tis 25 sep 2018, 09:39#525936
Hej. Det finns säkert svar på mina frågor nånstans, och känner ni till nån tråd jag borde läsa så länka gärna. Jag har inte plöjt igenom hela forumet.
Jag kommer få inkomster från skogsavverkning och det jag funderar på är följande:
1. Är det bättre att ha en utbetalningsplan så att man inte får allt på ett bräde? Om skogsbolaget sitter på pengarna i några år, är det då vanligt att räntan är 0%. Hur gör alla andra? Jag fick en utbetalningsplan jag kan fylla i om jag vill men räntan är ju noll, men är kanske bättre att inte få allt samma år. Å andra sidan har jag lärt mig på kursen jag läser att de bästa långivarna är leverantörerna som inte kräver betalt på en gång och jag har ingen lust att fungera som en bank åt skogsbolaget.
2. Eftersom jag inte fattar hur jag ska göra smartast, så undrar jag om ni känner till någon revisionsbyrå i Östersund som kan hjälpa mig med detta? De enda jag själv känner till är LRF konsult, men det kanske finns fler byråer där individer är bra på förstå hur man ska göra.
3. Hur mycket brukar man få betala för hjälp med deklaration? Hittills har jag gjort det själv men har knappt haft inkomster på jordbruk/skogsbruksfastigheten.