Skogsekonomi

Virkespriser slutaverkning

62 inlägg 37688 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Virkespriser slutaverkning

ÅsaNisse  
#499279 Du kan begära att få en nota från skördaren hur mycket virke som den( de) har arbetat upp.
Du ska också vara observant på hur virket apteras. Vissa inköpare är lite fula och lägger programmet i skördaren efter vad behovet är på sågen istället för att det ska ge bästa utfallet på stammen.
Jag har ett exempel där en avverkning resulterade i en välta med kubb trots att det aldrig var avtalat något sådant sortiment. Det skulle bara vara timmer och massaved. Kubb är sämre betalt men sågen hade behov av det sortimentet.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Virkespriser slutaverkning

basse_mas  
#500193 Jag har precis låtit avverka 1,7 ha 100 årig granskog med ca 100 m skotning. 3 ha gallring i 70 årig granskog med ca 400 m skotning samt tagit bort all gran, ca 70 år, i ett bestånd på 1,8 ha innehållande 75% 120 årig tall med skotning på ca 200 m.
Allt sålt mot gällande prislista per sortiment + tillägg 40:- fub timmer och 20-30:- fub massa. Väntar med spänning på inmätningsbesked och vad nettot blev.
När jag läser i tråden inser jag att andra fått betydligt bättre betalt.
Återkommer när jag fått facit på min avverkning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).