Skogsekonomi

Arrendera ut jakt?

7 inlägg 4824 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Arrendera ut jakt?

MatteP  
#589897 hej,

Vi har en fin nyrenoverad gård med husbyggnad på 300m2 som vi brukar hyra ut på AirBnB när vi inte själva är där. Till huset hör 400ha skog med rådjur, räv, björn, hare och älg. Marken ingår i ett vilvårdsområde och jag själv eller någon i min familj jagar inte så vi har inte brytt oss om jakten. Min fråga är nu om jag kan och i så fall hur kan hyra ut huset med jakt (veckovis) för att göra det än mer attraktivt? jag vill inte själv vara med och guida och har egentligen 0 jaktkunskaper.
/mattias



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Arrendera ut jakt?

peebee  
#589914 Hej,

Kontaktar dig via privat meddelande.
Mvh Patrik

Avatar Fallback

Re: Arrendera ut jakt?

mooos73  
#589981 Tror det kan bli knepigt om det är viltvårdsområde, kolla med dem först vilka regler som gäller. Olika viltvårdsområden har olika regler tex 1 jakträtt/fastighet, 1 jakträtt/100 ha. Man brukar också ha jakträtt inom hela viltvårdsområdet och jag har svårt att tro att dom skulle gå med på att du hyr ut/ vecka när jakten bedrivs över hela arealen.

Användarvisningsbild

Re: Arrendera ut jakt?

MatteP  
#590005 Tack för svar. Kan det vara så att det är bara älg som är med i viltvårdsområdet?
Jag har inte velat fråga viltvårdsområdet så mycket då jag förstått att de varit oroliga att vi skulle vela ändra eller ta del av älgjakten,vilket jag förstår skulle påverka deras tilldelning (vissa har mycket små fastigheter)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Arrendera ut jakt?

Grålle52  
#590015 Har man 400ha kan man ju gå ur vvo och ha eget.

Avatar Fallback

Re: Arrendera ut jakt?

janeri  
#590034 I vårt vvo på 7000 ha i "Norrland" fordras 250 ha per jakträtt på älg för arrendatorer men bara 50 ha per jakträtt på småvilt för arrendatorer. På den årliga stämman tar vi beslut att alla har rätt att jaga småvilt på hela viltvårdsområdet. Möjligheten till jakt över hela vvo gör förmodligen intresset för marken mer intressant än om man börjar bryta upp den i mindre delar/arealer.

Avatar Fallback

Re: Arrendera ut jakt?

mooos73  
#590136
MatteP skrev:Tack för svar. Kan det vara så att det är bara älg som är med i viltvårdsområdet?
Jag har inte velat fråga viltvårdsområdet så mycket då jag förstått att de varit oroliga att vi skulle vela ändra eller ta del av älgjakten,vilket jag förstår skulle påverka deras tilldelning (vissa har mycket små fastigheter)

Ofta är det både älg och småvilt. Lite trångsynt inställning om dom är rädda att ni vill ta del av jakten som fastighetsägare men lite fog för sin oro har dom om du vill hyra ut veckojakter.... Tror det krävs 2/3 majoritet för att upplösa ett vvo men det kan ju vara ett alternativ för dig att försöka tu ur din mark så gör du som du vill sedan. Ha dock i åtanke att det finns få saker som kan göra människor så osams som jakt och ibland kan det vara mkt värt att ha en bra relation med sina grannar....
Kolla hur många fullvärdiga jakt rätter din fastighet har i vvo och arrendera sedan ut dem på årsbasis så tycker jag du gjort det mesta rätt, ger inte lika mkt pengar som veckojakt men säkert mindre fiender....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).