Skogsekonomi

KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

66 inlägg 13848 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507115
sveakatten skrev:En liten fråga bara, varför skjuter ni inte undan älgarna själva?


För att vi inte får. :roll:

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

Bosse1  
#507118
runejo skrev:
sveakatten skrev:En liten fråga bara, varför skjuter ni inte undan älgarna själva?

Det är enklare att lipa på internet.


"Det måste finnas många intressanta vinklingar att diskutera detta så ös på!"

Det kallar jag ös på! :grin:

Avatar Fallback

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

r93  
#507119 Har sagt det innan och säger det igen, det är ju otroligt att vi har fina tallgallringar med tanke på att vi på nittiotalet sköt ett femtontal älgar på samma mark som vi har tre i tilldelning idag??

Allt borde ju varit förstört???

Sedan tycker jag det var för mycket älg då, men det är ju ingenting mot idag!!
Då vart det ju inget speciellt att se en älg, idag blir man ju glad och överraskad!!

Jag tror att en intresserad jagande markägare sköter sin mark på så sätt att det blir både foder och timmer. Det är sällan man hör jagande markägare klaga.

Användarvisningsbild

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

Granstorp  
#507120 [quote="r93"]Har sagt det innan och säger det igen, det är ju otroligt att vi har fina tallgallringar med tanke på att vi på nittiotalet sköt ett femtontal älgar på samma mark som vi har tre i tilldelning idag??

Allt borde ju varit förstört???

Sedan tycker jag det var för mycket älg då, men det är ju ingenting mot idag!!
Då vart det ju inget speciellt att se en älg, idag blir man ju glad och överraskad!!

Jag tror att en intresserad jagande markägare sköter sin mark på så sätt att det blir både foder och timmer. Det är sällan man hör jagande markägare klaga.[

Håller med[emoji106]

Användarvisningsbild

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

Göran k  
#507121 Jodå i äbin registreras alla skador som älgbetesskador även sork o hjortskador samt snöbrott.

Avatar Fallback

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507123
r93 skrev:Har sagt det innan och säger det igen, det är ju otroligt att vi har fina tallgallringar med tanke på att vi på nittiotalet sköt ett femtontal älgar på samma mark som vi har tre i tilldelning idag??


Survivorship bias. Du ser inte om tallgallringarna tog 10 år extra att komma upp, du ser inte om tallplanteringar tvungen att göras om, du ser inte de tallplaneringar som uteblev för att det kom björk eller gran istället.

Avatar Fallback

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

isteskog  
#507127 Det här säger Äbin: https://www.skogsstyrelsen.se/globalass ... 170328.pdf

Avatar Fallback

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

r93  
#507128 Öhh??
Jo! För det var farsan som planterade! Så jag är ganska säker på att inget gjordes om, eller blev förstört!!

Avatar Fallback

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507129 Okej, du pratade om din egna tallplantering, inte generellt i Sverige?

Användarvisningsbild

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

Göran k  
#507130 Jo jag vet hur det ska inventera i äbin men det är som med mycket annat. Inte riktigt pålitligt.

Avatar Fallback

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

r93  
#507133
Mangan skrev:Okej, du pratade om din egna tallplantering, inte generellt i Sverige?


Stämmer!!
Svårt att prata om andras skogar där man inte satt sin fot.

Hela diskutionen känns som något bolagen hittat på för att skapa konflikt och osämja mellan markägare.

Om det är något som vi ska vara arga över så är det väl prisutvecklingen!!!!!!

Det var ju bättre priser på åttiotalet!!!

Användarvisningsbild

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507136
Göran k skrev:Jo jag vet hur det ska inventera i äbin men det är som med mycket annat. Inte riktigt pålitligt.



Så du menar att man fuskar! Och isåfall varför! För att hjälpa storskogsbolagen! Här nere ser vi även stora skador på gran och de får inte fran tillräckligt med lämpliga tall objekt!
Den äldre skogen som avverka är det 40-70 % tall inblandning! Och ny skog är 95%?gran planterad!

Jag tycker att även skogsbolagen här nere! (Läs Södra) ska visa sig bäst i klass med hög svansföring! Men när jag som planläggare föreslår fröträd med plantering under skärm så blir det aldrig så! Fast att alla vet att detta är säkraste metoden för en lyckad föryngring med att plantera under fröträd! :shock: Man är för rädd att för vindfällen! #:-s Också är det jägarnas fel att det inte blir tall!

Användarvisningsbild

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

Göran k  
#507140 Älgen brukar inte gilla gran riktigt men hjort älskar att skava sig mot gran. O ja det fuskas nått fruktansvärt. Dom stora bolagen dikterar villkoren. Synd att man inte kan gå samman o fixa utfodring där skadorna är som värst. Här uppe finns det hur mycket gammal åkrar som bara växer igen. Tänk om man fick arrendera alla åkrarna o göra höbalar till djuren istället.

Användarvisningsbild

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507142
Göran k skrev:Älgen brukar inte gilla gran riktigt men hjort älskar att skava sig mot gran. O ja det fuskas nått fruktansvärt. Dom stora bolagen dikterar villkoren. Synd att man inte kan gå samman o fixa utfodring där skadorna är som värst. Här uppe finns det hur mycket gammal åkrar som bara växer igen. Tänk om man fick arrendera alla åkrarna o göra höbalar till djuren istället.

Det är ÄLG!!!!!!!!!skit i vad som var som är vanligt! :(( Vi har med åker och massa Sjöland men vi har också 12-14 älgar/1000 ha!

Användarvisningsbild

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

Göran k  
#507146 Ok. Jag förstår att älgstammen är för stor på vissa områden. Men alla skador beror inte på älg. Här hadde holmen ett fint tallbestånd som var ca 50 cm ovan snötäcket . Det vart skate o så passerade 1000-1500 renar området. Inte en hel planta kvar. Allt vart klassat som älgskada. En kompis var o dokumenterade med kamera. Ska se om jag får fram bilder.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).