Skogsekonomi

Fastighet som saknar intäkter

63 inlägg 83454 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fastighet som saknar intäkter

jannee  
#773564 Är man momspliktig/momsregistrerad behövs det BARA avdragsgilla utgifter för att få tillbaka momsen.
Intäkternas moms får man skicka in till skattemyndigheterna året efter man erhållet momspengarna.
Om du haft intäkter eller bara utgifter spelar mindre roll - antingen betalar du in eller får tillbaka, krångligare är det inte.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Fastighet som saknar intäkter

Tompa66  
#774740 Okidoki… Och insåg nu att jag (och kanske ytterligare någon annan, tidigare i tråden) blandade ihop korten. 🤓
Moms respektive Utgifter.

Jag är (nu 😊) helt med på Moms, vad som gäller där - att man får tillbaka den året efter, clearad mot eventuell utgående moms.

Även till stor del det som gäller Utgifterna - och att man för år där utgifterna överstiger intäkterna (kan vara noll) då sparar och ackumulerar dessa till ett senare bokföringsår, framtida intäkter.

Det som återstår för min del att helt förstå är det som Seb macahan tidigare skrev om Bruttolön.
Inte principen eller uträkningen - utan huruvida detta är något som man själv måste beräkna och visa i deklarationen, eller om det sker med automatik hos Skatteverket? 🤔

1665583401_16602ba8-4959-45b9-879c-2e082504e24b.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Fastighet som saknar intäkter

Elis76  
#774746 Den som driver enskild firma kan inte ta ut någon lön i vanlig mening. För det första kan man aldrig anses som anställd i sin enskilda firma. För det andra beskattas man för verksamhetens resultat och inte för hur mycket pengar man tar ut. Ur skattesynpunkt är det alltså den skattepliktiga inkomsten som är ens lön.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).