Skogsekonomi

Räntor, skogskonto osv

12 inlägg 5634 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Räntor, skogskonto osv

Bammen  
#529276 Försöker lära mig mer om ekonomin kring ett ev. skogsköp. Ett exempel för att ha något att utgå ifrån;

Jag köper en skogsfastighet för 3 miljoner varav jag lånar 2 till en ränta på 1% för enkelhetens skull. Det ger 20 000 om året i räntekostnad. Jag driver skogsfastigheten som enskild firma.

1: Är denna räntekostnad avdragsgill med 30% likt ett bolån på en vanlig villa? Dvs jag kommer bara behöva betala 14000 i skatt?

2: Finns det någon möjlighet att "spara" denna utgift på 20 000 eller 14 000 för att kunna kvitta mot framtida vinster när man avverkar?

Jag behöver även köpa utrustning för att sköta skogen, för enkelhetens skull säger vi att jag handlar för 100 000:- Hur kan jag ha nytta av denna utgift?

3. Går det att "spara" utgiften för framtida kvittning mot inkomst, t.ex om jag avverkar och får ut 100 000 netto om 5 år.

4. Räknas dessa som inventarier med en avskrivningstid?

Om man direkt avverkar del av skogen för att få en inkomst i bolaget som sätts på skogskonto.

5. Kan jag då ta ut motsvarande summa från skogskontot varje år som räntor och övriga utgifter vilket då kvittas mot varandra och ger ett nollsummespel där jag inte behöver skatta något alls?

6. Om jag samtidigt startar ett aktiebolag som bedriver skogsskötsel, kan jag som enskild firma leja in mitt eget aktiebolag som fakturerar för arbetet?



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Räntor, skogskonto osv

Torbjörn Johnsen  
#529294 Det här är intressanta frågor @Bammen !
Jag är övertygad om att det går att få bra svar på dem med hjälp av medlemmarnas samlade kunskap. Utan att vara nån expert i ämnet börjar jag svara på dina frågor efter bästa förmåga så får fler rycka in och hjälpa till (och korrigera om det behövs :d )

1. Räntekostnaden som avser näringsverksamhet är avdragsgill i sin helhet. Om fastigheten enbart har skog (och jord) så kan du dra 100% av räntan. Om det däremot finns ett bostadshus som du använder för privat bruk (boende eller sommar/jaktstuga) så får du dela upp räntan i proportion efter hur stor andel av lånet som avser det privata respektive näringsdelen. Näringsdelen av räntan är avdragsgill till 100% i näringen och den privata delen fungerar precis som ett vanligt huslån. D v s 30% av räntan är avdragsgill i din privata deklaration.

2. Ja, du kan redovisa ett underskott i deklarationens näringsbilaga om du har större avdragsgilla kostnader än intäkter. Underskottet från år 1 tar du med dig vidare till år 2 o s v. När en intäkt uppstår så kan den kvittas mot både årets avdragsgilla kostnader och mot ackumulerade underskott. För nystartad näringsverksamhet (tror möjligen att den måste klassas som aktiv, d v s tillräckligt många nedlagda timmar/år) finns det t o m möjlighet att kvitta underskott i näringen mot en tjänsteinkomst och på det sättet få skatt tillbaka på sin eventuella löneinkomst. Det gäller max i fem år och man får väl värdera om det är bättre att ackumulera underskott och möta mot framtida intäkter eller att kvitta ut det mot tjänsteinkomst och få skattepengar tillbaka nu.

Om du köper utrustning kan du göra direktavdrag samma år om det handlar om "mindre värden" eller kort livslängd. Med mindre värde avses normalt att beloppet (ex moms) är mindre än ett halvt basbelopp . Med kort livslängd menas normalt att produkten är "förbrukad" inom tre år.

Det som inte går att dra av direkt, som t ex maskiner, sätts upp som inventarier och skrivs av lite varje år (det finns fasta regler för detta). Alltså att man får ett avdrag som kvittas mot intäkter. Om avskrivningen bidrar till ett underskott tror jag att man får ackumulera tills man får en intäkt att kvitta mot. Däremot ska momsen hanteras i sin helhet samma år som man får dem (från t ex en virkesavverkning) eller betalar den (vid t ex ett maskinköp). Senast i samband med att deklarationen görs för inkomståret.

Avatar Fallback

Re: Räntor, skogskonto osv

jannee  
#529295 ALLA kostnader som på något sätt härrör sig till skogsfastigheten är FULLT avdragsgilla från inkomster som skogsfastigheten ger.
Om du senare låter ditt AB sköta skogen eller någon annan är oväsentligt.
Utgående moms kvittas mot ingående o.s.v.
Överskotts moms betalas in till staten medan underskott återfås.
Underskott i näringen kan sparas.
Finns vissa regler om hur tidigt du kan börja tulla på skogskontot men visst går det att plocka lite då och då (kvitta mot kostnader i näringen).
Försök också att bygga upp en räntefördelning vilket i sin tur innebär att du kan skatta ut skogskontopengar med 30 %, eller om du har åldern inne (pensionär) kan du ta ut skogskontopengar som lön till låg skatt - bara du inte kommer över brytpunkten = betala statlig skatt.

Användarvisningsbild

Re: Räntor, skogskonto osv

Torbjörn Johnsen  
#529297 Jag fortsätter:

3. Se tidigare svar

4. se tidigare svar

5. Ja, det är själva syftet med skogskontot.

6. Det borde i princip vara tillåtet men frågan är om det är någon vits med det? Risken är stor att du på det sättet får betala skatt och moms för "gratis" arbete du gör i din egen skog. Om du t ex vill redovisa en inkomst för att få pensions- och sjukpenningsgrundande så bör det gå att göra på mer kostnadseffektivt sätt i din enskilda firma (som ju skogsbruket blir per automatik). Men det här finns det säker andra som kan bättre.

Lycka till med dina planer!

Användarvisningsbild

Re: Räntor, skogskonto osv

Bammen  
#529311 1. Förstår exakt! Egentligen logiskt och enkelt när man får det förklarat på ett så bra sätt!

2. OK! Finns det någon gräns för hur länge man får ta med sig en förlust? Vissa skogsfastigheter har ju ganska ojämn åldersfördelning så det kan ta 20-30 år innan får några intäkter att tala om.

En annan fråga som hänger ihop med 2 är vad som händer om man ackumulerar förluster i kanske 30 år och sedan går och trillar av pinn och barnen ärver. Följer dessa förluster med då? Jag tänker att man kan leva med att inte själv hinna ta del av framtida intäkter om man vet att ungarna får dra nytta av mina förluster och på så sätt kunna minska sin skatt den dagen de avverkar eller säljer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Räntor, skogskonto osv

jannee  
#529319 Huvudregeln är att underskottet får dras av nästa år i samma näringsverksamhet. Om näringsverksamheten efter avdrag av tidigare års underskott åter visar underskott, får detta tas med till nästa år och så vidare. Någon tidsbegränsning för underskotts­avdrag finns inte. Underskottet kan tas med så länge närings­verksam­heten finns kvar. Underskottet kan inte övertas av någon annan person. Vid dödsfall övertar dödsboet underskottet.

Användarvisningsbild

Re: Räntor, skogskonto osv

Bammen  
#529324 https://www.landskogsbruk.se/skog/undvi ... attesmall/

"Enligt experterna ska man inte ha för bråttom med arvskiftet. Det gäller att i stället låta dödsboet fortsätta att äga fastigheten, vilket är möjligt om dödsboet har fler arvtagare."

   TS
Användarvisningsbild

Re: Räntor, skogskonto osv

Bammen  
#529340 Och så var det detta med skogsavdrag och räntefördelningsavdrag... Som jag förstått det kan man göra en avverkning inom en viss tid från köp (5 år?) där man får ta 50% av intäkten skattefritt och lägga på amortering av lån? Resten kan sättas på skogskonto?

Räntefördelning kan man nyttja om man har "positivt eget kapital"... Vad innebär det egentligen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Räntor, skogskonto osv

Vilsten  
#529355
jannee skrev: Underskottet kan inte övertas av någon annan person.

Är du säker på det? Har för mig att både underskott och skogskonto kan överlåtas vid gåva till närstående...

Användarvisningsbild

Re: Räntor, skogskonto osv

Bammen  
#529370 Läs länken jag lade in. Handlar iofs om arv, inte gåva. Kanske skiljer?

   TS
Avatar Fallback

Re: Räntor, skogskonto osv

alias  
#529557
Vilsten skrev:
jannee skrev: Underskottet kan inte övertas av någon annan person.

Är du säker på det? Har för mig att både underskott och skogskonto kan överlåtas vid gåva till närstående...


Underskott försvinner när dödsboet upplöses!

Medel på skogskonto och sparad räntefördelning går bra att skicka med vid benefika fång.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Räntor, skogskonto osv

Bammen  
#529600 Ok, har nu läst lite mer och en annan fråga uppenbarat sig, den gällande aktiv eller passiv näringsverksamhet. Som jag förstått det när jag läst gamla trådar här på forumet så är det som regel så att man kan få sin skogsfastighet klassad som aktiv näringsverksamhet om man gör allt arbete i skogen själv (möjligen undantaget slutavverkning?)

I och med detta är förlust i den enskilda firman avdragsgill upp till 100 000:- mot inkomst av tjänst av ett "vanligt" jobb som anställd.

Om man då går in t.ex. här;

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatt ... din-skatt/

och lägger in som exempel Vimmerby kommun och 50 000:- i månadslön för en person född 1970, så ger uträkningen att den totala skatten jag betalar per månad uppgår till 18794:-

Om jag sedan drar av 100 000 om året, dvs 8333:-/mån så skulle min beskattningsbara månadslön vara 41667:- som läggs in i snurran och ger en total skatt per månad på 14297:-

(18794-14297)*12= 53964:- per år i lägre skatt som personen då skulle få tillbaka på deklarationen året efter.

Är jag helt ute och cyklar eller blir det så här?

Följdfråga 1: Om jag har förluster på 200 000:- år 1, kan jag då dra av 100 000 mot inkomst av tjänst och rulla över de andra 100 till nästa år (och vidare år efter år så länge jag inte gör vinst)?

Följdfråga 2: Om jag avverkar och gör skogsavdrag för hälften (som går till amortering) samt sätter av den andra hälften på skogskonto, räknas ändå rörelsens resultat ut som minus så länge jag inte plockar ut något från skogskontot?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).