Skogsekonomi

Deklarera dödsbo

7 inlägg 2792 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Deklarera dödsbo

BrokenArrow  
#561147 Alla skogsfastigheter sålda av dödsboet under 2018.
Är det något speciellt att tänka på vid deklarationen?



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Deklarera dödsbo

Camaro1969  
#561150 väldigt mycket, ta hjälp!

och ta hjälp av nån som kan skog...

Avatar Fallback

Re: Deklarera dödsbo

BrokenArrow  
#561162 Jag kan ju också nämna att under 2018 har inget egentligen hänt i skogsbruket. Jag tror att det bara finns 1 verifikat för hela året. En grusning av en väg där det finns utgående moms att redovisa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Deklarera dödsbo

jannee  
#561171 Finns det något gammalt skogsavdrag, avsättning till expansionsfond, skogskonto, räntefördelning, uppräkningsregler.
Har ni/du koll på allt?
Har du/ni kvitton på ALLT som hör till fastigheten?
En redovisningsbyrå kunnig på skogsfastigheter tar inte många tusen för att hjälpa er så allt blir så bra som möjligt - avdragsgillt :grin:

Avatar Fallback

Re: Deklarera dödsbo

BrokenArrow  
#561304 Skogskonto är avslutat 2018.
Skogsavdrag, expansionsfond, räntefördelning, uppräkningsregler; var hittar jag uppgifter om det?
Gamla deklarationer/bokföring/bokslut finns nog nånstans...
Hur ska jag veta om jag har koll på allt???
Vad för kvitton menar du?

   TS
Avatar Fallback

Re: Deklarera dödsbo

jannee  
#561309 Finns alltid kostnader som tillhör eller ska belasta skogsfastigheten och då inte bara direkta inkomster men även utgifter. Du/ni måste väl också haft s.k. tillsyningskostnader (bl.a. milkostnad), ni kontrollerar väl i vilket skick fastigheten befinner sig, energikostnad som rimligt kan belasta skogsfastigheten, kostnader för fjolårets redovisning (deklaration) kan även finnas utrymme för avskrivningar.
När man inte vet allt är det också omöjligt att ge svar på hur du/ni ska gå tillväga.
Har fastigheten stått totalt orörd (opåverkad) under 2018?
I fjolårets deklaration inklusive bilagor ska allt finnas, det är den du/ni måste utgå från.
Är du osäker kan skattemyndigheten ge dig de uppgifter du efterfrågar
En lokal redovisningsbyrå hjälper er för en rimlig (avdragsgill) kostnad.
Själv är inte alltid bäste dräng eller snål han spar men f*n han tar :mrgreen:
Om skogskonto avslutades 2018 tas denna summa upp för beskattning för att undvika mer skatt än nödvändigt bör du/ni nyttja räntefördelning och eller lägga inkomsten på någon som är pensionär.
Det är sådant jag/vi nyttjar en redovisningskonsult för - gäller att veta vad man får och kan.

Avatar Fallback

Re: Deklarera dödsbo

Umea  
#561425 Beklagar sorgen.

Som tidigare skrivits i tråden. Ta hjälp med deklarationen av någon som är kunnig på både skog och arvskifte.

Vid arvskifte, deklaration och bodelning är det ofta mycket att hålla reda på och känna till förutom att man är ledsen.

Man kan behöva hantera situationen på olika sätt beroende på om det sedan tidigare fanns

överskott eller underskott i verksamheten.

En kunnig skogs och arvskiftes rådgivare med inblick i just er situation kan hjälpa er till en bra lösning.

I vissa fall kan man behöva skjuta fram arvskiftet för att under tiden hinna med att göra justeringar för att inte

förlora pengar. Men allt detta kan en insatt person hjälpa er med.

Hoppas allt löser sig på ett bra sätt.

Hälsningar från Umeå

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).