Skogsekonomi

Underlag för räntefördelning

5 inlägg 3528 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Underlag för räntefördelning

Sörlänningen  
#579549 Jag har fattat det som att pengar på skoglikvidkonto som ligger kvar efter nyår räknas fullt ut (eller till hälften?) till beräkning av räntefördelning; att pengar på skogskonto vid nyåret räknas till hälften. Hur räknas pengar på medlemskontot i skogsägarföreningen (Södra i mitt fall)? Jag har fått för mig att de räknas helt till räntefördelningen.

Det inbetalda och emitterade insatskapital man har hos Södra räknas väl inte alls?

Pudelns kärna är denna: Jag kommer behöva ta ut pengar för att betala skatt innan nyår. Frågan är om det är bäst att ta från medlemskontot eller likviden.



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Underlag för räntefördelning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#579554 Skogslikvidkonto skattas och beräknas RF som vanligt bankkonto.

Medlemskonto skattas och beräknas RF som vanligt bankkonto.

Inbetalda insatskapital är en tillgång i din verksamhet och ger underlag för RF.

Emitterat ingår inte, och skattas inte heller förren de säljs/tas ut.

(RF = räntefördelning)

Avatar Fallback

Re: Underlag för räntefördelning

Sörlänningen  
#579576 Tack för utmärkt svar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Underlag för räntefördelning

Bammen  
#580438 Lånar tråden för ytterligare en fråga gällande RF.

Exempel;

Jag har köpt en fastighet med 1 miljon i egen insats samt även köpt en traktor+vagn för 200 000:-
Jag skriver av ekipaget med 30% år 1, dvs mina inventarier uppgår år 2 till 140 000:- i värde.

Räknas då RF på 1 200 000:- första året och sedan 1 140 000:- år två

osv år 3 och framåt.

Eller räknas RF fortsättningsvis på 1 200 000:- även efter att avskrivningar görs? Det borde ju vara så i och med att jag faktiskt stoppat in 1 200 000:- i verksamheten av mina redan skattade pengar.

Användarvisningsbild

Re: Underlag för räntefördelning

Camaro1969  
#580442 nä skriver du av så minskar underlaget till RF

däremot så tar u även upp sparat underskott vid beräkningen av RF så händer inget mer det året så blir underlaget till RF 1200000

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).