Skogsekonomi

Riktpris för köp av skogsskifte

27 inlägg 10209 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Riktpris för köp av skogsskifte

Modernskog  
#619899 Hej,

Jag har sökt ganska mycket utan att hitta bra information.
Mitt ena skogsskifte är litet (ca 1,5ha) grannen har ett lika stort skifte som gränsar till mitt. Troligtvis blivit delat i någon arvsdelning för länge sedan.

Ja tänkte höra om jag kan få köpa grannens för att få en större yta, som då blir mer lönsam när det ska gallras.
Skiftet jag vill köpa består till 99% av oröjd 10 årig skog och som tidigare sagt ca 1,5 ha.

Vad kan vara ett lämpligt pris, sitter någon på bra kunskap om detta? Platsen är i västra värmland.

Mvh Johan



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Riktpris för köp av skogsskifte

jannee  
#619907 Är den oröjda plantering lyckad får du nog räkna med 100 till 120 tkr.
Nu är boniteten väldigt avgörande, en G 36 kan t.o.m värderas högre.
Här nere i Sydostsverige kan du få betala 40 till 50 tkr/ha (G 30) för ren kalmark.
Små fastigheter/skiften har en förmåga att vara dyra/ha.

Avatar Fallback

Re: Riktpris för köp av skogsskifte

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619912 Riktigt så hiskeligt ska det inte behöva bli i västra Värmland.

Avatar Fallback

Re: Riktpris för köp av skogsskifte

80-90  
#619945
Skogsola skrev:Riktigt så hiskeligt ska det inte behöva bli i västra Värmland.

Å jo !! Tror du ska ha tur om du får nått under 45000 ha

Användarvisningsbild

Re: Riktpris för köp av skogsskifte

Modernskog  
#619951 Finns det även ett riktpris per hektar för nyligen slutavverkad mark som inte är vare sig planterad eller självföryngrad ännu?

   TS
Avatar Fallback

Re: Riktpris för köp av skogsskifte

Norrtälje  
#619952 Det tillkommer väl förrättningskostnad på minst 10000:- också även i en sån här enklare reglering utan nya punkter..sen skatt också..låter krångligt och kanske inte värt kaffepengarna hade jag nog tyckt men vad för pris säger du om grannen istället är sugen på ditt skifte? 🙂

Användarvisningsbild

Re: Riktpris för köp av skogsskifte

Modernskog  
#619956 Väldigt svårt då jag i så fall skulle behöva få hjälp med en värdering först. Mitt skifte håller 75% skog på ca 30 år som snart ska gallras och 25% nyröjt ca 10 årig. Grannen (tror jag) har inget intresse av skogen utan fick med den i en annan affär så risken är nog större att jag vill köpa av grannen än tvärtom.

   TS
Avatar Fallback

Re: Riktpris för köp av skogsskifte

80-90  
#619957 Ta å prata med han du kan ju bara få nej i värsta fall !! Kan ju bli hur bra som helst också. Så fråga nu så får vi höra sen . Lycka till !

Avatar Fallback

Re: Riktpris för köp av skogsskifte

Norrtälje  
#619969 Är han inte intresserad av skog ska du nog se att han har en mindre aning om värdet än du, det kan slå åt båda hållen.

Användarvisningsbild

Re: Riktpris för köp av skogsskifte

Modernskog  
#619970 Jag är inte ute efter att få köpa för ett oförskämt lågt pris utan ett rimligt pris. Därav som jag var nyfiken på om det finns riktpriser för den typen av skog/skogsskifte :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Riktpris för köp av skogsskifte

skogsbonne  
#620114 50000 för det skiftet är rimligt sen kan ju du värdera det mer eftersom det ligger i anslutning till ditt skifte

Användarvisningsbild

Re: Riktpris för köp av skogsskifte

Grålle52  
#620121 50? Härnere går skogsmark för iaf 80k/ha

Avatar Fallback

Re: Riktpris för köp av skogsskifte

skogsbonne  
#620123
Grålle52 skrev:50? Härnere går skogsmark för iaf 80k/ha


Går ju inte att jämföra med småland.

3-350 kr per m3sk är ett bra riktmärke för skiften med lite av varje

Användarvisningsbild

Re: Riktpris för köp av skogsskifte

Vedproducent  
#620126
skogsbonne skrev:
Grålle52 skrev:50? Härnere går skogsmark för iaf 80k/ha


Går ju inte att jämföra med småland.

3-350 kr per m3sk är ett bra riktmärke för skiften med lite av varje

LRF:s prisstatistik säger 435 kr m3 sk för sålda fastigheter. Men det är ju inte mycket till nytta för dessa 1,5 hektar. Skulle själv gissa på 40000 kr hektaret för dessa 1,5 hektar röjningsskog eller totalt 60000 kr.

Användarvisningsbild

Re: Riktpris för köp av skogsskifte

Mellberg  
#620156 Nog måste ni alla förstå, att en så liten skogsbit inte är värd många kronor. Lantmäteriet kostar minst 20.000 och där har vi ett stort dilemma , om man vill köpa in mindre i stort sett värdelösa områden, att införliva i en befintlig fastighet.

För 30 år sedan köpte jag en liten fastighet för 500 kr, < 5000 m2, Fick för mig att reglera in den i min befintliga. Gick på 5000 kr då. Blev ju fina lärpengar i alla fall :d

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).