Sida 1 av 1

Startat företag, har lite frågor

Postat: mån 31 dec 2018, 10:19
av henrik_1
Hej Alla! :smile:
Jag har precis startat upp en enskild firma vid sidan om min anställning. Känner att jag behöver ha lite mer kött på benen!
Tanken är att jag snart ska ta över min farsas lilla gård o utföra lite mindre grävjobb till grannar osv. Allt i mindre skala.
Mycket nytt att sätta sig in i med skatter, moms osv. Känner inte riktigt att farsan är så duktig på att förklara hur allt fungerar.
Förhoppningsvis någon här som kan förklara lite bättre.
Jag behöver bestämma vilket pris per timme jag bör ta ut för mig och min grävare. En bra grund jag skulle vilja ha är, hur mycket försvinner på en intjänad 100 lapp. Borde väl vara runt 60 % som försvinner?

I priset per timme för mig och maskin ingår bränslekostnad, hur gör jag rent praktiskt för den ska kostnaden ska väl räknas bort från beskattningen eller hur jag ska utrycka mig. Borde de inte bli typ om jag tar 600 kr i timmen för mig och maskin och det kostar 100 kr i timmen att köra maskinen, ska man räkna skatt på 500 då??
Förklara för en som inte begrip haha

Sen de här med moms. Man får ju dra av momsen på det man köper och kvitta det med moms på intäkter. Om jag har köpt grejer o där är tex 5000 kr i moms på ett år, och lika mycket i inkommande moms, går det jämt upp då så rent tekniskt så betalas ingen moms?
Hur blir de om man har har köpt grejer med moms på tex 5000 kr, o mer in än 3000 kr. Då får man betala mellanskillanden?? Dvs 2000 kr?



Tacksam för all hjälp. 🙏

Re: Startat företag, har lite frågor

Postat: mån 31 dec 2018, 10:32
av Mangan
Har du betalat mer moms än du fått in (köpt mer än du sålt), så får du tillbaka skillnaden i moms från skatteverket. Om du sålt mer än du köpt, så skickar du in skillnaden i stället! Som företagare så kan man egentligen helt bortse från moms när man räknar översiktligt på ekonomin. Siffrorna nedan är alltså helt utan moms.

Om du tar 600:-/h för dig o maskin, så får du en intäkt i ditt företag på 600:- Utgifter blir då de 100:- det kostar att köra.

I slutet av varje år så räknar man skatt på skillnad mellan utgifter och intäkter, dvs 500:- i detta fall. Räkna med att ca 50% försvinner i skatt och egenavgifter.

(Och nu tar vi med momsen i exemplet)

Och när du skickar fakturan på 600:- så kommer det stå 600:- plus 150:- i moms, så du får in 750:- till ditt bankkonto. Men du köpte ju diesel för 100:- plus 25:- i moms också, så din vinst blev 500:- Du betalar ca hälften i skatt (250:-) och skillnaden i moms (125:-) till skatteverket.

Re: Startat företag, har lite frågor

Postat: mån 31 dec 2018, 10:36
av Aleck
För att göra det enkelt för sig och slippa räkna för mycket själv så finns det jättebra bokföring/faktureringsprogram som kan hjälpa!

Re: Startat företag, har lite frågor

Postat: mån 31 dec 2018, 11:40
av henrik_1
Mangan skrev:Har du betalat mer moms än du fått in (köpt mer än du sålt), så får du tillbaka skillnaden i moms från skatteverket. Om du sålt mer än du köpt, så skickar du in skillnaden i stället! Som företagare så kan man egentligen helt bortse från moms när man räknar översiktligt på ekonomin. Siffrorna nedan är alltså helt utan moms.

Om du tar 600:-/h för dig o maskin, så får du en intäkt i ditt företag på 600:- Utgifter blir då de 100:- det kostar att köra.

I slutet av varje år så räknar man skatt på skillnad mellan utgifter och intäkter, dvs 500:- i detta fall. Räkna med att ca 50% försvinner i skatt och egenavgifter.

(Och nu tar vi med momsen i exemplet)

Och när du skickar fakturan på 600:- så kommer det stå 600:- plus 150:- i moms, så du får in 750:- till ditt bankkonto. Men du köpte ju diesel för 100:- plus 25:- i moms också, så din vinst blev 500:- Du betalar ca hälften i skatt (250:-) och skillnaden i moms (125:-) till skatteverket.


Tack! Nu förstår jag lite mer. Men kostnaden för diesel behöver man inte uppge på fakturan eftersom det är inbakat, utan man kan räkna samman timmarna man kört borta under hela året och få rätt på det då så man inte behöver betala skatt och egenavgifter på den hundring för var timme. Så om jag kört 50 timmar borta på ett år då har jag haft bränslekostnad på 5000 kr, hur redovisar man det?

Aleck skrev:För att göra det enkelt för sig och slippa räkna för mycket själv så finns det jättebra bokföring/faktureringsprogram som kan hjälpa!

Ja, jag hittade en väldigt smidig fakturamall i pdf format som dessutom va både gratis och snygg och allt som behöver vara med fanns. O de räknade ut moms o allt, fantastiskt bra!

Re: Startat företag, har lite frågor

Postat: mån 31 dec 2018, 12:03
av bengt.a
I ditt maskinpris så ska du ha med allt, lön, maskin, transport, bränsle, försäkring, underhåll, ja allt som krävs

Re: Startat företag, har lite frågor

Postat: mån 31 dec 2018, 14:08
av Mangan
henrik_1 skrev: Så om jag kört 50 timmar borta på ett år då har jag haft bränslekostnad på 5000 kr, hur redovisar man det?


I bokföringen - som du måste ha! - så ser skattemyndigheten din intäkt på 600*50h = 30.000:- och alla utgifter du haft för traktorn, tex diesel, hydraulolja, filter, vindrutetorkare, avskrivning, mm. Du kan inte säga en timkostnad till skattemyndigheten, utan det är bara de faktiska utgifter du har som du får ta med.

Avskrivning är ett kapitel för sig, det är lite mer komplicerat (men viktigt).

Re: Startat företag, har lite frågor

Postat: mån 31 dec 2018, 15:28
av JensSkoog
Bara en sak du bör komma i håg från dag en, och det är att du skriver
ner allt, absolut allt, av köring med bil och slepvagn strax du har körd.
Notera vart du körer från, och vart du körer till och varför, så kan du
finskriva senare och rekna kilometer.
Om man tänker: "det fixar jag i helgen", så kan du vara säker på att
du har glömd något eller blir osäker.

Senn måste du ha ordning på allt av kvittor på saker du köper till företaget, och ett bankkonto som bara är företagets sin. Då är det lätt att hålla översikten och fixa moms, rekenskap och skatt.

Re: Startat företag, har lite frågor

Postat: mån 31 dec 2018, 17:29
av krillejson
Hör att det först och främst är kunskap om ekonomi du behöver. Det är långt mer än vad du kan få genom detta forum.
Jag kan rekommendera "Enskild Firma" från http://www.blinfo.se/bocker/enskild-naringsverksamhet__12964.
Sedan är det som redan sagts viktigt att bokföra ALLT. Där är det bra om du redan förstår principen med debit och kredit. Boken som lärt mig: https://www.blinfo.se/bocker/bokforing-och-bokslut-i-enskild-firma__5595.
Nuförtiden behöver man inte ett enda papper för själva bokföringen.
Själv använder jag http://www.promikbook.com som är ett web-program och grundversion är gratis vilket faktiskt räcker för en enskild mindre firma. Använder det själv till 3 verksamheter.

Lycka till!

Re: Startat företag, har lite frågor

Postat: tis 01 jan 2019, 21:34
av henrik_1
bengt.a skrev:I ditt maskinpris så ska du ha med allt, lön, maskin, transport, bränsle, försäkring, underhåll, ja allt som krävs

Ja precis! De har jag tänkt, va bara lite tveksam till hur man lägger upp det så man inte behöver betala sociala avgifter osv när inte allt är ren vinst av timlönen

Mangan skrev:
henrik_1 skrev: Så om jag kört 50 timmar borta på ett år då har jag haft bränslekostnad på 5000 kr, hur redovisar man det?


I bokföringen - som du måste ha! - så ser skattemyndigheten din intäkt på 600*50h = 30.000:- och alla utgifter du haft för traktorn, tex diesel, hydraulolja, filter, vindrutetorkare, avskrivning, mm. Du kan inte säga en timkostnad till skattemyndigheten, utan det är bara de faktiska utgifter du har som du får ta med.

Avskrivning är ett kapitel för sig, det är lite mer komplicerat (men viktigt).

Ja de utgifterna syns på de fakturor jag får på de "tillbehör" jag köper. Kan väl bli lite sådär första året jag äger gården, o inte har nån dieselfaktura tex eftersom tanken på gården är nästan full när jag tog över efter farsan.. :surp:

JensSkoog skrev:Bara en sak du bör komma i håg från dag en, och det är att du skriver
ner allt, absolut allt, av köring med bil och slepvagn strax du har körd.
Notera vart du körer från, och vart du körer till och varför, så kan du
finskriva senare och rekna kilometer.
Om man tänker: "det fixar jag i helgen", så kan du vara säker på att
du har glömd något eller blir osäker.

Senn måste du ha ordning på allt av kvittor på saker du köper till företaget, och ett bankkonto som bara är företagets sin. Då är det lätt att hålla översikten och fixa moms, rekenskap och skatt.


Ja de är redan införskaffat en pärm så det kommer att vara ordning på papper från dag 1. De är en bra början, man behöver ju inte göra det svårare än det är..

Re: Startat företag, har lite frågor

Postat: tor 03 jan 2019, 10:29
av henrik_1
krillejson skrev:Hör att det först och främst är kunskap om ekonomi du behöver. Det är långt mer än vad du kan få genom detta forum.
Jag kan rekommendera "Enskild Firma" från http://www.blinfo.se/bocker/enskild-naringsverksamhet__12964.
Sedan är det som redan sagts viktigt att bokföra ALLT. Där är det bra om du redan förstår principen med debit och kredit. Boken som lärt mig: https://www.blinfo.se/bocker/bokforing-och-bokslut-i-enskild-firma__5595.
Nuförtiden behöver man inte ett enda papper för själva bokföringen.
Själv använder jag http://www.promikbook.com som är ett web-program och grundversion är gratis vilket faktiskt räcker för en enskild mindre firma. Använder det själv till 3 verksamheter.

Lycka till!


Tack för tipset, verkar otroligt bra, Ska investera i böckerna och läsa på, det verkar ju vara utformat så till o me jag kanske begriper. Såg att de hade lite webkurser också, Perfekt!