Skogsekonomi

Skogsfond

41 inlägg 22688 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsfond

Nacimento  
#548084 Hej Carl,

Helt ny här (registrerades för 10 minuter sedan) och hittade hit då jag googlade på "skogsfond J&O" och detta hamnade överst. Jag har investerat i fonden sedan 2016 och då genom en kapitalförvaltare. Enligt fondens hemsida visar avkastningen (snitt +13,6% de senaste sex åren) helt ok siffror vilket gjort mig nyfiken på att investera mer.

Jag kan själv inget om fonden och det var intressant att läsa utskicket från Euroforest, men vad betyder det egentligen? Att fonden är en bluff eller att den inte redovisar de siffror man önskar? Vad beror det på? Andra regler på Bahamas?

Fonden kan även handlas genom Mangold. Vad har Mangold för ansvar? Förvaltar Mangold vad som helst?

Som sagt, jag har väldigt lite kunskap i ämnet. Fick rådet att investera i skog och att detta var ett "billigt" sätt att göra det då minsta insättning var 50 000kr. Förvaltarens argument var "hur mycket skog kan du själv köpa för 50 000?".

Sitter med en känsla av att jag blivit blåst? Kan det vara så eller är oron obefogad?

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Skogsfond

jannee  
#548101 Långsiktigt är nog oron obefogad :!:

Användarvisningsbild

Re: Skogsfond

Nacimento  
#548110 jannee - vad baserar du ditt svar på?

De fakta jag fått fram så är fonden startad av gammalt folk från Avanza bl.a. Marcus Jibreus (fd marknadschef)

Hittade några sidor som jag länkar till. Jag vill ha feedback på allt som ni kan tänka er.

https://www.stockpicker.se/senaste-nytt ... rest-fund-

http://investeringstipset.se/nu-kan-all ... ra-i-skog/

https://www.aktiespararna.se/forum/Frag ... tment-Fund

Användarvisningsbild

Re: Skogsfond

CPH  
#710092 Hur gick det med denna skogsfonden?

Pengarna låsta på Bermuda verkar det som. Bolaget där under avveckling för att återuppstå i Skogsaktiebolaget Eternali AB samtidigt som nyemission görs.

Dessutom har de just tecknat en avsiktsförklaring för att köpa 3500 ha "naturlig skog" i norra Brasilien.

Enligt strategin ska Eternali "Detta sker genom att Bolaget via avverkningsrätter, arrenden eller direkt ägande avverkar eukalyptus i Brasilien och skeppar framför till massabruk, pappersbruk eller bioenergianläggningar i Europa på fasta leveranskontrakt."

Verkar rörigt och mig veterligen verkar naturskogen passa dåligt in på strategin att leverera snabbväxande eucalyptus (växer oftast i plantage) till industrin. Nån med insikt om vad som försiggår?

Användarvisningsbild

Re: Skogsfond

Wishlistr20d  
#792950 Hej det verkar vara en scam deluxe. Ingen har fått några pengar tillbaka eller avkastning. Nothing. Grundaren marcus Jibreus boende i Nacka är åtalad för grovt skattebrott. https://www.fi.se/contentassets/7ea95da ... t-fund.pdf
Finansinspektionen har stängt ner verksamheten. Fonden ska likvideras och mest troligt får ingen tillbaka något.
800 miljoner placerade gick upp i rök av småsparares pengar i hopp om en bra affär
Det skulle ge avkastning efter 3 år men inget hände. Ägaren köpte segelbåt m.m. för pengarna

Användarvisningsbild

Re: Skogsfond

Camaro1969  
#793018 Återigen hade man rätt då..
Tänk vad tur det är att man utrustats med sunt bonnförnuft 👍

Användarvisningsbild

Re: Skogsfond

JörgenO  
#799793 En av grundarna till J&O Forest fund har fått fängelse för skattebrott.
I artikeln som länkas nedan kan man bl.a. läsa följande om fonden:

"Efter att Finansinspektionen inlett en granskning av J&O Forest Fund stängdes verksamheten. Värdet har i dag skrivits ner till noll, vilket lett till upprörda känslor hos de drabbade småspararna. En av dessa anmälde nyligen sin rådgivare till Allmänna reklamationsnämnden efter att han sett besparingar om drygt 800.000 kronor gå förlorade. Ärendet är ännu inte avgjort."

https://www.di.se/nyheter/fondforvaltar ... -fangelse/

Användarvisningsbild

Re: Skogsfond

CPH  
#799800 Helsjukt ju, han bar kniv!
Dock skrattar nog Marcus hela vägen till banken ändå! Han har 9 månader att läsa lite böcker, sen får han njuta av undanstoppade pengar.
Proudtree Capital AB, är hans bolag med 17 mille i kapital. Nu är hans fru ägare. Får hoppas att investerarna i skogsfonden får tillbaka nått men inte troligt.
Det är olagligt att blåsa staten men inte blåögda småsparare.

Användarvisningsbild

Re: Skogsfond

Camaro1969  
#799846 Och admin tog inte bort inlägget som jag bad om i början..
Kanske har det bidragit till att fler förlorat pengar.. hur känns det @fredrik reuter?

Avatar Fallback

Re: Skogsfond

jannee  
#799866 Det finns personer som enbart går in för att blåsa andra människor på deras pengar, i bland kan vem som helst råka ut för någon sådan.
När man investerar i aktier måste man, eller ha råd med att kunna förlora allt eller delvis allt - även hos dem som verkligen är seriösa.
Det är sak samma med dem som sparat i datapengar, en del har tjänat storkovan andra förlorat allt.
Att denna skogsfond ENDAST var ute för att lura till sig godtrogna investeras kapital anade jag inte, men efterklok kan man alltid vara.

Användarvisningsbild

Re: Skogsfond

CPH  
#799999
Camaro1969 skrev:Och admin tog inte bort inlägget som jag bad om i början..
Kanske har det bidragit till att fler förlorat pengar.. hur känns det @fredrik reuter?


Tycker det var/är bra att admin inte tog bort denna tråden. Bör sparas som skrämsel ex exempel för framtiden, då det inte är den sista lurendrejaren.
Kom ihåg, det finns dem som lyckats sälja Eiffeltornet 2 gånger!

Ölvestad, hans kollega, verkar ha klarat sig fint och myser i Marbella.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).