Skogsekonomi

Skogsfond

41 inlägg 22709 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsfond

Funderaren.90  
#514882 Hej,

Vad tror ni om reala tillgångar som till exempel skog och mark? Det diskuteras på andra forum att skog är framtidens tillgång. Och att i skog ska man investera i!

Jag har hittat en etisk skogsfond, J&O Forest Fund, hos en förmedlare som heter Global Crowdproject AB (de sysslar med något som heter crowdfunding).
Skogsfonden består av 100% reala tillgångar och är oberoende av börsen. Den har sedan starten för 5 år sedan givit en genomsnittlig avkastning på 12,1% efter avgifter. Vad tror ni skulle detta vara något bra att investera i?
Tacksam för synpunkter.

Jag har bifogat en länk nedan där ni kan läsa om fonden. Vill man få tillgång all information om fonden så måste man registrera sig på hemsidan. Detta kostar å andra sidan ingenting och man förbinder sig inte till något.


Med vänlig hälsning,
Funderaren


Senast redigerad av Torbjörn Johnsen lör 18 feb 2023, 10:52, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Tagit bort länk

   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Skogsfond

Bax  
#514884 Synpunkter?
Min synpunkt är att du skrivit en säljesannons där du försöker marknadsföra fonden.
Sedan känns inte en fond som riktigt "real" för mig, då äger jag hellre skog direkt.

Användarvisningsbild

Re: Skogsfond

Funderaren.90  
#514886 Tacksam för din synpunkt!

Hade jag haft något med denna fond att göra så finns det andra sätt som jag hade använt mig utav för att marknadsföra den. I mitt inlägg så tog jag med den information som jag tyckte var viktig och lite frågande över. Självklart finns det mycket mer information på deras hemsida fast jag ville vara kortfattad. Jag skrev inlägget för att jag är intresserad av att investera i skog utan att själv behöva jobba med den. Jag har än så länge inte tillräckligt med kapital för att det skulle bli någon större skog att direkt äga.

I och med detta svar så hoppas jag att jag kan få konkreta synpunkter om själva fonden som kan hjälpa mig att fatta ett så bra beslut som möjligt.

Med vänlig hälsning,
Funderaren

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsfond

Trolle_T  
#514996 Hur vida det är en säljannons eller inte...

Användarvisningsbild

Re: Skogsfond

Funderaren.90  
#515010 Jag förstår inte vad bilden säger. Vänligen förklara för mig och för forumet hur det som står i bilden får detta att vara en säljannons?

Är nedanstående inlägg också en säljannons med tanke på den trådens inlägg och statistik?

Teakplantage i Panama, bra investering?

Med vänlig hälsning,
Funderaren

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsfond

Bax  
#515021 Först vill jag säga: Välkommen till forumet.
Sedan: Bilden säger att du blivit medlem, och det första du gör är att skapa denna tråd, i vilken du gör ett inlägg som enligt mig iaf är väldigt "säljlikt".
Bilden säger också att du inte deltagit i någon annan tråd om nåt annat ämne.
Hade du blivit medlem för säg 3 år sedan, och först varit med och diskuterat gallring, motorsågar och andra sysslor med skogen, såsom trådskaparen i tråden du länkar till, hade du upplevts som mer trovärdig än du gör JUST NU.
Detta kommer naturligtvis att suddas ut med tiden när du deltagit i en massa andra trådar, så återigen, välkommen.

Användarvisningsbild

Re: Skogsfond

Fredrik Reuter  
#515022 Hej,

Det händer ibland att nya medlemmar skapar sin första tråd på Skogsforum i försäljningssyfte. Jag säger inte att du gjort det Funderaren.90 men det händer titt som tätt och det är ett regelbrott i så fall. Därför denna reaktion.

Ang fonden du länkar till så väcks några frågor spontant:

- Den drivs från Bermudas, hur är det med skatter osv?

- Skogen (i Lettland och Brasilien, Teak) är inte FSC certifierad. Anledningen enligt fonden är att det för dyrt. Det kan man ha synpunkter på som investerare?

http://www.joforestfund.com/faq/

Användarvisningsbild

Re: Skogsfond

Funderaren.90  
#515023 Tack för synpunkterna Fredrik Reuter, de tål att tänkas på och jag välkomnar dem.

Med vänlig hälsning,
Funderaren
Senast redigerad av Funderaren.90 tor 14 jun 2018, 11:19, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsfond

Funderaren.90  
#515029
Bax skrev:Först vill jag säga: Välkommen till forumet.
Sedan: Bilden säger att du blivit medlem, och det första du gör är att skapa denna tråd, i vilken du gör ett inlägg som enligt mig iaf är väldigt "säljlikt".
Bilden säger också att du inte deltagit i någon annan tråd om nåt annat ämne.
Hade du blivit medlem för säg 3 år sedan, och först varit med och diskuterat gallring, motorsågar och andra sysslor med skogen, såsom trådskaparen i tråden du länkar till, hade du upplevts som mer trovärdig än du gör JUST NU.
Detta kommer naturligtvis att suddas ut med tiden när du deltagit i en massa andra trådar, så återigen, välkommen.


Tack för ditt välkomnandet,

Jag förstår ditt sätt att se på det och hade jag tänkt på liknande sätt så hade jag säkert kommit fram till samma slutsats som du. Mitt sätt att se på det å andra sidan är följande: Jag ville ha svar på det jag skrev i inlägget och tänkte att i detta forum finns det säkert människor med kunskap nog att kunna svara på dem, därav att jag registrerade mig och skrev mitt inlägg.
I min värld behöver man inte ha varit medlem i ett forum i 3 år innan man skriver ett inlägg. Jag tror att många besöker ett forum för första gången utav anledningen att de vill få svar på något de undrar över. Det självklara är då att vända sig till ett forum som kan förknippas med det "område" frågan handlar om.
Det är inte första gången jag gör på detta sätt när det är något jag behöver hjälp med. För mig är det en självklarhet och inget ovanligt. Det är faktiskt 2018 och inte början av internettiden vi lever i :wink:

Med vänlig hälsning,
Funderaren

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsfond

Bax  
#515035 Naturligtvis, det är väl den vanligaste ingången till ett forum, det hade dock varit skillnad om du i ditt första inlägg behövt hjälp med att välja mellan en Stihl eller Husqvarna motorsåg istället för en fond.

Jag tror att i diskussionen "....Och att i skog ska man investera i!.." så avses att man faktiskt ska äga skogen själv.
En fond är ju inte speciellt reell, den kan dribblas bort från dig betydligt fortare än den skog du själv äger.

Användarvisningsbild

Re: Skogsfond

Camaro1969  
#515039 solklart reklaminlägg, hoppas admin tar bort tråden så att inte någon stackare går på "bluffen"

vill man köpa reala skogstillgångar via värdepapper kan man istället köpa holmen, sca, storaenso, etc. som de flesta känner till.

"" Vill man få tillgång all information om fonden så måste man registrera sig på hemsidan. ""
=))

Användarvisningsbild

Re: Skogsfond

Funderaren.90  
#515044
Camaro1969 skrev:solklart reklaminlägg, hoppas admin tar bort tråden så att inte någon stackare går på "bluffen"

vill man köpa reala skogstillgångar via värdepapper kan man istället köpa holmen, sca, storaenso, etc. som de flesta känner till.

"" Vill man få tillgång all information om fonden så måste man registrera sig på hemsidan. ""
=))


Tacksam för din synpunkt. Jag kommer inte lägga mer tid på att svara på synpunkter som relaterar till att mitt inlägg är en säljannons. Har redan förklarat mig tillräckligt.

Med vänlig hälsning,
Funderaren

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsfond

Camaro1969  
#515046 admin!! skynda!

Användarvisningsbild

Re: Skogsfond

Camaro1969  
#515047 hur hittade du den fonden? och vilka andra har du hittat i ditt sökande efter investeringar i reala tillgångar som skog och mark?

Användarvisningsbild

Re: Skogsfond

Fredrik Reuter  
#515048 Mja, med tanke på diskussionen i tråden just nu så tror jag det kan vara givande att ha den kvar.

Personligen har jag ingen erfarenhet i området, såg dock att Björn Ferry rekommenderade en konkurrent: http://www.euroforest.se/

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).