SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsekonomi

Kolsänka, värdet i kronor per kubikmeter skog?

87 inlägg 31784 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kolsänka, värdet i kronor per kubikmeter skog?

Avslutat-02  
#620165 Verkar som det blev lite fel och rörigt där om karteller och om att höja priset eller inte...

Men det har inte så mycket med själva tråden att göra, förutom att det är just det som vi skogsägare skulle bli tvungna till att göra... Starta en kartell som satte prisnivån på utsläppsrätter......

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Kolsänka, värdet i kronor per kubikmeter skog?

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620519 Forskare anser att skogsindustrin är klimatbovar till skillnad mot vad skogsindustrin själva anser som tycker att lösningen på CO2 utsläppen är bl.a. just i skogen.
Detta sägs i Rapport idag.
Klimatfrågan är aktuell...

Avatar Fallback

Re: Kolsänka, värdet i kronor per kubikmeter skog?

Hanatorp  
#721447 Det finns inga politiskt styrda myndigheter alla myndigheter är enligt konstitutionen fristående om en myndighet klampar in på en annans så kallad det tjänstefel.

Avatar Fallback

Re: Kolsänka, värdet i kronor per kubikmeter skog?

norrskog  
#724774 Jag tror vi skogsägare skulle kunna gå direkt till företagen och säga. Jag har Si å så mycket skog.. jag ska ha 2000 kr per kubiken och år för att bli din kolsänka. Om EU skulle börja bråka så hota med strejk. Såga ner allt och vägra plantera nytt

Avatar Fallback

Re: Kolsänka, värdet i kronor per kubikmeter skog?

r93  
#724843
norrskog skrev:Jag tror vi skogsägare skulle kunna gå direkt till företagen och säga. Jag har Si å så mycket skog.. jag ska ha 2000 kr per kubiken och år för att bli din kolsänka. Om EU skulle börja bråka så hota med strejk. Såga ner allt och vägra plantera nytt


Det är en strålande idé!
Men jag tror inte EU är så intresserade, det blir ju inget över till mellanhänder, likaså får dom ingen makt över skogen heller.

Alldeles för stor frihet över skogsägarens egna mark.

Avatar Fallback

Re: Kolsänka, värdet i kronor per kubikmeter skog?

norrskog  
#724881 Jag fundera på att flisa upp allt jag har å spara på lager. Vem skulle hindra mig. Den som betalar bäst för Flisen får köpa. Vad skulle EU eller Sveriges regering göra. Böter. Fängelse ? Ja kanske det . Sen då. ? Behöver inte flisa allt på en gång. Utan ta det som passar i omgångar å låta naturen ha sin gång. Då får miljöparasiterna det dom vill ha så kan vi ju se hur bra det blir framöver .

Användarvisningsbild

Re: Kolsänka, värdet i kronor per kubikmeter skog?

Martin Växjö  
#739423 Hittade denna gamla framsynta tråden. Verkligen aktuell idag.

Hur mycket ersättning skulle man begära för att det skulle vara intressant att inte avverka men ändå inte bli lat utan främja tillväxt genom plantering, röjning. Jag tror den stora delen av ersättning ska ligga på årlig tillväxt (kolbindning) och en mindre del på virkesförrådet (kollagring)

Säg att man får 200 kr/m3sk för tillväxten och 4 kr för virkesförrådet. Minskar man årets tillväxt genom avverkning så missar man den stora delen av ersättningen.

På detta sättet kan man både få ersättning och samtidigt motivera att avverka skog som kanske slutat växa eller hotas av granbarkborre.

Kanske kan höga biologiska värden premieras.

Avatar Fallback

Re: Kolsänka, värdet i kronor per kubikmeter skog?

r93  
#739447
Martin Växjö skrev:Hittade denna gamla framsynta tråden. Verkligen aktuell idag.

Hur mycket ersättning skulle man begära för att det skulle vara intressant att inte avverka men ändå inte bli lat utan främja tillväxt genom plantering, röjning. Jag tror den stora delen av ersättning ska ligga på årlig tillväxt (kolbindning) och en mindre del på virkesförrådet (kollagring)

Säg att man får 200 kr/m3sk för tillväxten och 4 kr för virkesförrådet. Minskar man årets tillväxt genom avverkning så missar man den stora delen av ersättningen.

På detta sättet kan man både få ersättning och samtidigt motivera att avverka skog som kanske slutat växa eller hotas av granbarkborre.

Kanske kan höga biologiska värden premieras.


Det är inte summan som är mest intressant utan regelverket runtomkring, bästa jämförelsen man kan göra i dagsläget så är det väl eu stödet till jordbrukarna.

Det går att få stöd för väldigt mycket saker, men likaså förlorar du delvis rätten över din mark, har man otur så händer det oförutsedda saker och då kan man bli återbetalningsskyldig.

Regelverket måste redas ut innan man kan ta ställning till ev ersättning, många, mig själv inräknad brände sig på eu stöden som var väldigt frikostiga i början, när man sedan är låst till systemet och ersättningen sjönk år för år var det inte lika roligt att jobba "gratis" för att slippa betala tillbaka.

Användarvisningsbild

Re: Kolsänka, värdet i kronor per kubikmeter skog?

Martin Växjö  
#739520 Man ska väl inte se det som ett bidrag från EU utan som en tjänst eller produkt som man säljer på delvis egna premisser. Premisser som behöver bestämmas och påverkas av oss skogsägare och helst inga andra. Går vi ihop kanske det blir kartell men var och en borde kunna sälja sina rätter till det priset som den kan få ut. Så kommer det inte bli om vi inte iallafall enas om modellen och formen för produkten eller tjänsten.

Avatar Fallback

Re: Kolsänka, värdet i kronor per kubikmeter skog?

r93  
#739532
Martin Växjö skrev:Man ska väl inte se det som ett bidrag från EU utan som en tjänst eller produkt som man säljer på delvis egna premisser. Premisser som behöver bestämmas och påverkas av oss skogsägare och helst inga andra. Går vi ihop kanske det blir kartell men var och en borde kunna sälja sina rätter till det priset som den kan få ut. Så kommer det inte bli om vi inte iallafall enas om modellen och formen för produkten eller tjänsten.


Tanken är god, räkna ut hur mycket din skog tar upp och bestäm hur mycket du vill ha betalt per ton co2, sedan lägger du bara ut det på blocket "jag kommer inte att fälla ett träd under 10 år så här mycket co2 kommer att tas upp, jag vill ha så här och så här mycket"

Skämt å sido, alla vill rädda skogen ingen vill betala av sina skattade pengar för det.

PR PR PR, rätt person måste säga rätt saker, det måste även vara en glättig produkt som man kan visa upp på sociala medier att man minsann räddar skogen, tänk om alla som hyllar Greta Thunbergs på sociala medier världen över swishade in 10 kronor till henne, då kunde dom köpa rejäla mängder skog som skulle vara skyddad för all framtid.

Ett annat bekymmer är att vi skogsägare, stora som små ses som grevar med silverkäpp som har problem att göra av med alla sina pengar, jag har luftat detta med ganska mycket folk under hösten och de flesta blir ganska upprörda över tanken att man skulle "få" pengar av att inte göra något alls, under hösten har jag till och med hört folk som tycker att ved ska beskattas hårt med tanke på elpriserna, att man har lagt ganska mycket jobb på sin ved verkar inte spela så stor roll, konstigt nog hördes det inget om detta när elpriset var extremt lågt.

Jag har säkert skrivit det innan, Elon Musk utlyste en tävling på twitter, den bästa iden att ta hand om co2 skulle han donera 100 miljoner dollar till, så gott som alla kommentarer var "take your money and plant trees". Tyvärr blev det ingen respons då det troligtvis inte inte är "häftigt" nog.

Men som sagt det borde bara var att sälja sina utsläppsrätter till dom som vill betala, tyvärr tror jag det är få som vill betala när det blir verklighet.

Avatar Fallback

Re: Kolsänka, värdet i kronor per kubikmeter skog?

Hanatorp  
#741615 Skatteverket skall väl ha sin del av kakan

Användarvisningsbild

Re: Kolsänka, värdet i kronor per kubikmeter skog?

Stavve  
#750062 Har inte gått igenom allt i tråden men nu snart är priset uppe på tusenlappen för att släppa ut CO2 i EU alltså är initiala kalkylen relevant!

https://www.reuters.com/business/energy ... 022-02-04/

Jag är övertygad om att koldioxidinbindning kommer bli en ny verklig intäktsström för skogsägare. Men då måste såklart ersättningen upp i rätt nivå, vilket konkret bör vara vad ett typiskt rotnetto vid slutavverkning är, mao mellan 350-600 SEK/m3fub för att det ska vara konkurrenskraftigt, vad jag förstår blir man nu erbjuden cirka 100 sek/m3 för sådan inbindning. När erbjudandet hamnar i nivå med rotnettot, ja då kan det bli intressant att spara "gamskogen".

Detta kommer självklart driva upp priset på det virke som faktiskt avverkas, om man nu inte ökar kranarna på andra håll.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).