Investera avkastningen från skogen!!??

Svara  19 inlägg  1488 visn.  4 följer

Re: Investera avkastningen från skogen!!??

#593869 6 % i direktavkastning är "ganska" lätt att uppnå.
Har du då 3 miljoner kan du "lätt" få en skattefri utdelning på någonstans mellan 150 till 200 tkr.
Vi har lite i Millicom som ger bra utdelning.
Självklart är att äga aktie en risk (det är ju inte för inte det kallas riskkapital) men äga skog är även detta riskfyllt.
Betänk denna lavskrika, detta och liknande är även det riskfyllt.
När du senare uppnått mogen ålder (70 och mer) kan det vara gott med lite aktier i stället för att vara "tvingad" ut i skogen för att få in lite grädde till moset.

Användarvisningsbild

#593872 41% är ett väldigt bra år.
Och tur skulle jag kalla det framför något annat, mina stora innehav har avkastat bra.
Är glad om jag avkastar pyttelite mot index på sikt.

Jag köper bara, säljer aldrig så några trade är det inte..

98% aktier..

Lite billiga aktiefonder typ avanza zero och global

#594335 Aktier är min enda inkomstkälla och sysselsättning sen väldigt många år, och i all välmening skulle jag rekommendera att följa rådet avseende indexfonder. Avanza Zero är bra. Ska du tvunget ha aktier, köp ett par av de största svenska investmentbolagen (Investor, Industrivärlden) och sen kanske typ Berkshire Hathaway.

Det är fruktansvärt svårt att få bättre avkastning än marknaden, det bästa för de som inte lägger ner hela sin själ i arbetet, är att köpa indexfonder!

Lycka till!

Användarvisningsbild

#594383 instämmer i mycket med berkshire..

men tycker man aktier är roligt ska man absolut köpa aktier i första hand, och fonder i andra.

man kan på så vis välja bort inte önskvärda bolag som fonderna kan vara tvungna att ha med

man kanske ogillar 5 bolag som ingår i avanza zero, då köper man de 25 man gillar istället.

så gör jag.. för man är ingen stockpicker, däremot kan man välja bort skräp, typ fingerprint etc =)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).