Skogsekonomi

Betala lån med averkning

12 inlägg 9829 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Betala lån med averkning

Hiab1055  
#558012 Sitter och räknar lite på om ja skulle köpa loss ett skifte av mina föräldrar. Ca80-90ha skog av 200ha. Dom kommer altså ha kvar den största delen.
Är ett eget skifte så gränser finns redan mot andra grannar.
Säg att ja köper det som gåva för 2 miljoner, lånar 1,5 och kontantar 0,5miljon.
Bör väll kunna få en ränta på 1,5-2,0%?
Om jag averkar så ja får kvar 500000kr efter markberedning o plantering hur mycket av de 500000kr kan ja betala på lånet?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Betala lån med averkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558014 Lika mycket som du kan åka på semester för, dvs det som är kvar efter all skatt är dragen.

Hur mycket skatten blir beror dock på så väldigt mycket, så det är svårt att ge ett rakt svar.

Avatar Fallback

Re: Betala lån med averkning

Avslutat-02  
#558017 bästa svaren får du nog av en revisor eller ekonom...... :-bd

Avatar Fallback

Re: Betala lån med averkning

Avslutat-02  
#558021 hur mycket skulle du avverka?

sedan har du väl markbereddning på ca 1500-2500 kr per hektar,
och plantkostnaden, plus själva planteringen.

och inbetalning av moms.

sedan beskattning på avverkningsbeloppet.
momsdeklaration, där kan du kanske få tillbaka lite, men det är ganska många variabler att ta hänsyn till.

Användarvisningsbild

Re: Betala lån med averkning

Torbjörn Johnsen  
#558027 Du skriver att du "köper det som gåva"? Hur menar du då? Om du betalar 2 miljoner så borde det ju inte räknas som gåva. Jag är inte helt säker men tror att gränsen går vid taxeringsvärdet. Alltså att ett köp med belopp under taxeringsvärdet räknas som gåva men köp för ett högre belopp än taxeringsvärdet räknas som "köp".

Om det räknas som ett köp så får du skogsavdrag med halva köpeskillingen (förutsatt att den bara avser skog och inte byggnader eller andra taxeringsvärden). I ditt fall 1 miljon kronor. Skogsavdraget kan sedan utnyttjas för att t ex amortera av köpet med obeskattade pengar. Skatten får du den dagen du vill sälja för då återförs skogsavdraget till beskattning men det är en senare historia.

När det gäller intäkt från avverkningen så får man inte använda hela beloppet som "skogsavdragspengar". Tror att det är 50% på leveransvirke. Men här kan det ju vara klokt att kostnaden för markberedning och plantering redovisas separat så att du får upp bruttobeloppet för avverkning. Då får du ett högre belopp du kan använda för att oskattat betala av lånet. Skogsvårdskostnaderna kan du dra av direkt mot inkomsten så det är bättre att de redovisas separat.

Om det räknas som ett köp så får du alltså 1 miljon kr i skogsavdrag. En avverkning med 500 000 kr i intäkt (ex moms) skulle då innebära att du kan använda 250 000 kr av dessa för amortering. Resterande 250 000 kan du sätta på skogskonto och använda allt eftersom du kan möta dem med kostnadsavdrag för investeringar i näringen och räntebetalningar som är avdragsgilla.

Oavsett vad så rekommenderar jag att du kontaktar en rådgivare som kan jord- & skog och som kan hjälpa dig så att det blir så bra som möjligt. Det brukar vara väl använda pengar.
Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Betala lån med averkning

Hiab1055  
#558030 Jag ska inte averka alls egentligen. Är bara ett räkneexempel.
Med 500000kr menar jag att det är vad som blir kvar efter att det är markberett och planterat skotning skördarn betalda.
Om ja tar ut lön från ett vanligt företag så får ja ungefär 50% i fickan efter arbetsgivaravgift/skatt. Sålänge ja inte kliver över gränsen för statlig skatt.
Vad ja förstått läggs de 500000kr på min vanliga lön från mitt vanliga jobb.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Betala lån med averkning

Hiab1055  
#558032 Precis köpet räknas som gåva eftersom det är under taxeringsvärdet o inget skogsavdrag är möjlig vad ja Förstått.
Kommer ta hjälp av en rådgivare eller liknande om det blir aktuellt med skogsköp men det är nog ett par år dit.
Nu håller jag bara på och räknar på det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Betala lån med averkning

Camaro1969  
#558036 bygg upp din N6a så du kan ta ut pengar via räntefördelning, har du anställning så vill du nog inte ha inkomst av näringsverksamhet utöver detta..

Användarvisningsbild

Re: Betala lån med averkning

Torbjörn Johnsen  
#558088 Det kan vara värt att betala någon krona extra så att det räknas som köp. Då får du bra ingångsvärden för framtida skogsavdrag och röntefördelning = lägre skatt. Som gåva tar man över gamla (låga eller inga) ingångsvärden och får inget skogsavdrag och mycket svårt att få fram kapital till rimlig beskattning. Om du har en lön så får du lägga skogsinkomsten på toppen av den och då räcker det inte med 60 % skatt utan kanske t o m högre.

Användarvisningsbild

Re: Betala lån med averkning

T Landström  
#558105 Ska man köpa som gåva ska det väl vara 80% av taxeringsvärdet...men jag kan minnas fel...

Användarvisningsbild

Re: Betala lån med averkning

AnnaJohansson  
#701390 Modererat: innehåll borttaget p g a att det inte hade med ämnet att göra/Tbj

Användarvisningsbild

Re: Betala lån med averkning

Skogz  
#703645
Torbjörn Johnsen skrev:Det kan vara värt att betala någon krona extra så att det räknas som köp. Då får du bra ingångsvärden för framtida skogsavdrag och röntefördelning = lägre skatt. Som gåva tar man över gamla (låga eller inga) ingångsvärden och får inget skogsavdrag och mycket svårt att få fram kapital till rimlig beskattning. Om du har en lön så får du lägga skogsinkomsten på toppen av den och då räcker det inte med 60 % skatt utan kanske t o m högre.

Är fastigheten lågt belånad så är detta väl inga problem så man kan använda sig av räntefördelning?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).