Skogsekonomi

Extra inbetalning till skatteverket för att slippa ränta

5 inlägg 3087 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Extra inbetalning till skatteverket för att slippa ränta

Smålänning  
#550170 Jag avverkade en del skog under förra året. Nu funderar jag på om jag behöver göra en inbetalning till mitt skattekonto redan nu i februari (senast 12 februari enligt skatteverket) för att slippa betala ränta på kvarskatt. Hur beräknar jag i så fall hur stor summa som ska sättas in? Behöver momsen in redan nu eller räcker det att den betalas i samband med deklarationen? Räntan på skatteskulden är i o f s låg nu men det är ändå onödiga pengar då jag inte har någon ränta alls på pengarna där de står nu.

Låt oss säga att avverkningen gav 400 000 kr + moms efter avdragna avverkningskostnader. För att förenkla kan vi också säga att inga andra inkomster eller utgifter finns under året (vilket förstås inte stämmer men de är relativt små i sammanhanget). Vidare kan vi anta att jag kommer att sätta in maximal summa på skogskonto vid deklarationen. Hur kommer jag då fram till hur mycket pengar som bör sättas in på skattekontot för att slippa betala ränta?



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Extra inbetalning till skatteverket för att slippa ränta

Göt  
#550247 En bokföringsbyrå deklarerar åt mej och dom söker anstånd för deklarationen och då kan jag göra såna inbetalningar, ring till skatteverket och fråga. Dom är hjälpsamma och trevliga....

Avatar Fallback

Re: Extra inbetalning till skatteverket för att slippa ränta

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550259 Momsen för 2018 skall in senast 25 februari om du har EU-handel eller hög omsättning, annars sista dagen för deklarationen. Tor du måste deklarera nu i februari senast, dock.

Skatten överstigande 30 000:- skall in 13 februari om du helt skall slippa ränta.

Det finns banker med 0,9% ränta där du kan säkert sätta in pengarna om du vill.

Frågan är hur myckt skatt du vill betala för 2018? Det går ju att skjuta upp och ta det mesta senare (periodisering, skogskonto etc). Har du räntefördelning kvar? Expansionsfond?

Användarvisningsbild

Re: Extra inbetalning till skatteverket för att slippa ränta

Camaro1969  
#550303 lever du på skogen eller har du en anställning på sidan om?

har du anställning skulle jag vilja säga att du inte ska ta någon inkomst från näringsverksamheten.

utan om du vill ha ut pengar från denna avverkning ska du räntefördela dem.

hur ser din N6a ut?

men 400000 och 60& på skogskonto ger 160000 kvar.

räntefördela dessa 160000 till 30% skatt ger 48000 i skatt

då bör du betala in 18000:- nu för att undvika den "höga" räntan på skattekonto.


men sen kan du använda pfond och eventuellt exp fond beroende på hur din långa planering ser ut, dvs om skogen på sikt kommer ge en vinst eller hålla sig kring 0:-

Avatar Fallback

Re: Extra inbetalning till skatteverket för att slippa ränta

Smålänning  
#550437 Tack för svaren, nu förstår jag nog lite mer hur man ska tänka. Inbetalningen har alltså ingenting med momsen att göra utan bara den skatt jag kommer att betala på inkomsten av avverkningen.

Skogen har jag bara vid sidan om och jag försörjer mig på ett annat jobb. Tar alltså inte ut någon inkomst från näringsverksamheten. Exakt hur det ligger till med räntefördelningen har jag inte full koll på då jag alltid tar hjälp med deklarationen när det är dags för det. Han brukar lyckas att mer eller mindre få nollresultat men det börjar bli mycket pengar på skogskonto så det går nog inte i längden.

Nu har jag i alla fall lite bättre uppfattning vad som gäller och kan bedöma i vilken storleksordning skatten kan bli. Om jag sätter in lite för mycket pengar gör ju heller inget, ska ändå in med 100 000:- i moms (med siffrorna i exemplet) när det är dags att deklarera.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).