Skogsekonomi

Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

66 inlägg 63221 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Marhug  
#566407 Efter MYCKET om och men (både jag och min man fick göra varsin ansökan men blev totalt nagelfarna och fick svara på 8 frågor om vår verksamhet, mycket ingående) så verkar det som att jag nu är momsreggad och har enskild firma för gården! :) Men, vill bara veta så jag tänker rätt: det står "Registrerad för moms from 190513" (idag) och "Skattskyldig för moms 181221". Detta innebär väl att själva momsregistreringen ägde rum 190513 men att jag ska rapportera in både in- och utgående moms from 181221, dvs jag kan också göra avdrag på inköp from då?

   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566456
Marhug skrev:Efter MYCKET om och men (både jag och min man fick göra varsin ansökan men blev totalt nagelfarna och fick svara på 8 frågor om vår verksamhet, mycket ingående) så verkar det som att jag nu är momsreggad och har enskild firma för gården! :) Men, vill bara veta så jag tänker rätt: det står "Registrerad för moms from 190513" (idag) och "Skattskyldig för moms 181221". Detta innebär väl att själva momsregistreringen ägde rum 190513 men att jag ska rapportera in både in- och utgående moms from 181221, dvs jag kan också göra avdrag på inköp from då?


Det var onekligen ett spännande beslut. Jag uppfattar att du är helt rätt i din tolkning, det spännande är att om du ska redovisa momsen för 2018 så skulle du gjort det i februari....

Användarvisningsbild

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Marhug  
#566457 Vi fick förlängt räkenskapsår så vi ska redovisa den först nästa år 😊 Men va bra, då kan kah andas ut. Tack! 😊

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

easton  
#650694 För att använda en gammal tråd, köpt en 120-fastighet och lär väl registera enskildfirma och momsregga mig men vilken SNI-kod ska man använda för jord och skogsfastighet? :)

Avatar Fallback

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Sörlänningen  
#652349
easton skrev:För att använda en gammal tråd, köpt en 120-fastighet och lär väl registera enskildfirma och momsregga mig men vilken SNI-kod ska man använda för jord och skogsfastighet? :)


Jag, som bara har skogsbruk och inget jordbruk, använder mig av SNI 02.101 - Skogsförvaltning. Jag har antagit att det är rätt. Det står specifikt att den innefattar allt arbete i egen skog, annars finns också 02.102 - Skogsskötsel. Men efter jag inte arbetar i andras skogar har jag inte tyckt att den behövs.

Om du har ett jordbruk också får du leta upp vilket som passar där och addera det. Man kan ju alltså ha många SNI-koder. Jag har två, eftersom mitt vardagsjobb också ligger i enskilda firman.

Avatar Fallback

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652410 http://www.sni2007.scb.se/snihierarki20 ... &snikod=02

Finns inte så många koder att välja på. :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).