Skogsekonomi

Nybliven skogsägare / Deklaration 2018!

16 inlägg 10072 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nybliven skogsägare / Deklaration 2018!

i30crdiL  
#502582 Mitt 1:a inlägg och det som har hänt är att jag har tagit över skog.
Löste halva delen från mitt syster vid dödsboet 2016/2017.

Idag har jag inget gjort ännu förutom detta ovan. Måste jag ta upp något i Deklarationen
nu i år 2018?

Vintern 2018 kommer det huggas ner 2 hektar och då förstår jag att något måste göras
som F-skattsedel och Moms konto.

Tack på förhand!



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Nybliven skogsägare / Deklaration 2018!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502583 I år ska du nämna in en näringsbilaga med bara nollor i annars är det risk för att de frågar efter den. F-skatt behöver du inte/ får du inte om du inte utför arbete åt någon. Momsen redovisar du i den vanliga deklarationen men se till att du inte har festat upp pengarna innan momsen ska betalas. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Nybliven skogsägare / Deklaration 2018!

i30crdiL  
#502584 Moms jag har ingen verksamhet ännu. Ingen har nämnt att jag måste ha ett momskonto nu direkt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybliven skogsägare / Deklaration 2018!

Göt  
#502593 I och med att du äger en jordbruksfastighet driver du ett företag, Kontakta en lokal redovisningsfirma för hjälp....

Avatar Fallback

Re: Nybliven skogsägare / Deklaration 2018!

axwell  
#502594 Se det inte som någon nackdel med momskonto, du är ändå tvungen att ha bokföring eftersom du nu är näringsidkare.
Allt som har med rörelsen att skaffa bokför du i en speciell dagbok, momsen på det du köpt summeras vid årsskiftet. Dom slantarna får du tillbaks på vårkanten nästa år, vise versa med det du säljer.

Användarvisningsbild

Re: Nybliven skogsägare / Deklaration 2018!

i30crdiL  
#502598 Men Jag har inte köpt något. Sålt något. Bara tagit över just nu.......Då behövs väl det inget?!
Tack för alla inlägg!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybliven skogsägare / Deklaration 2018!

Göt  
#502600 jo det gör ju det på gott och ont...

Avatar Fallback

Re: Nybliven skogsägare / Deklaration 2018!

jannee  
#502608 Tänk nu noga efter!
Något har du väl ändå gjort?
ALLT säger ALLT som kan ha något med näringsfastigheten att göra.
Även den minsta kostnad (utlägg) som har det ringaste med fastigheten att göra är nämligen avdragsgill, även bokföringen och kostnad i samband med denna.
Tillsynsresor, bokföringsmaterial, porto, telefonkostnader o.s.v.
Många bäckar små blir till en stor å är något att förstå.
Kostnader i samband med bokslut är avdragsgilla.
Den dagen du sedan har moms att betala in eller få tillbaka momsregistrerar du dig.

Användarvisningsbild

Re: Nybliven skogsägare / Deklaration 2018!

i30crdiL  
#502616 Jag förstår att jag ska skaffa moms konto osv. Men frågan min är hur min deklaration är i år 2018. Inget annat.
Frågan var: "Har endast köpt ut min syster. Idag har jag inget gjort ännu förutom detta ovan. Måste jag ta upp något i Deklarationen
nu i år 2018?"

Alltså. Jag har inte gjort något. Hur gör jag med deklaration då?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybliven skogsägare / Deklaration 2018!

Göt  
#502634 bäst att du kontaktar en revisionsfirma...

Avatar Fallback

Re: Nybliven skogsägare / Deklaration 2018!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502659 Göt verkar gilla revisionsfirmor. :smile: Du har fått svar längre upp i tråden.

Avatar Fallback

Re: Nybliven skogsägare / Deklaration 2018!

hugge  
#502701 Glöm inte räkna fram räntefördelningsbelopp kan du få nytta av till kommande år när du har inkomster

Avatar Fallback

Re: Nybliven skogsägare / Deklaration 2018

hugge  
#502705 Om du tog över i arv eller gåva kolla upp om det fanns sparade räntefördelning hos förre ägaren som du i såfall kan ta över

Användarvisningsbild

Re: Nybliven skogsägare / Deklaration 2018!

Mellberg  
#502740
i30crdiL skrev:Mitt 1:a inlägg och det som har hänt är att jag har tagit över skog.
Löste halva delen från mitt syster vid dödsboet 2016/2017.

Idag har jag inget gjort ännu förutom detta ovan. Måste jag ta upp något i Deklarationen
nu i år 2018?

Vintern 2018 kommer det huggas ner 2 hektar och då förstår jag att något måste göras
som F-skattsedel och Moms konto.

Tack på förhand!


Har arvskiftet skett i år 2018, annars när? Hur löste du ut din syster? Har du sökt eller fått lagfart?

Vem företrädde dödsboet? Vem skötte bokföring och deklaration åt förra ägarna?

Användarvisningsbild

Re: Nybliven skogsägare / Deklaration 2018!

i30crdiL  
#502936 Jag kan säga att vi värderade skogen (fastigheten) och jag har betalat.
Dödsboet håller LRF med just nu för Deklaration år 2018. Så den skatt av försäljning av vår far ska betalas år 2019.

Har Lagfarten!

Gällande bokföring osv tidigare har han gjort själv och tagit hjälp av någon.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).