
Norrtälje skrev:Då lutar det väl ändå lite åt att handläggaren inte klarar av att räkna med tre fastigheter som blir två utan förblindas av avstyckningen 50-10 ha ihop med osäkerheten inför att kanske göra fel mot regelbok, kollegor och länsstyrelsen. Du får svårt att övertyga den människan med logiska argument då hen redan talat med sina kollegor och hittat en känslomässig fast ståndpunkt. Försök få en annan handläggare och på annat kontor om möjligt..


Förtydliga gärna vad kön har med saken att göra.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Gemensamt skogsägande

Rättselarn  
#628905 Jag har jobbat länge inom Lantmäteriet, men slutade för ett par år sedan. Kön är helt irrelevant, men det som är ett stort problem är att det är ytterst få förrättningslantmätare som har några djupare insikter i skogs- och lantbruksfrågor. Ännu färre är de som har någon praktisk erfarenhet av det.

Avatar Fallback

Re: Gemensamt skogsägande

Avslutat-02  
#628906 en inkompetent person är fortfarande inkompetent även om den har kjol eller ej.
verkar vara samma problem som på många myndigheter idag, folk som jobbar där har egentligen ingen insikt eller förståelse för saken...

Användarvisningsbild

Re: Gemensamt skogsägande

Lollo89  
#628908 Ja de kan nog kanske va värt att försöka driva vidare så vi får som vi vill!

Någon som har koll på någon bra skogs jurist inom LRF eller liknande?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gemensamt skogsägande

Signofthecross  
#628909
vinterrojarn skrev:en inkompetent person är fortfarande inkompetent även om den har kjol eller ej.
verkar vara samma problem som på många myndigheter idag, folk som jobbar där har egentligen ingen insikt eller förståelse för saken...


De problemen finns säkert men det är ändå en grov generalisering. Jag har jobbat på myndighet i 10 år och känner inte igen det du skriver. Lätt att säga att bara för att man inte får som man vill så har myndigheten ingen insikt eller förståelse.

Avatar Fallback

Re: Gemensamt skogsägande

Avslutat-02  
#628910 nja att man inte får som man vill i alla lägen är bara att ta, men att sitta och argumentera med vad man skulle kunna inse från början som en människa som inte vill hjälpa eller inte vill egentligen göra sitt jobb är då det som jag brukar mötas av när jag har med svenska myndigheter, könet struntar jag fullkomligt i.

Kolla bara på SS där sitter det tjänstemän som driver egna åsikter och värderingar... inte för statens eller myndighetens skull, det påverkar mycket med felaktiga beslut.

de sista åren har det bara blivit sämre.

finns många myndigheter där detta råder, läs bara den lilla del som kommer ut i media...

Hur beskriver du själv en myndighets person som ej har koll på sitt dagliga arbete? Där en av uppgifterna går just ut på att delge en person med korrekt och aktuell information...ja inte kan jag då säga att det är att kalla sig för kompetent om ej rätt hjälp eller information ges...

Yrkes stolthet vad fan är det idag?
Man ska behöva anlita jurister för något som egentligen är självklart....

Eller visa upp att benen som är amputerade inte växer ut varje år...men nä det är väl helt naturligt att man som anställd på en statlig myndighet ska agera som ett stolpskott...

Bråka med Försäkringskassan/arbetsförmedlingen mm om strunt saker som när man väl rett ut skiten ej ens hade med saken att göra, utan det låg visst personliga värderingar inblandat....
Senast redigerad av Avslutat-02 tis 03 mar 2020, 15:49, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Gemensamt skogsägande

Norrtälje  
#628918
Signofthecross skrev:Förtydliga gärna vad kön har med saken att göra.


I kvinnors psykologi spelar gruppens konsensus en stor roll, den har hon enligt uppgift inhämtat från kollegor och därmed befäst känslomässigt.

Nu om rätt ska vara rätt så kan tjänstemannen fortfarande gjort rätt bedömning, jag handlägger inte här utan jag diskuterar och har därför tagit trådskaparens detaljer som sanning. Ska man börja logiskt från början så gäller ju såklart att titta på de olika fastigheterna, är det varsin närliggande gård som bröderna har, hur stor är deras respektive mark osv

Avatar Fallback

Re: Gemensamt skogsägande

jannee  
#628921 Har ändå lite svårt att förstå hur LM ska kunna hindra TS bror från att överta hela fastigheten och därefter stycka ifrån de 30 ha som TS två skiften innebär.
Det skifte som TS bror vill överta borde dessutom räknas som ett rationaliseringsförvärv.

Avatar Fallback

Re: Gemensamt skogsägande

surjämten  
#629054 Lollo 89!
LRF Konsult har certifierad personal i just frågor om generationsskiften.
Har varje år information under rubriken "Gården byter ägare"

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).