Skogsekonomi

Bokföringsprogram för dummies

37 inlägg 14008 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bokföringsprogram för dummies

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597562
gnisten83 skrev:
Dalskog skrev:Någon som kör Visma e-ekonomi?
- Fotografering/scanning av verifikationer verkar chill.
- Visma kan man väl också koppla mot bankkontot för att få kassabok automatiskt och till största delen auto-konterat dessutom?
- Klarar Speedledger motsvarande?

Speedledger jobbar ifrån bankkontot och efterhand så lär sig systemet vilka konton de olika fakturorna ska bokföras på o då är de bara att trycka ok.
Sen kommer de alltid lite jobbigare verifikationer som ska bokas på flera konton o värst är efterlikviden från södra #:-s


De ekonomiska föreningarna har alltid stått i särklass med att trassla till bokföringarna för medlemmarna. Men Mellanskog sänder sina avräkningar på e-post så då är det stora chanser att det inte blir bokfört alls.

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Bokföringsprogram för dummies

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597564 De märks sen när summorna inte stämmer med årssammandraget som är inskickat till skattmasen...

Avatar Fallback

Re: Bokföringsprogram för dummies

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597569 De skickar inget till skattmasen längre. Det är borttaget.

Användarvisningsbild

Re: Bokföringsprogram för dummies

Camaro1969  
#597578 Föreningarna jo?

De skickar ku på räntor

Avatar Fallback

Re: Bokföringsprogram för dummies

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597589 Räntor måste de skicka ku på, det är nog så. Men inget annat.

Avatar Fallback

Re: Bokföringsprogram för dummies

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597729 Skickar de inte behållning på konton?

Jag kör Unibas, men klubben som jag är kassör för kör Fortnox. Tycker det verkar bra, men vet inte vad det kostar (ingår i SOFT-avgiften)

Det svåraste är nog att bokföra Södras utdelningar , räntor och emitterat insatskapital...

Användarvisningsbild

Re: Bokföringsprogram för dummies

Camaro1969  
#597732 fortnox kostar 99:- i månan som bas.

ska man skicka kundfakturor är det nog 99:- till

för mycket för en liten skogsbrukare, men bra för de som lever av sin verksamhet.

sen finns ju flera gratis bokföringsprogram online som vill tjäna pengar genom rådgivning, varför inte testa ett av dem?

Avatar Fallback

Re: Bokföringsprogram för dummies

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597734
Mangan skrev:Skickar de inte behållning på konton?

Jag kör Unibas, men klubben som jag är kassör för kör Fortnox. Tycker det verkar bra, men vet inte vad det kostar (ingår i SOFT-avgiften)

Det svåraste är nog att bokföra Södras utdelningar , räntor och emitterat insatskapital...

Soft?
Kan hålla med dej om utdelningen mm men har du klarat de en gång med eller utan hjälp så är de bara att höra likadant sen

Avatar Fallback

Re: Bokföringsprogram för dummies

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597736
gnisten83 skrev:
Mangan skrev:Skickar de inte behållning på konton?

Jag kör Unibas, men klubben som jag är kassör för kör Fortnox. Tycker det verkar bra, men vet inte vad det kostar (ingår i SOFT-avgiften)

Det svåraste är nog att bokföra Södras utdelningar , räntor och emitterat insatskapital...

Soft?
Kan hålla med dej om utdelningen mm men har du klarat de en gång med eller utan hjälp så är de bara att höra likadant sen


SOFT = Svenska OrienteringsFörbundeT

Avatar Fallback

Re: Bokföringsprogram för dummies

NIM  
#597981 För skogsbruket använder jag Visa enskild firma. Ett mycket enkelt och användarvänligt program som räcker väl för behovet för skogsbruket och några får.
För mitt aktiebolag använder jag Visa e-ekomi. Det är ett mycket mer avancerat program som är på gränsen av vad jag klarar av. Bokslut mm gör min revisionsbyrå för det klarar jag inte själv.

Användarvisningsbild

Re: Bokföringsprogram för dummies

Andreas.J  
#598829 Jag har inte börjat ännu på allvar men ska genom Norra använda den digitala kassaboken man får tillgång till som medlem. Med appen tänker jag att det bli enkelt att löpande lägga in kostnader o foton på kvitton. Ska även gå att dra ut rapporter ur systemet. Sen har jag skrivit Skogsägaravtal som bl a innebär att jag får hjälp med deklarationen för 2500 kr. Logiken är väl att jag gör grundjobbet med den digitala bokföringen så blir det inte så mycket handpåläggning från deras sida. Får väl se hur det känns efter ett år, men verkar som att det kan vara ett smidigt sätt. Vore intressant att höra era erfarenheter, antingen av just detta eller något motsvarande.

Användarvisningsbild

Re: Bokföringsprogram för dummies

Camaro1969  
#598886
Andreas.J skrev:Jag har inte börjat ännu på allvar men ska genom Norra använda den digitala kassaboken man får tillgång till som medlem. Med appen tänker jag att det bli enkelt att löpande lägga in kostnader o foton på kvitton. Ska även gå att dra ut rapporter ur systemet. Sen har jag skrivit Skogsägaravtal som bl a innebär att jag får hjälp med deklarationen för 2500 kr. Logiken är väl att jag gör grundjobbet med den digitala bokföringen så blir det inte så mycket handpåläggning från deras sida. Får väl se hur det känns efter ett år, men verkar som att det kan vara ett smidigt sätt. Vore intressant att höra era erfarenheter, antingen av just detta eller något motsvarande.



får hjälp med deklarationen för 2500:-

hur deklarationen görs är nog mycket viktigare än priset,
se till å få med rätt värden till N6 framförallt!

Avatar Fallback

Re: Bokföringsprogram för dummies

Dalskog  
#599252 OK, jag har trattat ner urvalet till antingen Speedledger eller Visma eEkonomi.
De kostar ca 170 kr/månad, och i princip flaggar de för samma funktioner.

Nån som testat båda två och har någon favorit?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bokföringsprogram för dummies

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599262 I första inlägget skrev du om knappt 100 verifikationer om året. Mindre än 10 per månad. Att betala 170 kr/ månad låter som att skjuta myggor med luftvärnskanon. Hittar du ingen gratisversion så kör block och penna.

Avatar Fallback

Re: Bokföringsprogram för dummies

Dalskog  
#599290 Ja, jag får kanske erkänna att det förutom själva behovet att det SKALL bokföras även finns ett visst teknikintresse som visar sig i en förkärlek till informationsteknologins möjligheter att bli mer papperslös.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).