Skogsekonomi

Hur bokföra insättning till skogskonto?

8 inlägg 10625 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur bokföra insättning till skogskonto?

339  
#564986 Hej!
Hur bokför ni en insättning till skogskonto som jag nu nyss gjort efter deklarationen för inkomståret 2018?

Att kreditera företagskontot 1930 gör ju att saldot blir knas? Man vill ju även få till så att resultatet stämmer, eller ska man strunta helt i "skattemässiga justeringar"?

Kan man bokföra konto 2019 årets resultat mot skogskontoinsättningen på något sätt? #:-s :?:



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Hur bokföra insättning till skogskonto?

339  
#565159 Ser att i äldre kontoplaner fanns konto 8885 och 8886 för avsättning/återinföring skogskoto men dessa togs bort i BAS 2017?

Det kanske är tänkt att man ska strunta i att bokföra "skattemässiga justeringar" som en insättning till skogskonto är i de flesta fallen? Men en bokföring som stämmer med deklarationen tycker jag skulle vara bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur bokföra insättning till skogskonto?

Camaro1969  
#565164 1970/2070

Bankkonto och eget kapital

Användarvisningsbild

Re: Hur bokföra insättning till skogskonto?

Camaro1969  
#565165 Skogskonto tas ju bara upp till 50% på n6 så viktigt att skilja på mot skogslikvidkonto..

Avatar Fallback

Re: Hur bokföra insättning till skogskonto?

339  
#565169
Camaro1969 skrev:1970/2070

Bankkonto och eget kapital


Tack för svaret!

Konto 2070 i min kontoplan heter "ändamålsbestämda medel". Men ingår väl i Eget kapital?

Blir det fel att använda konto 1973 (skogskonto i min kontoplan) mot konto "årets resultat"? Det är ju ändå årets resultat man vill få ner med insättningen till skogskonto?

Jag har konto 8999 i kontoplanen som heter årets resultat. Vad är skillnaden mot konto 2019 som också heter årets resultat?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur bokföra insättning till skogskonto?

339  
#565192 Kalenderår 2018
Det blir debit konto 1973 (skogskonto) och kredit konto 2070.

Kalenderår 2019
När jag sedan bokför själva transaktionen blir det debit konto 2070 och kredit konto 1930 (företagskonto)?

Blir det så?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur bokföra insättning till skogskonto?

Camaro1969  
#565396 Du justerar inte resultatet med avsättning på skogskonto,
Det gör du på deklarationen ne sid 2 ruta R28

Inte nödvändigt att ha det i bokföringen, men kan va bra för en bättre överblick totalt sett och inte glömma det vid n6 beräkningen

Avatar Fallback

Re: Hur bokföra insättning till skogskonto?

339  
#565414
Camaro1969 skrev:Du justerar inte resultatet med avsättning på skogskonto,
Det gör du på deklarationen ne sid 2 ruta R28

Inte nödvändigt att ha det i bokföringen, men kan va bra för en bättre överblick totalt sett och inte glömma det vid n6 beräkningen


Jo det var just detta med överblicken i bokföringen att jag gjort en insättning till skogskonto nu under 2019 som justerar 2018 års resultat. Men jag krånglar nog bara till det. Insättningen står ju i R28 på NE-blanketten så det är väl huvudsaken. #:-s

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).