Skogsekonomi

Skogskonto

5 inlägg 2178 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogskonto

mattiasenstrom  
#531005 När är det ”värt” att skaffa sig ett skogskonto? Jag ska göra en grov gallring på cirka 2,5 hektar så tror inte det blir så stora pengar av detta. Vad jag har förstått så får jag bara sätta in 60% av dom på ett skogskonto. Jag tror även att mina utgifter på skogen (återplantering, redskap osv) blir jämt ut med vad jag får in på skogen. Skulle ni då hellre rekommendera att skaffa ett konto som jag avser för skogen ? Där inkomsten för skogen hamnar samt att jag gör alla inköp därifrån ? Eller finns det nått bättre förslag ? Väldigt ny på allt detta så alla tips och trix är välkommet;)



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Skogskonto

Norrbottenstorpet  
#531008 Du har ju redan besvarat frågan. Tar de löpande kostnaderna ut intäkten finns inget behov.

Sedan startar du ett skogskonto först på våren året efter när du gjort din deklaration och vet om du har behov att ”periodisera intäkten”.

Avatar Fallback

Re: Skogskonto

Vilsten  
#531027 Kommer du återplantera samma beskattningsår som du gör gallringen? Om inte, så ska du absolut skaffa skogskonto.

Men allt det får du hjälp med om du anlitar vettig redovisningskonsult.

Användarvisningsbild

Re: Skogskonto

Norrbottenstorpet  
#531029 Jag kompletterar mig själv: Tar de löpande kostnaderna ut intäkten samma beskattningsår finns inget behov. Är det däremot väsentligen olika beskattningsår för intäkter och utgifter så är det just det skogskontot är till för.

Användarvisningsbild

Re: Skogskonto

mattiasenstrom  
#531069 Tack för info:)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).