Skogsekonomi

Amortera lån på fastighet överlåten genom gåva.

6 inlägg 3978 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Amortera lån på fastighet överlåten genom gåva.

frågande och vetande  
#521150 Har den stora glädjen att fått överta familjefastigheten och detta skedde som gåva. Som de flesta av oss vet, innebär det (vanligtvis, och så i detta fallet) små möjligheter till att göra avdrag för att underlätta återbetalning av lån.

Kort sagt, avverka mycket betala skatt till staten därefter 😡

Nu är vi rätt många som sitter i samma båt känner jag. Jag skulle vilja amortera av på lånen i större utsträckning än vad som sker idag, men hittar ingen bra lösning :sad: . Hur har ni hanterat situationen? idéer och råd mottages tacksamt!



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Amortera lån på fastighet överlåten genom gåva.

Håkan A  
#521187 Trevligt med generationsskifte!
Mitt korta svar på din fråga är en motfråga: Vad säger din ekonomiske rådgivare/revisor/deklarationsbyrå om frågeställningen? Denne bör sitta inne med åtminstone en del av svaret då det bör ingå att ha koll på hela din ekonomiska situation, inklusive skogstillgångar, eventuell tillgänglig räntefördelning osv. Börja med att diskutera lämpliga upplägg där, då den ekonomiska situationen ser olika ut för alla företagare.
Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Amortera lån på fastighet överlåten genom gåva.

Mellberg  
#521243 All amortering görs med skattade medel. Skogsinkomster kan räntefördelas och då får du kvar 70 %. Annars läggs de på toppen av dina inkomster, då blir utfallet individuellt.

Skogsinkomster från en avverkning kan fördelas över tid genom en betalplan och/eller avsättning till ett skogskonto. Dessa kan alltså kombineras för bästa möjliga utfall.

Avatar Fallback

Re: Amortera lån på fastighet överlåten genom gåva.

frågande och vetande  
#521247
Håkan A skrev:Trevligt med generationsskifte!
Mitt korta svar på din fråga är en motfråga: Vad säger din ekonomiske rådgivare/revisor/deklarationsbyrå om frågeställningen? Denne bör sitta inne med åtminstone en del av svaret då det bör ingå att ha koll på hela din ekonomiska situation, inklusive skogstillgångar, eventuell tillgänglig räntefördelning osv. Börja med att diskutera lämpliga upplägg där, då den ekonomiska situationen ser olika ut för alla företagare.
Lycka till!


Tackar för svar! Har ett visst utrymme innan man åker upp i statlig beskattning och detta utnyttjar vi. Det jag skulle vilja göra är att ta ut mer från skogen för att sedan amortera av mer utan att bli "straffade" skattemässigt. Och detta är en fråga som de flera i min situation grubblar på. Har tyvärr ingen möjlighet till räntefördelning, då det är fråga om gåva i detta fallet har man redan använt sig av den möjligheten.

En fundering jag har är att investera i en ny fastighet, men här finns det mycket om och men inblandade. Har inte sett över denna möjligheten, utan mest en tanke som kommit smygandes.

   TS
Avatar Fallback

Re: Amortera lån på fastighet överlåten genom gåva.

frågande och vetande  
#521249
Mellberg skrev:All amortering görs med skattade medel. Skogsinkomster kan räntefördelas och då får du kvar 70 %. Annars läggs de på toppen av dina inkomster, då blir utfallet individuellt.

Skogsinkomster från en avverkning kan fördelas över tid genom en betalplan och/eller avsättning till ett skogskonto. Dessa kan alltså kombineras för bästa möjliga utfall.


Precis så här är det! Dessvärre har jag inte möjlighet till räntefördelning då det är tal om gåva och man redan har använt sig av denna möjligheten.

Vi använder oss av skogskonto som brukligt, men för att inte inkomsterna ska nå statlig beskattning. Är uttaget inte så stort, och därmed möjligheterna till att amortera mindre.

Det gäller här (har jag förstått) att vara lite mer kreativ i sitt upplägg. Få ut mer av skogen (tar inte ut tillväxten i dagsläget), hålla ner beskattningen och kunna amortera av mer. Inte en helt enkel ekvation att få till att gå ihop.

Naturligtvis går det att inte amortera alls, eller bara en liten del. Men tycker alltid det känns bättre att göra det man kan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Amortera lån på fastighet överlåten genom gåva.

Mellberg  
#521255 I samband med gåva tar man över ev. positivt sparat fördelningsbelopp, fanns inget sådant? Har du beräknat ditt kapitalunderlag för räntefördelning, det måste vara över 50.000, är det - 50.001 eller lägre måste du göra negativ räntefördelning.

Är du aktiv eller passiv, det är mycket att ta hänsyn till.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).