Skogsekonomi

Vilka aktier ska jag sälja?

45 inlägg 10903 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilka aktier ska jag sälja?

Axl  
#526642 Jag har lite blandade aktier som jag ärvt av min morfar, jag tänkte sälja lite av dom men frågan är vilka? Vilka tal ska man titta på? Har lite aktiefonder också är det bättre att sälja dom?

I framtiden skulle jag gärna flytta pengarna från börsen till en skogsfastighet men hur ska man tänka då? Sälja av allt för att få så lite lån som möjligt eller låna så mycket man får och sälja så lite aktier som möjligt? Jag har så väldigt svårt att intressera mig för finansiella placeringar, det är roligare med skog så det känns vettigare att ha pengarna där.



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Vilka aktier ska jag sälja?

Vardon  
#526646 Det är först med facit i hand du kommer få uppfattning om du gjorde en bra affär. Jag hävadar att det är svårt att titta på siffror och bestämma utifrån det, för när du och jag har gjort det och dragit rätt slutsats så har aktien redan rasat till nya siffrors nivå. Men i dessa tider har jag nog sålt de som är hårt belånade elller verksamheter jag inte tror på. Fokusera mer på dig istället :

Mitt första råd: Se över så du får så lite skatt som möjligt. Misstänker att då det är ärvda aktier är de inte placerade i ISK. Börja med att se om du kan hitta anskaffningsvärden så kan du minska skatten där. Jag brukar även sälja av aktier med förlust och sen kan jag köpa tillbaka de samma dag just för att få fram en förlust och minska skatten.

(Om den jag sålde med förlust sedan stiger blir det ju skatt igen men står den oförändrad så har jag ialla fall minskat förlusten genom att minskad skatt)

Sett till de senaste 5 åren skulle jag säga behåll aktierna och låna till skogen. Väldigt många aktier tjänar du mer på än räntekostnaden för lånet.

Dock brukar det alltid finnas en baksida, nämligen att räntan kommer stiga och börsen kommer rasa. Frågan är bara när detta sker. Men när det sker så är kontanter bättre.

Aktier / aktiefond är generellt sett hög risk, pengar på ett konto med insättningsgaranti är låg risk. Hur risktagande är du och när behöver du pengarna?

Budar du på en fastighet nu hade jag sålt allt och minskat lånedelen. Däremot om du tittar över tid, studera dina aktier från sommaren 2008 och tills nu kommer du säkert se att allt de tappade i förra kraschen har de återhämtat sig med råge. Antagligen blir det samma resultat om du tittar från IT-kraschen till 2008 osv.

Dvs har du inte bråttom kan du behålla allt och njuta av utdelningen.

Så till frågan, titta utifrån ditt innehav. Sälj småposter så du kanske har max 10-20 aktier kvar. Håll nere skatt så mycket du kan.

Var nöjd. Du kan alltid göra bättre affärer men ibland ska man bara säga, tack detta var trevligt, men nu säljer jag och jag lägger pengarna på något annat. Nån gång kommer det vara det mest riktiga.

Titta på avanza, finns mycket kurser, historik, fakta, lyssna på poddar etc och bilda dig en uppfattning. Den som vet när börsen rasar bör hålla tyst om det och bli miljonär själv istället.

Bestäm din risknivå. Om du tittar på dina aktier idag och så tänker du att 50 % försvinner på en vecka, börjar du fundera på hur man knyter en bra strypsnara - minska din risk (dvs placera mer för ränta) börjar du fundera vad du ska köpa kanske du ska ligga kvar.

Besök din bank, eller varför inte ta steget och byt bank och ta ett samtal med dem. Du behöver inte göra nånting, men kan lära dig mycket.

Användarvisningsbild

Re: Vilka aktier ska jag sälja?

halvproffs  
#526658 Oerhört bra sammanfattat Vardon!

Avatar Fallback

Re: Vilka aktier ska jag sälja?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526747 Jag kan tipsa om rikatillsammans.se där det finns matnyttig info både i blogg, video och podd.

Det mesta handlar om vilken risk du är trygg med att ta. Att låna för att placera på börsen är ju ganska stort risktagande då som nämnts ovan att börsras oftast hänger samman med höjda räntor.

Lyssna på dig själv och vad som känns bäst för dig. Ingen lyckad kombo att vara ute i skogen om man bara går och oroar sig för hur börsen går:-). Lita inte heller helt blint på din banktjänsteman då dessa i grunden är säljare som villa att du ska köpa just deras tjänster/fonder.

Avatar Fallback

Re: Vilka aktier ska jag sälja?

jannee  
#526762 Undervärdera eller nedvärdera absolut inte långsiktigt aktiesparande .
Ex De som i början av 70 talet började med att sätta in 1 000 kr/månad i Roburs aktiefond och fortsatt till dagens datum har ÖVER 50 miljoner i aktiefonden.
Kontrollera vilka aktier som under de senaste 10 åren har haft bäst värdeuppgång, men även vilka aktier som har bäst utdelning.
Undvik att avyttra dessa.
Värt att veta är att hur lockande det än är ska man ALDRIG lägga alla ägg i samma korg.
Köpa på sig skogsfastigheter kan vara lockande, men även detta innebär mångdubbelt mer arbete men även ett risktagande.
Äga en aktieportfölj med 10 olika aktier innebär även det en risk men innebär inget direkt fysiskt arbete.
Både och är "kanske" det optimala.

Avatar Fallback

Re: Vilka aktier ska jag sälja?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526766 Skrev för flera år sedan om den planterade åkern från ca 1960 och aktier från 1972
Aktierna leder avkastningsmässigt med dubbelt plus utdelningar.

Avatar Fallback

Re: Vilka aktier ska jag sälja?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526772
jannee skrev:Undervärdera eller nedvärdera absolut inte långsiktigt aktiesparande .
Ex De som i början av 70 talet började med att sätta in 1 000 kr/månad i Roburs aktiefond och fortsatt till dagens datum har ÖVER 50 miljoner i aktiefonden.
Kontrollera vilka aktier som under de senaste 10 åren har haft bäst värdeuppgång, men även vilka aktier som har bäst utdelning.
Undvik att avyttra dessa.
Värt att veta är att hur lockande det än är ska man ALDRIG lägga alla ägg i samma korg.
Köpa på sig skogsfastigheter kan vara lockande, men även detta innebär mångdubbelt mer arbete men även ett risktagande.
Äga en aktieportfölj med 10 olika aktier innebär även det en risk men innebär inget direkt fysiskt arbete.
Både och är "kanske" det optimala.
Hur resonerar du kring HM om vi backar 3 år. Tycker denna aktie då stämde överens på din beskrivning på behåll aktie, trots det har den tappat ca 50% de senaste åren vilket betyder att den måste öka 100% minus utdelning innan den går plusminusnoll. Backspegeln säger väll inte jättemycket om framtiden av en aktie om man ska hård dra det.

Sedan håller jag med om att det är svårt att slå börsen om man tittar på arbetsinsats i förhållande till förtjänst. Även att sprida äggen är ett mycket bra tips. Passiva globalfonder?

Avatar Fallback

Re: Vilka aktier ska jag sälja?

jannee  
#526779 Bankaktier, aktier i små bolag, aktier i medicinbolag, aktier i teknikbolag.
Köpte en post i Spiltan för 4 år sedan, gått upp ca 6 ggr.
Har även en post i Microcap, uppgång i år strax över 20%
Kommer nu att köpa en post i Focus.
Den fonden ska satsa på ca 10 olika avknoppade ägarledda företag.
Några av dessa företag kommer säkert att gå riktigt dåligt medan andra desto bättre - förhoppningsvis.
Numera köper jag allt via ISK - en chansning eftersom förluster INTE är avdragsgilla :mrgreen:

Köpte via ISK Claes Ohlsson för några år sedan - hälften är i nuläget borta :oops:

Användarvisningsbild

Re: Vilka aktier ska jag sälja?

Vardon  
#526791
ocke skrev:Hur resonerar du kring HM om vi backar 3 år. Tycker denna aktie då stämde överens på din beskrivning på behåll aktie, trots det har den tappat ca 50% de senaste åren vilket betyder att den måste öka 100% minus utdelning innan den går plusminusnoll. Backspegeln säger väll inte jättemycket om framtiden av en aktie om man ska hård dra det.

Sedan håller jag med om att det är svårt att slå börsen om man tittar på arbetsinsats i förhållande till förtjänst. Även att sprida äggen är ett mycket bra tips. Passiva globalfonder?


Jag säljer av ibland , lite grann. Man behöver ju inte sälja allt. Men kanske säljer så jag får tillbaka vad jag köpte för eller så. Då är det även bra att ha lån så man har nånstans att stoppa pengarna annars är man tillbaka i ruta ett :-)

Men det är även därför man ska som Jannee sa, ett regelbundet sparande så man köper när det är högt och köper när det är lågt.

Men frågan var ju att sälja. Personligen börjar jag gå över mer mot kontanter nu då jag tror det kommer vända snart. Sen "hoppas" jag på en bra traktor eller skotare vid kris med konkurser jag kan köpa. Sen ett resonemang jag bär med mig är att amortera på ett lån, eller flytta till kontanter - det kanske inte är den bästa affär du kan göra, men det är aldrig en riktig dålig affär...

Men frågan var vilka man ska sälja... oc

Användarvisningsbild

Re: Vilka aktier ska jag sälja?

Camaro1969  
#526795 Sälj absolut inte ärvda aktier, den latenta skatteskulden är ”värd” mycket.
Jag utgår då från att det är stora stabila företag med en rejäl vinst i bagaget.
Du får en direktavkastning på 3-5% på HELA kapitalet, dvs inkl den latenta skatteskulden.

Avatar Fallback

Re: Vilka aktier ska jag sälja?

uffejohan  
#526798 Om du har en hyfsad upparbetad vinst men ändå inte vill sälja allt så sälj av så mycket att du får tillbaka insatta pengar. Skulle det gå alldeles åt pipan så kan du inte göra någon förlust, bara förlora utebliven vinst😉

Avatar Fallback

Re: Vilka aktier ska jag sälja?

Axl  
#526808 Allt är ju vinst eftersom jag ärvt pengarna (jag menar inte skattemässigt) men sett till vad jag satsat. Jag tänkte sälja för att flytta till lite säkrare investering, har i princip allt i aktier och aktiefonder.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilka aktier ska jag sälja?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526837 Veit ikkje om da fins i sverige men fins iverfall i norge. Aksjeindeksfond. Dei fleste aktive aksjefond greier ikkje indeksen over tid da greie indeksfonda. Eg har spart i aksjer siå våren 2006 og har berre indeksfond, lave kostnader og noko som er viktigt etter som tida går. Enkelt, alt går av seg sjølv. Nordnet viss da fins i Sverige har til og med fond som er gratis, for å lokka til seg kundar men eg ville hatt mesteparten i globale indeksfond

Användarvisningsbild

Re: Vilka aktier ska jag sälja?

Camaro1969  
#526854 fråga absolut inte banken, de är säljare inte rådgivare.

jag känner till ett skräckexempel av en person som ärvt ca 12 miljoner i aktier från tidigare generationer.

självklart var det ju så att banken tyckte man skulle sälja av allt och placera återstoden i bankens fonder...

fy fasen för sånna råd!


jag tycker du ska ha kvar aktierna, beroende på vad det är, sen plockar du hem utdelningen varje år och betalar räntan på lånen du tar för skogsfastigheten. så har jag gjort =)

visst ska belåningen vara måttlig,

som det gamla ordspråket säer, if youre not leveraged your averaged :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Vilka aktier ska jag sälja?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526887 Jag vet en som ärvde 6 miljoner och lät banken sköta om placeringen. Det slutade med att hon blev skyldig banken 4 miljoner netto...
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).