SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsekonomi

Kolsänka, värdet i kronor per kubikmeter skog?

87 inlägg 31763 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kolsänka, värdet i kronor per kubikmeter skog?

Avslutat-02  
#619831 Jaså...som när man skapar el hemma med t,ex ett vindkraftverk...eller solpaneler..
Då måste ju överskottet släppas ut i ledningarna...och du får betala för mer än vad det var värt från början...

Att du hittar en ny intäkt är en sak men inkomsten är ju det som blir över efter att ha dragit skatterna...

Jag tror ej på detta...

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Kolsänka, värdet i kronor per kubikmeter skog?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619884 Om det inte är lönsamt att sälja elen man genererar behöver man ju inte släppa ut överskottet i ledningarna.

På något sätt borde det ju kunna ordnas så att delar av intäkterna från utsläppsrätter kan gå till de som kan visa att man absorberar koldioxid. Det är ju som att köpa en vara som någon tillverkar men med skillnaden att den fysiska produkten går i andra riktningen :smile: Det finns säkert någon finansman som kan uppfinna en sådan typ av transaktion.

Problemet med detta är väl att administrationen av ett sådant system kan bli kostsam och det finns stora möjligheter för fusk, Vi ser ju inom andra områden att folk kan göra lite vad som helst för att skaffa sig extra intäkter. T.ex. rapporterade ju TV4-Nyheterna för några dagar sedan om VAB-fusket och varför skulle skogsägare vara ärligare än småbarnsföräldrar :?:

Avatar Fallback

Re: Kolsänka, värdet i kronor per kubikmeter skog?

Emil83  
#620006 Jag hörde nyss på radion att skogsstyrelsen vill att vi ska öka vår produktion med upp till 20% fram till 2050. Det skulle diskuteras vid informationsmöten och om vi framhöll dessa tankar med en kompensation för kolbindning vid dessa träffar skulle bollen va i rullning. Om vi inte pratar om det kommer det absolut aldrig inträffa...

Avatar Fallback

Re: Kolsänka, värdet i kronor per kubikmeter skog?

Avslutat-02  
#620007 "I Sverige regleras handeln med utsläppsrätter av lagen (2004:1199) om handel med utsläppsrätter och förordningen (2004:1205) om handel med utsläppsrätter. [1][2]

Länsstyrelsen är tillståndsmyndighet.[3] Naturvårdsverket är den myndighet som planerar, utreder och prövar frågor om tilldelning av utsläppsrätter. Naturvårdsverket har också tillsynsansvaret. När det gäller flygverksamhet ska Naturvårdsverket samråda med Transportstyrelsen.[3]

Ansökan om tilldelning får göras hos Naturvårdsverket av behörig firmatecknare.[4]

De nationella utsläppsregistren ersätts 2013-01-01 av ett nytt unionsregister på EU-nivå. Reglerna kring rapportering av flygutsläpp blir tydligare och omfattar inte bara EU-länder utan samtliga länder inom det Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES). Det blir också tydligare att det är endast sådana utsläpp av koldioxid, dikväveoxid och perfluorkolväten som är tillståndspliktiga enligt lagen om handel med utsläppsrätter som inte får omfattas av andra villkor för att begränsa utsläppen.[5] Syftet är att utsläppen inte ska ingå i två system för begränsningar samtidigt.

Kritik Redigera
Kritik har riktats mot systemet med utsläppsrätter. Kritikerna menar att priset på utsläppsrätter har blivit för lågt och därmed har incitamenten, för de företag som omfattas av systemet, att minska sina utsläpp försvunnit. En av anledningen till att priset på utsläppsrätter är lågt är att en omröstning i EU under våren 2013 beslutade att inte begränsa antalet utsläppsrätter i systemet. Vidare är det oklart vilken total effekt utsläppsrätterna kommer att få på utsläppsminskningen vilket visar sig först i efterhand.

Ibland används utsläppsrätter som instrument för klimatkompensation av de som ej omfattas av lagen om utsläppshandel. Exempelvis organisationer eller företag som vill bli klimatneutrala eller privatpersoner som vill kompensera för sina utsläpp."

Varför skulle detta vara en sådan bra idé att ingen annan ens har funderat på detta?

Låt den där bollen rulla över någon annan...

Avatar Fallback

Re: Kolsänka, värdet i kronor per kubikmeter skog?

Emil83  
#620010 Om inte skogsägarna tänker på det kommer knappast någon annan göra det. Om inte kvinnorna drivit frågan om rösträtt hade dom inte heller fått nån.
Klimatfrågorna och dess lösningar är i sin linda så det är nu vi ska fundera ut lösningar och vinningar på problemen.

Om man inte tror på detta förstår jag inte varför man bryr sig.

Avatar Fallback

Re: Kolsänka, värdet i kronor per kubikmeter skog?

Avslutat-02  
#620012 Jag bryr mig inte om någon vill tjäna pengar på detta, men det ska inte bli en dörr för att ytterligare kunna straffbeskatta småföretagare och skogsägare.

Sätt ingen boll i rull förens man har all fakta.

Hur hade ni tänkt göra med att Eu anser att man ska frysa många länders utsläppsrätter? Så att på så sätt kunna trissa upp priserna...ja det kan vara bra,men hur stor nytta gör dessa rätter?

Tror nog att andra saker som skatter eller avgifter, förnybart mm gör mera påverkan....

Avatar Fallback

Re: Kolsänka, värdet i kronor per kubikmeter skog?

Emil83  
#620038 Jag har själv varit egenföretagare men hade inga svårigheter att få ekonomi i det. Vi som var egna i den branschen och området gick ihop för att inte dumpa priserna för varandra men ist höja dom. Jag tycker inte synd om varesig egenföretagare eller skogsägare.

För några år sedan jobbade jag för röda korset i Västindien med att bygga nya tak efter orkanen Maria. Där fick jag lite perspektiv på vilka det är synd om...

Jag tror inte du och jag kommer komma överens i den här frågan vinterröjarn så vi kanske kan stanna här! Dock tror jag säkert du är en trevlig en och jag hoppas vi ses nån gång och kan prata över en kopp kaffe! Ha en bra dag, Med vänlig hälsning, emil

Avatar Fallback

Re: Kolsänka, värdet i kronor per kubikmeter skog?

Avslutat-02  
#620039 Detsamma till dig.

Ja man vet aldrig...

Avatar Fallback

Re: Kolsänka, värdet i kronor per kubikmeter skog?

Norrtälje  
#620076
Emil83 skrev:Jag har själv varit egenföretagare men hade inga svårigheter att få ekonomi i det. Vi som var egna i den branschen och området gick ihop för att inte dumpa priserna för varandra men ist höja dom.


Gud så smart, berätta mer

Användarvisningsbild

Re: Kolsänka, värdet i kronor per kubikmeter skog?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620089
Göt skrev:
th skrev:
Göt skrev:Om vi tar bort den politiska diskussionen utan tar räkneexemplet istället som jag inte riktigt förstod om jag kör 1000 mil och gör av med 1000 liter diesel hur många hektar behöver jag då för att miljökompensera detta (förstår ni hur jag tänker)

Det är bättre att titta på hur mycket utsläpp per kilometer bilen är specad för. En XC90 med 300 hästars turbo sägs dra mellan 0,98 och 1,1 l/mil och avger då 187 -192 g CO2 per km enligt NEDC-cykeln och 221-245 g/km enligt WLTP-cykeln https://www.volvocars.com/se/bilar/mode ... er/motorer . Om vi antar 220 g/km så blir det 2,2 ton CO2 på 1000 mil vilket då motsvarar 2,4 - 2,5 kubik skogsråvara med 900 kgCO2 per kubik som diskuterats tidigare.

Så återstår frågan om under viken tid dessa 1000 mil körs. Om det är under ett år och du har hygglig bonitet fixar du det på mindre än en halv hektar. Kör du 2000 mil per år behövs en hektar osv.



Tack där fick jag ett för mej begripligt svar 🤗 :-bd

@Göt En sak jag har funderat över efter att ha svarat dig är vad produktionen av bränslet kostar i koldioxid. Detta skall ju läggas till de utsläpp som själva bränslet ger. Efter lite letande hittade jag denna sida https://www.miljofordon.se/ekonomi/drivmedelskalkyl/ som drivs av Stockholm, Göteborg och Malmö städer.

Knappar man in 1000 liter diesel där får man 2,7 ton i.s.f. de 2,2 ton som jag kom fram till ovan. Dvs, det behövs lite mer skog än jag först uppskattade.

Det intressanta är att 1000 liter HVO bara ger upphov till 0,3 ton klimatpåverkande koldioxid :-bd
Senast redigerad av th mån 20 jan 2020, 16:05, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Kolsänka, värdet i kronor per kubikmeter skog?

Msk  
#620090
Emil83 skrev:Jag har själv varit egenföretagare men hade inga svårigheter att få ekonomi i det. Vi som var egna i den branschen och området gick ihop för att inte dumpa priserna för varandra men ist höja dom. Jag tycker inte synd om varesig egenföretagare eller skogsägare.

För några år sedan jobbade jag för röda korset i Västindien med att bygga nya tak efter orkanen Maria. Där fick jag lite perspektiv på vilka det är synd om...

Jag tror inte du och jag kommer komma överens i den här frågan vinterröjarn så vi kanske kan stanna här! Dock tror jag säkert du är en trevlig en och jag hoppas vi ses nån gång och kan prata över en kopp kaffe! Ha en bra dag, Med vänlig hälsning, emil

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kartell

Avatar Fallback

Re: Kolsänka, värdet i kronor per kubikmeter skog?

Emil83  
#620094 Haha nej kartell är nog att ta i! Vi var ett gäng egenföretagare som när vi hyrde ut oss till större firmor såg till att ta lika mycket betalt. Dels för att inte förstöra för oss själva eller dom anställda på företagen.

Avatar Fallback

Re: Kolsänka, värdet i kronor per kubikmeter skog?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620103
Emil83 skrev:Haha nej kartell är nog att ta i! Vi var ett gäng egenföretagare som när vi hyrde ut oss till större firmor såg till att ta lika mycket betalt. Dels för att inte förstöra för oss själva eller dom anställda på företagen.


Det är precis det Konkurrensverket vill komma åt.

http://www.konkurrensverket.se/konkurre ... kurrensen/

Avatar Fallback

Re: Kolsänka, värdet i kronor per kubikmeter skog?

Emil83  
#620134 En kartell dumpar priset för att få bort andra aktörer så dom sedan kan höja priset när dom har monopol på marknaden.

Konkurrensverket är ute efter samarbeten som höjer priserna.
Vad vi gjorde var att vi såg till att ligga på samma nivå som den som tidigare låg högst, alltså ingen höjning! Mer som ett kollektivavtal.

Kan vi släppa det här nu och låta tråden handla om vad den ska!

Avatar Fallback

Re: Kolsänka, värdet i kronor per kubikmeter skog?

Bosse1  
#620135 "För några år sedan jobbade jag för röda korset i Västindien med att bygga nya tak efter orkanen Maria. Där fick jag lite perspektiv på vilka det är synd om..."

Ja dom skulle nog gilla att ha en spik i foten.. :d

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).