Skogsekonomi

Skogsbruksplan, priser??

30 inlägg 27346 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsbruksplan, priser??

halvproffs  
#490684
Niking skrev:Jag förmodar att startkostnaden utgör den största delen av det priset. Behövs verkligen en skogsbruksplan på dessa 5 ha?
/Niklas
ä

Tycker inte heller att den behövs på så liten mark.
Själv har jag varit relativt trogen med Mellanskog och då har det varit gratis.
40 ha och jag tycker inte jag behöver en ens på den lilla marken.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Skogsbruksplan, priser??

Peteflamingstar  
#490686
halvproffs skrev:
Niking skrev:Jag förmodar att startkostnaden utgör den största delen av det priset. Behövs verkligen en skogsbruksplan på dessa 5 ha?
/Niklas
ä

Tycker inte heller att den behövs på så liten mark.
Själv har jag varit relativt trogen med Mellanskog och då har det varit gratis.
40 ha och jag tycker inte jag behöver en ens på den lilla marken.


Ingenting är gratis! Skulle tro att planläggaren fakturerade kring 6-7000 kr plus moms för den storleken på plan. Trådskaparens fem hektar skulle man nog göra på timme, den planen borde kosta nånstans max 3-4000 kr plus moms.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruksplan, priser??

Torbjörn Johnsen  
#490689
Grevenpatrolleberg skrev:Försöker titta lite på att upprätta en skogsbruksplan på 5h skog/typ skog. Och har än så länge endast fått prisförslag av LRF. Vad kan det rimligtvis kosta? Fått pris på 6-8,000+moms. Är det rimligt? Tacksam för svar och erfarenheter!


Baserat på alla kommentarer i den här intressanta tråden kan jag tycka att det blir en orimlig kostnad att göra en skogsbruksplan för fem hektar oavsett vilken leverantör du hittar. Samtidigt finns här på Skogsforum en samlad kompetens som skulle fixa din plan "i ett nafs". Frågan är om du vågar lägga upp specifika uppgifter om din skog här och få tips och råd från Skogsforums medlemmar? Du kan säkert göra en del mätningar och uppskattningar själv med hjälp av råd från oss här. Det som behövs är:

-Fastighetens läge i landet
-Någon slags karta som bas (bör finnas gratis onlinemöjlighet?)
-En möjlighet att med hjälp av satteliit/laserdata göra en grov beståndsuppdelning som följs upp i fält.
-Arealberäkna bestånden
-Bedöma trädslagsfördelningen (Andel Tall/Gran/Löv)
-Uppskatta beståndens ålder (räkna grenvarv på yngre skog, fälla ett träd eller använda tillväxtborr i äldre skog)
-Bedöma höjden (Enkelt att göra själv)
-Räkna stamantal eller grundyta (Ganska enkelt att göra själv)
-Bedöma beståndsvolymen med hjälp av ovanstående uppgifter
-Föreslå skötselplan med hjälp av ovanstående uppgifter och dina egna mål
(Samt ev beräkna tillväxt med hjälp av ovanstående uppgifter)

Du får ta ställning till om det här kan vara en möjlighet så får vi i så fall se om någon nappar på den här idén och är beredd att bidra med sin kunskap.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruksplan, priser??

Seb macahan  
#490691 Gillar Torbjörns förslag. Det är dessutom roligt (enl mig) i alla fall. Då kan du få en riktigt fin plan som stämmer bra överrens med verkligheten. Jag har granskat några "riktiga" planer och de är inte alltid de har hunnit göra de så noga.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruksplan, priser??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490700 För dessa pengar kan du lika gärna köpa ett relaskop, tillväxtborr, klave, höjdmätare, och ett långt måttband på t.ex. Skogma och mäta själv. Sedan kan du uppdatera planen vid behov...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Skogsbruksplan, priser??

axwell  
#490704 Det kan finnas mer än 1 skäl till att skaffa en skogsbruksplan.
Själv behöver jag inte någon plan på en skog som är liten men betydligt större än TS.

Jag vill ändå ha en plan på papper och digitalt för att underlätta en ev. försäljning.

Vi har inga arvingar med något som helst intresse för skog, mer än då torr, färdigkluven ved.

Den lilla kostnaden för skogsbruksplanen bör rimligen mer än väl finansieras av ett bättre pris för fastigheten.

Avatar Fallback

Re: Skogsbruksplan, priser??

isteskog  
#490706 Jag brukar göra skogsskötselplaner för 350:-/tim + resekostnad. Blir då en pappersplan med föreslagna åtgärder, duger gott på mindre fastigheter! :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruksplan, priser??

Arvid0  
#490718 Har man en skogsbruksskola (eller någon som läser till jägmästare el dyl) i närheten så brukar de behöva övningsobjekt. Man betalar då i stort sett bara milersättning.
Den blir lite mer utförlig (uppsats + plan) än en normal skogsbruksplan men tar lite längre tid och de är sällan särskilt erfarna men slutprodukten ska ha godkänts av lärare. Jag vart nöjd med den de gjorde åt mig.

Avatar Fallback

Re: Skogsbruksplan, priser??

Tikka  
#517791 Har under försommaren gjort en grön plan på fastigheten och betalde 155 kr/hektar + 1800 kr i uppstartskostnad. Gick med planläggaren i stort sett hela tiden vid fältarbetet för att diskutera åtgärder och avdelningsindelningar, mm.
Jag fick några riktigt givande dagar i skogen . 😀
Planläggaren sa i alla fall att han uppskattade sällskapet i skogen trotts att han förmodligen fick skavsår i öronen efter skogsägarens alla frågor och diskussioner 😎

Avatar Fallback

Re: Skogsbruksplan, priser??

axwell  
#517809
Tikka skrev:Jag fick några riktigt givande dagar i skogen . 😀
Planläggaren sa i alla fall att han uppskattade sällskapet i skogen trotts att han förmodligen fick skavsår i öronen efter skogsägarens alla frågor och diskussioner 😎


Efter några års väntan på skogsbruksplanen ringde min mobil strax efter 7 på klämdagen 11:e maj.
En man var på väg så det blev brådis för att hänga med.

Trodde att han skulle tröttna på alla frågor men inte; han tycktes ha all tid som behövdes.

Vi hade i stort sett samma åsikt om det mesta, ända till dess att förslaget kom om att lämna ett 100-årigt parti orört för att därmed kunna certifiera hela fastigheten. 😡

Har inte fått planen än så jag vet inte vad det blev i skrift.

Fakturan från SCA skrevs ut 21:a juni, efter tfn. kontakt skulle dom till att börja med "knuffa fram" förfallodatum till 31:a aug.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruksplan, priser??

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517952 Jag kollade lite på vad det skulle kosta att få min plan uppdaterad, fick pris på 4000:- + 165:-/ha
Verkar inte va det billigaste, men inte helt åt skogen heller...

Avatar Fallback

Re: Skogsbruksplan, priser??

Blondin 750  
#588116 Jag har fått prisuppgift på 4000:- i startavgift och sedan 144:-/ha, då med en 20 år gammal pappersplan som stöd. Det som jag ställer mig lite frågande till är kostnaden på 13:-/ ha för "övrig mark", dvs åker och betesmark som som är knapp 1/4 av fastigheten. Den kostnaden blir nog föremål för diskussion...

Avatar Fallback

Re: Skogsbruksplan, priser??

larsk83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588126 Jag beställde en ny plan i samband med att jag skrev kontrakt på en avverkning. Jag fick betala 90kr/ha, det va ju ett riktigt bra pris kan jag konstatera

Avatar Fallback

Re: Skogsbruksplan, priser??

Aleck  
#588189
Blondin 750 skrev:Jag har fått prisuppgift på 4000:- i startavgift och sedan 144:-/ha, då med en 20 år gammal pappersplan som stöd. Det som jag ställer mig lite frågande till är kostnaden på 13:-/ ha för "övrig mark", dvs åker och betesmark som som är knapp 1/4 av fastigheten. Den kostnaden blir nog föremål för diskussion...


Angående de 13 kronorna/ha är det ändå inte så orimligt om man räknar på det.
Kartmaterialet måste köpas in till dessa hektar för att kunna rita ut hela fastigheten i planen. Man kan räkna med 7kr/ha för den produkten i inköp. Sedan ska det ritas, vilket tar tid också, sedan ska det även skrivas ut på papper. Så det låter helt rimligt. Annars får ju planläggaren slå ut det på alla sina jobb för att få betalt, med detta upplägg får ju alla betala för sin del av "kakan". Är inte det mest rättvist? För planläggaren gör det inte gratis.

Avatar Fallback

Re: Skogsbruksplan, priser??

Blondin 750  
#588233 Ok, det låter som en rimlig förklaring. Tänkte inte riktigt så då min fastighet är ganska homogen med skog i ena ändan och åkermarken i den andra. Sen så finns det nog en förklaring i att prisförslaget var rätt så dåligt i mina ögon.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).