Skogsekonomi

Uppdrag i anhörigs firma

17 inlägg 5936 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Uppdrag i anhörigs firma

lundqvist.r  
#515758 Min fru står som ensam ägare till den skogsfastighet jag härjar i. Hon har även en firma i en helt annan bransch, men sköter numer allt ekonomiskt i både den delen och skogsbruket i den firman.
Nu funderar jag på om det skulle fungera att jag tar skogliga uppdrag som hon fakturerar i den firman. Det skulle alltså vara utan lön till mig. Någon som har provat och hört vad Skatteverket tycker om sådana konstruktioner?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Uppdrag i anhörigs firma

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515760 Kan inte finnas något hinder i att hon åtar sig ett jobb som företagare och sen skickar en av sina anställda (dig) till att göra jobbet. Får du ingen lön så får du ju inte. Det kan ju vara sorgligt för skatteverket men om du verkligen inte har fått det så kan de inte göra något åt det.

Användarvisningsbild

Re: Uppdrag i anhörigs firma

Camaro1969  
#515828 Går inte som närstående.

Ni kan däremot dela på resultatet i NE bilagan

Avatar Fallback

Re: Uppdrag i anhörigs firma

MDin  
#515844 Så gjorde vi, delade på resultatet. Då måste båda lämna NE bilaga. Funka ett par år därefter satte skatteverket stop. Nu jobbar hustrun å resultatet ligger på mig. Skatteverket svänger beroende på vem som granskar.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag i anhörigs firma

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515850 Det krävs inga stora kvalifikationer för att bli deklarationsgranskare och ofta agerar de efter eget tycke istället för efter regelverk. Liksom i andra tjänstemannastyrda verksamheter. Begär överprövning om det blir tokigt. Som skattebetalare har man större rättigheter än som markägare.

Användarvisningsbild

Re: Uppdrag i anhörigs firma

svampbob  
#515852 Jag kan inte tro att skatteverket har några invändningar så länge som firman tar upp intäkterna. Däremot blir det nog knepigt om det händer en olycka när du utför arbetet utan en anställning.

Användarvisningsbild

Re: Uppdrag i anhörigs firma

Camaro1969  
#516077 det är alltså inte okej.
annars skulle man ju enkelt kunna justera resultatet inom familjen före årsskiftet..

men så länge man inte granskas går det ju =)

Avatar Fallback

Re: Uppdrag i anhörigs firma

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516081 Fast justera resultatet kan man ändå göra.

Men som sagts sambos med barn eller gifta kan inte vara anställda i sina partners respektive enskilda firma. Man blir medhjälpare som delar på det positiva resultatet.

Användarvisningsbild

Re: Uppdrag i anhörigs firma

Camaro1969  
#516082 ....eller underskottet

Avatar Fallback

Re: Uppdrag i anhörigs firma

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516084
Camaro1969 skrev:....eller underskottet
Som jag förstått det så kan man inte föra över ett negativt resultat.

Användarvisningsbild

Re: Uppdrag i anhörigs firma

Camaro1969  
#516085 jorå,

om ni delar på sysselsättningen 50/50 tex, (finns olika beräkningsgrunder för detta)

så tar ni upp 50% var av resultatet, vare sig det är plus eller minus.

ett minusresultat ackumuleras och sparas under åren, kan vara bra till det kommer år med intäkter =) :-bd

tas upp i
R18 vid överskott
R19 vid underskott

Avatar Fallback

Re: Uppdrag i anhörigs firma

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516092 Be anhörig att skaffa AB, så löser det sig. :)

Eller så jobbar u och hon sköter bokfölringen i er gemensamma enksilda näringsverksamhet. Skattemäössigt går det att fördela resultatet efter hur ni har bidragit. Dvs om du drar in 20% av intäkterna, så kan ni föra över 20% av överskottet till dig.

Så länge ni bägge bidrar, så skall det inte vara något proiblem att göra som du tänkt. Det är när en gör 100% och man därefter delar 50/50 som SKV börjar ställa frågor.

Användarvisningsbild

Re: Uppdrag i anhörigs firma

Camaro1969  
#516132 undrar om det fungerar så?

har en bekant som river AB, han fick inte renovera sina föräldrars kök om de skulle söka rotavdrag.

de ville tydligen att man skulle ta allt svart :D

Användarvisningsbild

Re: Uppdrag i anhörigs firma

Arvid0  
#516441
Camaro1969 skrev:undrar om det fungerar så?

har en bekant som river AB, han fick inte renovera sina föräldrars kök om de skulle söka rotavdrag.

de ville tydligen att man skulle ta allt svart :D
Men där har du en möjlig källa till fusk, alltså ROT och det stämmer som du skrev. Sedan är det samma sak där, inga larmklockor ringer när de söker ROT men vid en granskning kan det bli sämre.
Dock får du anställa närstående i ditt AB. Men vet inte hur giltigt det är om den anställde aldrig får någon lön. Ska man jobba utan lön bör man nog vara delägare.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag i anhörigs firma

lundqvist.r  
#516672 Jag skickade in en fråga till Skatteverket, och det här blev svaret:

"En enskild näringsidkare kan låta sin make arbeta i näringsverksamheten. Med make avses par som är gifta men också sambor som tidigare har varit gifta med varandra eller som har eller har haft gemensamma barn (2 kap. 20 § IL). Två makar ska anses som makar från den dag de gifter sig till den dag äktenskapet upplöses. Personer som lever tillsammans utan att vara gifta men som tidigare har varit gifta eller har eller har haft gemensamma barn, ska behandlas som makar från den dag de börjar leva tillsammans till den dag sammanlevnaden upphör (prop. 1999/00:2 del 2 s. 651).

Ersättning för det arbete som den skattskyldiges make (du) utför får inte dras av i den enskilda näringsverksamheten eller i inkomstslaget tjänst eller kapital (60 kap. 3 § IL). Ersättning som inte får dras av ska inte tas upp till beskattning hos maken. Det innebär att ersättningen ingår i resultatet för den enskilde näringsidkaren själv.

Makar som tillsammans deltar i näringsverksamheten får således inte lön, utan i stället kan resultatet av näringsverksamheten fördelas mellan er.

Hur resultatet fördelas mellan er beror på hur er respektive ställning er ut i verksamheten. Bestämmelserna skiljer mellan två situationer, om näringsverksamheten drivs av en företagsledande make och en medhjälpande make (medhjälparfall) eller om båda eller ingen av makarna är företagsledare (gemensam verksamhet). För att kunna avgöra vilken situation som gäller är det viktigt att konstatera vem av er som är företagsledande.

Om den skattskyldige har varit företagsledande eller medhjälpande make under endast en del av året bör det förhållande som har rått under större delen av året gälla även för resten av året."

Jag vet inte om det är så enkelt och klart som önskvärt vore, men min tolkning är i alla fall att om min fru är "företagsledande" och jag "medhjälpande" (vilket passar mig bra) så kan eventuella inkomster gå in i firman utan att jag behöver krångla med att deklarera för inkomsten. Då får hon stå för administration, och den dag pengarna behövs får hon skatta för dem, och det passar mig bra det också.

Skatteverket, kan man annat än gilla? Hyfsat snabbt svar, någorlunda begripligt, och förhållandevis enkla regler.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).