Skogsekonomi

Om man inte hunnit sätta in pengar på skogskonto.

5 inlägg 3373 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Om man inte hunnit sätta in pengar på skogskonto.

Nybörjare1  
#485661 Det har hänt lite tråkiga saker privat med bla dödsfall och lite andra tråkiga saker och då har man inte haft huvudet på skaft riktigt.
jag gjorde ju en avverkning för ett tag sedan och den har jag inte satt in på skogskonto utan missat detta.
Så min fråga är om man kan sätta in i efterhand på något sätt? Mailade Skatteverket om detta och dom sa att det inte gick men i bland känns det som man kan få lite olika svar beroende på vem man frågar?
Gjorde ju en avverkning nu i höstas så den skall jag få med men det är ju lite tråkigt när man missade den första.



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Om man inte hunnit sätta in pengar på skogskonto.

Vedproducent  
#485666
Nybörjare1 skrev:Det har hänt lite tråkiga saker privat med bla dödsfall och lite andra tråkiga saker och då har man inte haft huvudet på skaft riktigt.
jag gjorde ju en avverkning för ett tag sedan och den har jag inte satt in på skogskonto utan missat detta.
Så min fråga är om man kan sätta in i efterhand på något sätt? Mailade Skatteverket om detta och dom sa att det inte gick men i bland känns det som man kan få lite olika svar beroende på vem man frågar?
Gjorde ju en avverkning nu i höstas så den skall jag få med men det är ju lite tråkigt när man missade den första.

Du kan rätta misstag i din deklaration 5 år tillbaka i tiden. Detta gäller dock inte skogskontoinsättning. Då är det datumet som deklarationen ska vara inlämnad som gäller. Finns således ingen möjlighet till det. Men du har ju ofta många andra sätt du kan jämna ut inkomsten/skatten med.

Avatar Fallback

Re: Om man inte hunnit sätta in pengar på skogskonto.

alias  
#485669
Nybörjare1 skrev:Det har hänt lite tråkiga saker privat med bla dödsfall och lite andra tråkiga saker och då har man inte haft huvudet på skaft riktigt.
jag gjorde ju en avverkning för ett tag sedan och den har jag inte satt in på skogskonto utan missat detta.
Så min fråga är om man kan sätta in i efterhand på något sätt? Mailade Skatteverket om detta och dom sa att det inte gick men i bland känns det som man kan få lite olika svar beroende på vem man frågar?
Gjorde ju en avverkning nu i höstas så den skall jag få med men det är ju lite tråkigt när man missade den första.


Enligt den info jag har fått så skall insättning av medel på skogskonto vara utförd senast den dag då den skattskyldige skall ha lämnat in sin deklaration (normalt sett början av maj om man inte har t.ex. byråanstånd via redovisningsfirma).

Torde således tyvärr vara helkört att korrigera föregående års resultatreglering med detta nu.

Har du i deklarationen för t.ex. föregående inkomstår redovisat insättning på skogskonto på sida 2 av NE-blanketten och sedan glömt att gå till banken och göra den faktiska insättningen?

Har du i så fall utrymme i ditt kapitalunderlag på N6:an så att du kan hantera överskottet m.h.a. räntefördelningen eller exp.fond?

Bara mina fem ören...

Edit: såg nu att Vedproducent svarat medan jag satt och skrev, vi verkar vara överens om vad som gäller.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Om man inte hunnit sätta in pengar på skogskonto.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485709 Pengar du fick 2016 skall vara inne senast april/maj 2017.

Men det finns både räntfördelning, expansionsfond och periodiseringsfond, som kan vara väl så bra beroende på dina förutsättningar. Detta kan du rätta i efterhand, så ingen större panik.

Användarvisningsbild

Re: Om man inte hunnit sätta in pengar på skogskonto.

Nybörjare1  
#485734 Tack för alla tips.
Nu känns det bättre.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).