Skogsekonomi

Investera avkastningen från skogen!!??

56 inlägg 15666 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Investera avkastningen från skogen!!??

Myrstacken  
#716041
Skogz skrev:När vi ändå är inne på ämnet att investera oskattade likvid er så kan jag tipsa om periodiseringsfonder.

👍 Det är en billig skattekredit som man kan låta löpa hela livet och investera.

Coronastödet förra året gav möjlighet att lösa upp p-fonderna och avsätta 100% på nytt. Staten kommer vinna på teknisk KO ändå så man får ta de chanser att få in en jabb som ges.

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Investera avkastningen från skogen!!??

alias  
#716042
Myrstacken skrev:
alias skrev:
Myrstacken skrev:*bump*

Går det att placera pengar som står på skogskonto i aktier eller måste det vara inlåning till banken som inflateras bort?


Det korta svaret är NEJ! Tar du ut pengarna från skogskontot så ska de tas upp till beskattning på NE-bilagan.

Frågan var om pengar som står på skogskontot kan placeras i aktier (eller andra värdepapper).


Svaret är fortfarande NEJ, då skogskontot är ett räntebärande (om än marginell ränta i dagsläget) konto i en bank, som omfattas av den statliga insättningsgarantin. Det är således inte till sin natur som ett ISK el. dyl.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Investera avkastningen från skogen!!??

Myrstacken  
#716043
jannee skrev:Jag tog 2020 HELA virkeslikviden, oskattad inklusive moms, köpte Milicom.
Fick nu 2021 i början av Maj sälja av en del eftersom både moms och skatt skulle betalas in till staten.
Aktierna hade under tiden gått upp med över 50 %.
Kunde blivit tvärtom och då hade jag verkligen suttit där med svarte Petter.

Om det var mer än 20-30% från början som skulle betalas som skatt så är det inte att rekommendera (även om du kanske slängde in pengarna förra våren då aktiemarknaden tappat 40% och risken för ytterligare fall är mycket låg). Företagsrisken är också alltid större än marknadsrisken, så diversifiering är bra.

Eftersom du skattade i maj i år antar jag att du tog ut pengar från skogskontot förra året och investerade. Skogskonto verkar alltid vara låst och ren inlåning till banken.

Användarvisningsbild

Re: Investera avkastningen från skogen!!??

Myrstacken  
#716044
alias skrev:Svaret är fortfarande NEJ, då skogskontot är ett räntebärande (om än marginell ränta i dagsläget) konto i en bank, som omfattas av den statliga insättningsgarantin. Det är således inte till sin natur som ett ISK el. dyl.

MVH
Alias

OK.

En vanlig aktiedepå hos bank/nätmäklare är räntebärande och likvida medel omfattas av insättningsgarantin, så "naturen" är inte annorlunda. Däremot kan jag tänka mig att den obeskattade "naturen" på pengarna är stora skillnaden. Det blir banken som får investera pengarna i stället...

Avatar Fallback

Re: Investera avkastningen från skogen!!??

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716054
Camaro1969 skrev:
jannee skrev:Jag tipsade även om Kindered i höstas :-bd
Men har man 500 tkr att spendera och gör det i 10 olika aktier, tror jag man sprider/minimerar risken för att gå minus.
"Offrar" man någon dag på att läsa på, ser utvecklingen och "lyssnar" lite på vad förståsigpåare siar.
EX, de närmaste månaderna brukar börsen bli något svagare, m.a.o. köpläge under ex Juni - Augusti
Chansen att vinna är betydligt större än spela på lotto eller att tippa, och nedgångar - mindre krascher ska man kallt räkna med.



självklart sprider man riskerna om man fördelar pengar på fler bolag, men man kommer ändå inte ifrån risken att det blir en sättning i marknaden, då går alla aktier ner oavsett hur mycket man spridit sina risker.

för några år sedan la jag 3-4 timmar per dag att hålla koll på börsen och bolag, med familj blir det kanske en halvtimme -timme per dag, så jag vill påstå att jag är hyffsat insatt :)

du ska inte jämföra börsen med lotto, på börsen köper man andelar i verkliga företag, med anställda, omsättning och förhoppningsvis vinst...

sen ska man inte lyssna så mycket på "förståsigpåare" ofta är det tom bättre att göra tvärtom :)


3-4 timar kvar dag, greide du meir enn eit indeksfond då? Seies at det er vanskelig og greia da over tid.

Avatar Fallback

Re: Investera avkastningen från skogen!!??

alias  
#716126
Myrstacken skrev:
alias skrev:Svaret är fortfarande NEJ, då skogskontot är ett räntebärande (om än marginell ränta i dagsläget) konto i en bank, som omfattas av den statliga insättningsgarantin. Det är således inte till sin natur som ett ISK el. dyl.

MVH
Alias

OK.

En vanlig aktiedepå hos bank/nätmäklare är räntebärande och likvida medel omfattas av insättningsgarantin, så "naturen" är inte annorlunda. Däremot kan jag tänka mig att den obeskattade "naturen" på pengarna är stora skillnaden. Det blir banken som får investera pengarna i stället...


Var kanske lite otydlig med vad jag menade.

Av de banker som jag kollade nu hade ingen ränta på likvida medel innestående på ISK.

Ska ISK vara skattemässigt intressant så måste avkastningen vara över 1,25 % på de innestående medlen och då är det andra underliggande tillgångar än likvida medel, som t.ex. aktier och fonder, som är mest sannolikt att man investerar i och för dessa sorters underliggande tillgångar finns det inga statliga insättningsgarantier.

Skogskontots "uppgift" är ju att möjliggöra uppskjuten beskattning av intäkter för näringsidkare till en senare tidpunkt när dessa kan beskattas lindrigare eller kvittas mot senare uppkomna kostnader, medan ISK:s uppgift är till för att privatpersonen ska kunna byta investeringsobjekt utan hämmande skatteeffekter.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Investera avkastningen från skogen!!??

Camaro1969  
#716153
can skrev:
Camaro1969 skrev:
jannee skrev:Jag tipsade även om Kindered i höstas :-bd
Men har man 500 tkr att spendera och gör det i 10 olika aktier, tror jag man sprider/minimerar risken för att gå minus.
"Offrar" man någon dag på att läsa på, ser utvecklingen och "lyssnar" lite på vad förståsigpåare siar.
EX, de närmaste månaderna brukar börsen bli något svagare, m.a.o. köpläge under ex Juni - Augusti
Chansen att vinna är betydligt större än spela på lotto eller att tippa, och nedgångar - mindre krascher ska man kallt räkna med.



självklart sprider man riskerna om man fördelar pengar på fler bolag, men man kommer ändå inte ifrån risken att det blir en sättning i marknaden, då går alla aktier ner oavsett hur mycket man spridit sina risker.

för några år sedan la jag 3-4 timmar per dag att hålla koll på börsen och bolag, med familj blir det kanske en halvtimme -timme per dag, så jag vill påstå att jag är hyffsat insatt :)

du ska inte jämföra börsen med lotto, på börsen köper man andelar i verkliga företag, med anställda, omsättning och förhoppningsvis vinst...

sen ska man inte lyssna så mycket på "förståsigpåare" ofta är det tom bättre att göra tvärtom :)


3-4 timar kvar dag, greide du meir enn eit indeksfond då? Seies at det er vanskelig og greia da over tid.



trejdade inte, följde bolag jag var intresserad av, och marknaden i allmänhet. (ett nördigt intresse)

avkastningen låg då som nu, några procent över jämförbart index.

min portföj ser i princip ut som en bred fond, men med skillnaden att jag valt bort några bolag kan man säga

EDIT: läs 0-2% några procent lät mycket....

Avatar Fallback

Re: Investera avkastningen från skogen!!??

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716162 Ok, sjølv har eg berre indeksfond. Kjøpe du aksjar/ fond no og eller synes du det er for høge kursar?

Användarvisningsbild

Re: Investera avkastningen från skogen!!??

Camaro1969  
#716167
can skrev:Ok, sjølv har eg berre indeksfond. Kjøpe du aksjar/ fond no og eller synes du det er for høge kursar?


jag köper regelbundet, har tyckt det varit dyrt de senaste 5 åren, utom i mars förra året :)

Avatar Fallback

Re: Investera avkastningen från skogen!!??

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716174 Ja da er dyrt, spørsmålet er om ein skal spara da i banken så lenge og venta på krakket eller berre kjøpa fortsatt.

Användarvisningsbild

Re: Investera avkastningen från skogen!!??

Camaro1969  
#716237
can skrev:Ja da er dyrt, spørsmålet er om ein skal spara da i banken så lenge og venta på krakket eller berre kjøpa fortsatt.


det är bara att köpa löpande.

en vis man sade: mer pengar har förlorats i väntan på köptillfällen, än i börskrascher...

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).