Skogsekonomi

Gemensamt skogsägande

39 inlägg 8315 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gemensamt skogsägande

Lollo89  
#628617 Jag och min bror planerar att äga skog tillsammans efter vår pappas bortgång. Egentligen ville vi dela på fastigheten men den var för liten för att göra det.
Den består utan 3 skiften totalt 50ha.
Jag ville äga 2 av dem och min bror 1 och det var vi överens om men tyvärr inte lantmäteriet. Nu till min fråga, kan vi äga det gemensamt men att jag sköter mina 2skiften, tar inkomster och utgifter för de och sen min bror gör det samma med det som skulle vart hans? Skulle det fungera att göra så skatte och moms mässigt? Eller hur deklarerar man då?



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Gemensamt skogsägande

Vedproducent  
#628619
Lollo89 skrev:Jag och min bror planerar att äga skog tillsammans efter vår pappas bortgång. Egentligen ville vi dela på fastigheten men den var för liten för att göra det.
Den består utan 3 skiften totalt 50ha.
Jag ville äga 2 av dem och min bror 1 och det var vi överens om men tyvärr inte lantmäteriet. Nu till min fråga, kan vi äga det gemensamt men att jag sköter mina 2skiften, tar inkomster och utgifter för de och sen min bror gör det samma med det som skulle vart hans? Skulle det fungera att göra så skatte och moms mässigt? Eller hur deklarerar man då?

Hur inkomster och utgifter ska vara bestämmer ni själva. Det kan ju vara så att en av er gör mycket mer arbete tex. Men det blir lätt osämja när det är pengar inblandat så se till att göra det tydligt och klart före vad som ska gälla.

Avatar Fallback

Re: Gemensamt skogsägande

Cat554  
#628621 Jeg kjenner ikke om det er andre bestemmelser i Sverige enn i Norge gjällande formaliteter, men har en nabofastighet der det nu er 40 ägare. Velment råd er at ni från start gjør avtal om en avväkling av samägandet før kommande generation. Med en hel släkt blir det et stilleståande anarki.
I ethvert avtal om samarbete skal det avtalas hur man avsluter!

Användarvisningsbild

Re: Gemensamt skogsägande

Lollo89  
#628622 Tack för svar! Okej det låter ju som det kan fungera då. Jo tanken är att jag ska sköta och ta beslut för "mina" skiften och få inkomsterna för det och min bror för hans och sköta dem.

Även bra förslag att skriva ett kontrakt så det inte gäller arvingarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gemensamt skogsägande

alias  
#628635 Skulle i all välmening råda er att tänka igenom det där upplägget ett par gånger till.

I Sverige kan vilken som helst av delägarna till en fastighet begära att den skall säljas mes stöd av samäganderättslagen (vill dock minnas att klyvning går före tvångsförsäljning - nu var väl inte det ett alternativ i ert fall då lantmäteriet sagt nej till klyvning med hänvisning till lämplighetskravet i fastighetsbildningslagen).

Om vi ponerar att en av er inte avverkar en pinne på 10 år och den andre avverkar allt som är möjligt under samma period så har ju lotterna haft väldigt olika kassaflöde och värdeutveckling under perioden, men vid en försäljning så kommer ni ändå att få dela lika på köpeskillingen - förutsatt att ni äger hälften var i fastigheten.

Känns det logiskt och rättvist?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Gemensamt skogsägande

Lollo89  
#628642 Förstår hur du tänker med det och vi kommer ju få skriva ett kontrakt om hur det ska gå till. Jag kommer äga 80% och min bror 20%. Vi har en skogsbruksplan så vi vet vad som ska göras och hur mycket avverkning det är på respektive skifte. Han vill ju verkligen ha sitt skifte och jag vill ha mina så då borde det fungera att vi driver dem som att det vore isär styckat. Bara vi båda vet vad som gäller.

Det jag mest tänkte på var om det blir väldigt krångligt med deklarationen. Men om det är så att man deklarerar, momsar och skattar på det man själv får och gör. Så borde ju det inte vara några problem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gemensamt skogsägande

jannee  
#628643 Kan komma att bli "lite" struligt vid deklaration om en av er gör förlust medan den andra avverkar och gör stor vinst.
Så länge ni BÅDA varje år har större inkomster än utgifter blir allt enkelt men inte annars.
Hur framtida förlustavdrag ska utnyttjas kan bli en stridsfråga
Samma gäller vid skogsavdrag - där kan ni ställa till det för varandra men även vid inventarieinköp.
Behöver i dag egentligen inte vara några problem, MEN risken finns senare att eventuella kära hälfter kan bli frustrerade.
På sikt riskerar ni i vilket fall som helst att till slut ändå bli ovänner - m.a.o. jag avråder.

Användarvisningsbild

Re: Gemensamt skogsägande

Lollo89  
#628649 Okej vi får väl dividera lite till och se hur det blir. Men tack för dina råd om vad som kan bli problem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gemensamt skogsägande

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628653 Om ni bestämmer er för att dela 80/20 så spelar det ingen roll på vilket skifte värdet finns eller kommer ifrån, ni kommer fortfarande äga var sin del av värdet. Att specificera ägarlotter inom en fastighet kallas sämjodelning eller sämjedelning och är uttryckligen förbjudet i Jordabalken.

Ska ni äga en fastighet tillsammans så får ni sköta den tillsammans.

Användarvisningsbild

Re: Gemensamt skogsägande

Lollo89  
#628659 Hmm okej. Varför ska det vara så komplicerat när man är överens om hur man vill ha det.
Finns det någon annan lösning, typ att jag äger allt men att man skriver ett typ "servitut" att min bror får sköta, lägga ut och ta intäkter för det skiftet han hade velat ha? 🤔

   TS
Avatar Fallback

Re: Gemensamt skogsägande

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628663 Det är komplicerat för att flera hundra år av fastighetsbildning visat att mer eller mindre kreativa upplägg inte fungerar.

Du kan möjligen skriva ett arrende på skogen men eftersom den som äger behåller hela värdeökningen så är det svaga incitament för att göra något som inte bara bidrar med inkomster.

Avatar Fallback

Re: Gemensamt skogsägande

isteskog  
#628666 Går det inte att göra en avstyckning på lämpligt ställe på broderns "skifte". Typ lite större tomt!

Användarvisningsbild

Re: Gemensamt skogsägande

Fredrik Reuter  
#628667 Hej,

Vad var skälet till att LM inte kan tänka sig att klyva en fastighet som ändå är på 50ha?

I övrigt så är min rekommendation att ta det varligt med samägande. Två bröder som i detta fall kan absolut fungera, problemet är att det brukar sluta med två familjer som troligtvis inte har samma uppfattning och ingångsvärden i ägandet.

Avatar Fallback

Re: Gemensamt skogsägande

surjämten  
#628672 Ringer varningsklockor hos mig inför framtiden.
80%- 20 % trots lika ägande??
Skulle nog kosta på en professionell rådgivning hos erkänd kunnig i frågan.

Användarvisningsbild

Re: Gemensamt skogsägande

Lollo89  
#628678 Fredrik Reuter de skiftena jag ska ha utgör 40ha och min brors 10ha. Och tyvärr då så räckte inte tillväxten för att det skiftet skulle bära sig själv. Det ska vara 200 nånting i årlig tillväxt och det vart bara 120, så det skiftet bär inte sig självt.

Surjämten, Ja det hade jag inte tänkt på att man delar lika på värdet av fastigheten. Så de blir ju inte så bra då jag skulle ha betalat för mina 40ha och min bror för sina 10ha. Så vill jag ju inte att han ska ha rätt till halva värdet.
Vi har lagt ut frågan till revisorer mm, men tänkte att jag lägger ut frågan på forumet ifall det var någon som hade erfarenhet av hur man skulle kunna lösa det på bästa sätt. Eftersom vi båda vill ta del av år fars arv.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).