Skogsekonomi

Nybliven skogsägare / Deklaration 2018!

16 inlägg 10127 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nybliven skogsägare / Deklaration 2018!

alias  
#502942
Skogsola skrev:I år ska du lämna in en näringsbilaga med bara nollor i annars är det risk för att de frågar efter den. F-skatt behöver du inte/ får du inte om du inte utför arbete åt någon. Momsen redovisar du i den vanliga deklarationen men se till att du inte har festat upp pengarna innan momsen ska betalas. :wink:


Nja, bara nollor i näringsbilagan blir fel. Även om det nu mot förmodan inte skulle vara köpt eller sålt något (förutom din systers del av fastigheten) som hör till verksamheten så skall det garanterat finnas med olika Tillgångar, Skulder och Eget kapital på NE-bilagan. Om man förutsätter att du väljer att upprätta ett "Förenklat årsbokslut" så hämtar du enklast huvuddelen av siffrorna till NE-bilagan därifrån. Som påpekats ovan kom ihåg att upprätta N6-bilagan så att du inte tappar räntefördelningsmöjligheter och även N8 (blankett för beräkning av skogsavdrag) kan vara bra att ha koll på, särskilt om du betalat mer än taxeringsvärdet för din systers del av fastigheten.

Momsen redovisas inte i den "vanliga" deklarationen, "Ink1" eller NE-bilagan, utan på särskild momsdeklarationsblankett (momsregistrera dig omgående, det finns ingen anledning att vänta) - dock skall denna blankett vara inlämnad strax efter den "vanliga" deklarationen för dem som redovisar momsen årsvis (torde vara flertalet av privatskogsbrukarna om man inte har någon annan ytterligare verksamhet - tror man behöver redovisa kvartalsvis om man har en årsomsättning på över 20 PBB, men dit når inte många).

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Landshypotek Bank
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).