Skogsekonomi

investera utanför börsen

17 inlägg 7775 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: investera utanför börsen

JörgenO  
#560432
LesterCGarreth skrev:En investering utanför börsen som helt saknar motpartsrisk är att köpa investeringsguld eller investeringssilver. Inflationssäkert och för silver så är det rätt prisvärt nu om man ser hur ration guld silver är för nuvarande. Silver är dock belagt med 25% moms i Sverige, vilket man kan undvika om man köper från utlandet. Guld är dock momsfritt.

Ett stort minus är att ädelmetaller genererar ingen avkastning. Är dock en bra värdebevarare och kan inte skapas ur tomma intet som de pengar vi får i lön. Sen blåser det inte ner, brinner inte upp eller äts upp av insekter. Går även att ta med det på utlandsresor vilket är svårt med talltimmer.


De som annonserar om att köpa o sälja guld är väl inte helt riskfria motparter? Det är väl alltid en fråga om tycke, smak o fördomar men de som handlar med guld är väl närmare Kiviks marknad än Stockholmsbörsen i fråga om motpartsrisk.
Visst går det att tjäna på guld o silver... men att tro att de är inflationsskyddade är att lura sig själv. Sen prissätts guld i USD, så det är värt att hålla isär guldprisets rörelse mot kronans race to the bottom.
Sen är jag lite frågande om det är ett argument för en investering att man kan packa det i charterväskan? :roll:

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: investera utanför börsen

QyulaPyula  
#721244 Var försiktig med vad du investerar

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).