Skogsekonomi

Riktpris för köp av skogsskifte

27 inlägg 10261 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Riktpris för köp av skogsskifte

Vedproducent  
#620160
Mellberg skrev:Nog måste ni alla förstå, att en så liten skogsbit inte är värd många kronor. Lantmäteriet kostar minst 20.000 och där har vi ett stort dilemma , om man vill köpa in mindre i stort sett värdelösa områden, att införliva i en befintlig fastighet.

För 30 år sedan köpte jag en liten fastighet för 500 kr, < 5000 m2, Fick för mig att reglera in den i min befintliga. Gick på 5000 kr då. Blev ju fina lärpengar i alla fall :d

Jo men det behöver du ju inte göra om inte fastighetsregleringen är lönsamt jämfört med lagfarten och det blir den ju inte på 1,5 hektar.
Nöj dig med lagfarten och betala 1,5 procent av köpeskillingen.

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Riktpris för köp av skogsskifte

surjämten  
#620193 Mer än 50 000 skulle jag kalla dyrt!

Avatar Fallback

Re: Riktpris för köp av skogsskifte

Norrtälje  
#620205
Vedproducent skrev:Jo men det behöver du ju inte göra om inte fastighetsregleringen är lönsamt jämfört med lagfarten och det blir den ju inte på 1,5 hektar.
Nöj dig med lagfarten och betala 1,5 procent av köpeskillingen.


Ganska säker på att rubriken är rätt och det rör sig om ett skifte, skiften får såvitt jag vet bara köpas av befintliga markägare inom samma kommun och regleras då in (lantmäteriförrättning) till köparens fastighet. Nybilda med egen lagfart innebär i praktiken en avstyckning och det vill dom ju inte göra, smågårdar ska bort.

Användarvisningsbild

Re: Riktpris för köp av skogsskifte

Modernskog  
#620210 Ja jag vill ju få in det tänkta skogsskiftet till min nuvarande fastighet. Och då mitt ena skogskifte som angränsar är lika stort så är det bara gränsen mellan dessa som behöver tas bort så får hela ytan samma beteckning som jag har idag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Riktpris för köp av skogsskifte

Kallkällene  
#620214 Hoppas det blir affär på sikt, 45-50 tusen kronor hektaren får man att räkna med, finns dom som betalt 40 tusen hektar för kalhygge mellan Koppom och Årjäng.

Användarvisningsbild

Re: Riktpris för köp av skogsskifte

Modernskog  
#620219 Vi får hoppas det. Jag ska prata med grannen inom en snar framtid så får vi se vad han säger. Är han villig att sälja och ger mig ett pris så är det ju bra att veta vad som eventuellt skulle vara lämpligt att ge som motförslag om han är för dyr :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Riktpris för köp av skogsskifte

Norrtälje  
#620227
Modernskog skrev:Ja jag vill ju få in det tänkta skogsskiftet till min nuvarande fastighet. Och då mitt ena skogskifte som angränsar är lika stort så är det bara gränsen mellan dessa som behöver tas bort så får hela ytan samma beteckning som jag har idag.


Ja gränsregleringen känns ju klockrent enkelt för lantmätarn således billigt då timtaxa gäller men som alltid ska det ju tittas på servitut och flytta dessa osv så du får nog räkna med en kringla ändå bara för att de kan dvs en full arbetsdag.. Jag tippar minst 10' Mellberg säger 20' så kanske någonstans däremellan då?

Användarvisningsbild

Re: Riktpris för köp av skogsskifte

Vedproducent  
#620228 Ok så det har inget eget registernummer alltså? I så fall så blir det givetvis en fastighetsreglering. Tänkte lite hur jag har det och jag har ju ett 10- tal registernummer och det kan jag ju sälja en del tex utan avstyckning och då räcker det för köparen med lagfart.

Användarvisningsbild

Re: Riktpris för köp av skogsskifte

Modernskog  
#620248 Nej då det blir inget eget registernummer utan gränsen mellan mitt skifte och grannens skifte tas bara bort där mitt registernummer får vara kvar.
Så är min tanke i alla fall

   TS
Användarvisningsbild

Re: Riktpris för köp av skogsskifte

Camaro1969  
#620250 att "bara ta bort" gränsen mellan era skiften kostar nog minst 20.000:- hos lantmäteriet.

det är inte så bara.. det kan vara servitut, båtnadsområden, you name it..

som ska redas ut =)

Avatar Fallback

Re: Riktpris för köp av skogsskifte

jannee  
#620251 Det går eller gick i alla fall för något år sedan att diskutera(/förhandla) om ett förrättningspris med lantmäteriet.
Min kusin klyvde sin fastighet för ca 10 år sedan och priset enligt lantmäteriet skulle belöpa sig på ca 35 000.
Många samtal senare fick han det gjort för 175000 kronor. M.a.o. värt ett försök att förhandla.
Skiftet kanske t.o.m. har en egen fastighetsbeteckning om i så fall kostar det inte många kronor.

Användarvisningsbild

Re: Riktpris för köp av skogsskifte

Modernskog  
#620252 Hoppas att du menar 17500 ;)
Mina skiften har alla samma beteckning med olika tilläggssiffra ( 1:1**>1, 1:1**>2, 1:1**>3 osv)
Samma gäller grannens skiften att alla går under en beteckning med egen slutsiffra för varje skifte.
Ska dock kolla upp om jag kan köpa 3st skiften av grannen då alla dessa gränsar till mina.
Som tidigare nämnt en gammal klyvning som blev gjord för lääänge sedan av vår fastighet så vore kul att köpa tillbaka detta igen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).