Skogsekonomi

Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

76 inlägg 57287 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

Fredrik Reuter  
#511970 Känns inte det lite konstigt David S?

   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

Swedish Lappland  
#514864 Läste i atl ”hela skogskjedjan tjänar på svag krona”. Södra får 1200 dollar per ton pappersmassa och dollarn ligger på 8.85 SEK. Dvs 10620 SEK per ton!
Ngn som vet hur många m3 fub massa som behövs för att framställa ett ton pappersmassa?

Användarvisningsbild

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

Torbjörn Johnsen  
#514865 Jag tror att det går åt mellan 4,5 till ca 5 m3fub beroende på virkets och massans kvalité

Avatar Fallback

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

Swedish Lappland  
#514871 Lät mkt. googlade och hittade detta inlägg fr 2005?

”Det går åt ca 2 m3 fub massaved för att framställa 1 ton papper. Det går åt ca 2 kg ved för att göra 1 kg tidningspapper. Det går alltså åt 2 ton ved för att göra 1 ton papper. Om vi använder omräkningstalen mellan olika m3 och m3 och vikt på Skogssveriges hemsida finner vi att: 1 m3 t massaved = 0,57 m3 fub och 1 m3 t massaved väger ca 560. Då väger 1 m3 fub ca 980 kg, alltså grovt avrundat 1 ton. Eftersom det går åt 2 ton ved för 1 ton papper så går det åt ca 2 m3 fub för 1 ton papper.”

Stämmer detta betalar industrin endast
2-4% för råvaran i en gallring.
5-6% leveransvirke

Känns väldigt lågt?

Avatar Fallback

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

ÅsaNisse  
#514908 Jag tror jag håller mig till Torbjörns svar med 4,5-5 m³fub till 1 ton massa. Hur mycket pappret sen kostar är oftast beroende vad som är skrivet på det, eller man mönstrar det själv.
Oavsett så är det lite skrattretande med höjningar på några tior för massaveden när bruken tjänar mångdubbelt mer på både prishöjningar. Vad gäller valutan så varierar ju dollarn ganska mycket. Den har varit både dyrare och billigare än dagen värde, om man ser 1 år tillbaka.

Användarvisningsbild

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

Torbjörn Johnsen  
#514916 Exemplet med två ton ved för ett ton papper gäller vid produktion av ”mekaniskt” papper. Typ vanligt tidningspapper. Mitt exempel med 4,5-5 m3fub per ton gäller barrsulfatmassa som är det som bl a Södra tillverkar och som är den vanligaste massatypen som produceras i Sverige. I sulfatprocessen kokar man bort ”det bruna” ur veden (ligninet) så att bara den mjuka cellulosafibern blir kvar.

Så båda exemplen är rätt!

Avatar Fallback

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

Swedish Lappland  
#514995 Tack

Avatar Fallback

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515006
Fredrik Reuter skrev:Känns inte det lite konstigt David S?


Ringde inspektorn, frågade varför det inte var hämtat. Han viskade något om att det enbart gick fallande längder i bruket under ett tag. Tre dagar efter samtalet var det hämtat!

Avatar Fallback

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515013 Märkligt nog så har jag sett att ligger det massaved och kubb längs allmänna vägen utanför byn, men den har legat där i över en månad nu. Kanske två tom.

Användarvisningsbild

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

Torbjörn Johnsen  
#515017
David S skrev:
Fredrik Reuter skrev:Känns inte det lite konstigt David S?


Ringde inspektorn, frågade varför det inte var hämtat. Han viskade något om att det enbart gick fallande längder i bruket under ett tag. Tre dagar efter samtalet var det hämtat!


"Fallande längder"? Är det en omskrivning för timmer? :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515040 Haha kanske det! Jag hade huggit tremeters massaved.

Användarvisningsbild

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

Skogshuggarn  
#520929 Norrbotten.

Blivit erbj 260:- fubben för björken och 60% av det priset för prima Asp - leveransvirke. :surp:
Man kunde visst "gråta sig till" en liten premie på detta (20 spänn), men det äts väl upp av TRP avdraget och naturligtvis ska det ju "vrakas" lite.

Man undrar ju?,,,,

Är det verkligen någon som säljer till dessa -ursäkta- "skitpriser"?.
Sitter köparna med dåliga flerårskontrakt hos industrin?.

Det är ju bara att gratulera Norrmännen om de lyckas "lugga loss" 500:- fubben

Användarvisningsbild

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

multiw  
#522090 En kanske dum fråga.... Men jag är ganska gröngöling å har precis bjudit ut en post slutavverkning på ca 2500m3/sk.
400kr m3fub för barrmassa. Är det innan avverknings kostnader å andra kostnader?

Avatar Fallback

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

Värmlänning  
#522091
multiw skrev:En kanske dum fråga.... Men jag är ganska gröngöling å har precis bjudit ut en post slutavverkning på ca 2500m3/sk.
400kr m3fub för barrmassa. Är det innan avverknings kostnader å andra kostnader?

Vilken averkningsform? LRK (leveransrotköp) eller avverkningsuppdrag?

Användarvisningsbild

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

Torbjörn Johnsen  
#522092
multiw skrev:En kanske dum fråga.... Men jag är ganska gröngöling å har precis bjudit ut en post slutavverkning på ca 2500m3/sk.
400kr m3fub för barrmassa. Är det innan avverknings kostnader å andra kostnader?


Det här priset avser priset för massaveden när den är avverkad och ligger vid vägkanten färdig att hämtas av industrin.
Så man måste dra bort avverkningskostnaden från priset för att få fram det s k ”rotnettot”.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).