Skogsekonomi

Avdragbar kostnad bredband till skogsfastighet?

13 inlägg 10596 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avdragbar kostnad bredband till skogsfastighet?

kungsis  
#471322 De kommer kanske att lägga ned fiber där jag håller till och det innebär ju en kostnad. Funderar på om det är möjligt att dra av del av kostnaden. Jag resonerar som så att fastigheten är ju klassad som jordbruksfastighet och mycket av alla ärenden och informationssökning sker ju med hjälp av webben, samt att det troligtvis kommer att öka i framtiden. Är det då orimligt/fel att dra av en större del av kostnaden vid deklaration. Det är ju även ett fast året runt boende. Vad tror ni. Vad anses som normalt. Tror ni att det krävs en viss storlek på skogsmarken innan det kan bli aktuellt?

Mvh
Kungsis



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Avdragbar kostnad bredband till skogsfastighet?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471325 Säkert möjligt men tror att du får redovisa privat uttag ur verksamheten i framtiden om du ska nyttja den. Mitt förslag är att glömma idén och betala med skattade pengar.

Avatar Fallback

Re: Avdragbar kostnad bredband till skogsfastighet?

haltegarden  
#471326 Rätt eller fel men vi har delat på avgiften, hälften privat och hälften gården, vet fler som gjort det samma

Avatar Fallback

Re: Avdragbar kostnad bredband till skogsfastighet?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471333 Internetanslutning anses vara privat omkostnad av Skatteverket.

Avatar Fallback

Re: Avdragbar kostnad bredband till skogsfastighet?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471346 Ser inte så stor vinning i detta då anslutningen oftast går att göra med ROT-avdrag.

Användarvisningsbild

Re: Avdragbar kostnad bredband till skogsfastighet?

sundelius  
#471388 Ej avdragsgill enligt min revisor

Avatar Fallback

Re: Avdragbar kostnad bredband till skogsfastighet?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471392 Jag då, som har beställt två fibrer, en till mig själv och en till ett hus jag hyr ut?
Fast det gynnsammaste är väl att hyra ut privat å andra sidan.... :-?

Avatar Fallback

Re: Avdragbar kostnad bredband till skogsfastighet?

Tosca  
#471393 Ingen moms på hyresintäkt, och således inget momsavdrag på kostnader för hyreshuset.

Avatar Fallback

Re: Avdragbar kostnad bredband till skogsfastighet?

kungsis  
#471401 Ok, tack för svaren, även om de förvånade mig. Förväntade mig att ni skulle skriva att det skulle vara självklart, men var tveksam om man kunde dra av allt eller ej. Det är ju iaf ett företag man driver och då förväntas man ju ha bra uppkoppling.

Mvh
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Avdragbar kostnad bredband till skogsfastighet?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471413
Tosca skrev:Ingen moms på hyresintäkt, och således inget momsavdrag på kostnader för hyreshuset.


Nja, korttidsuthyrning är väl ändå momsbelagd?

Avatar Fallback

Re: Avdragbar kostnad bredband till skogsfastighet?

Tosca  
#471432 Okej, fullt möjligt, det har jag inte koll på.
Vi hyr ut en villa på fastigheten långvarigt och då är det ingen moms.

Avatar Fallback

Re: Avdragbar kostnad bredband till skogsfastighet?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471447
kungsis skrev:Ok, tack för svaren, även om de förvånade mig. Förväntade mig att ni skulle skriva att det skulle vara självklart, men var tveksam om man kunde dra av allt eller ej. Det är ju iaf ett företag man driver och då förväntas man ju ha bra uppkoppling.

Mvh
Kungsis

Hitta detta:
http://www.magazin24.se/vastmanland/for ... ls!115447/

Du får la dra in fibern i verkstan och sedan kör Wifi då borde det kanske gå igenom.

Avatar Fallback

Re: Avdragbar kostnad bredband till skogsfastighet?

kungsis  
#471505
ocke skrev:
kungsis skrev:Ok, tack för svaren, även om de förvånade mig. Förväntade mig att ni skulle skriva att det skulle vara självklart, men var tveksam om man kunde dra av allt eller ej. Det är ju iaf ett företag man driver och då förväntas man ju ha bra uppkoppling.

Mvh
Kungsis

Hitta detta:
http://www.magazin24.se/vastmanland/for ... ls!115447/

Du får la dra in fibern i verkstan och sedan kör Wifi då borde det kanske gå igenom.


Äh, då får det väl bli till traktorgaraget :-bd . Tack för länken. Det var intressant. Samtidigt drar jag mig till minnes att min syster gjorde lite avdrag, när hon bedrev företag från hemadressen. Men det krävdes lite arrangemang och om jag minns rätt så var hon bl.a tvungen och ha ett särskilt kontor som hade separat ingång.

Mvh
Kungsis

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).