Skogsekonomi

Fastighet som saknar intäkter

63 inlägg 82066 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fastighet som saknar intäkter

Gärde  
#471564
Camaro1969 skrev:
Gärde skrev:Vad kan man tänkas betala för en sån grej?
Om jag lämnar in välsorterade kvitton och en redogörelse över vad jag gjort i skogen.


räkna med ca 4000-5000 per år

bokföring förenklat årsbokslut och deklaration
har du mycket inventarier som skrivs av kanske det är läge att göra ett årsbokslut istället, då man får skriva ner värdet till 0:- och inte endast 20% per år



Det är frågan om man räknar hem en sån kostnad.
Men det kan ju vara ide att ta hjälp i år för att sen kanske kunna lära mig att sköta det själv.

   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Fastighet som saknar intäkter

Camaro1969  
#471567
Gärde skrev:
Camaro1969 skrev:
Gärde skrev:Vad kan man tänkas betala för en sån grej?
Om jag lämnar in välsorterade kvitton och en redogörelse över vad jag gjort i skogen.


räkna med ca 4000-5000 per år

bokföring förenklat årsbokslut och deklaration
har du mycket inventarier som skrivs av kanske det är läge att göra ett årsbokslut istället, då man får skriva ner värdet till 0:- och inte endast 20% per år



Det är frågan om man räknar hem en sån kostnad.
Men det kan ju vara ide att ta hjälp i år för att sen kanske kunna lära mig att sköta det själv.


bokföringen kan man fixa själv, men deklarationen är inget jag skulle ge mig på själv utan några förkunskaper.

Användarvisningsbild

Re: Fastighet som saknar intäkter

Gärde  
#471602 Pratade med en förmedlare som sa att det brukar ligga på 5000kr per deklaration + timkostnad för årsbokslut. Så att låta någon fixa senaste åren är inte aktuellt.
Dock funderar jag på att göra en "självrättelse" på det jag gjort förut och helt enkelt ta bort allt. För att vara säker på att inget ska vara fel så att jag går skit för det.
Och sen börja om och be om hjälp med första året alt att Skatteverket och skogsforum kan hjälpa mig :grin:

Jag vet inte hur mycket det finns att tjäna på att deklarera att jag köper en röjsåg och går i skogen 50 timmar? Skiftet är ca 1 mil från hemmet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fastighet som saknar intäkter

jannee  
#471610 Vi (frugan och jag) har en revisionsbyrå som gör våra deklarationer och bokslut. Frugan har anställning + ett litet hyreshus och själv har jag varit F-skattare + skogsfastigheten. Totalt har vi hitintills ej betalt mer än 2500 kr inklusive moms/tillfälle = en gång om året.
M.a.o. vart det ett dyr nisse som du blev hänvisad till.
Bör kanske tillägga att vi har bokfört allt efter alla konstens regler vilket innebär att revisorn bara har att skriva i siffrorna på rätt ställe + göra de avdrag som bör göras.

Användarvisningsbild

Re: Fastighet som saknar intäkter

Göt  
#471700 håller med du har hamnat hos en dyr byrå lyssna på andra ställen

Användarvisningsbild

Re: Fastighet som saknar intäkter

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471715
Hema skrev:Snor tråden lite. Men vad gäller vid byggnation av ekonomibyggnad (maskinhall/stall/lada i samma sits som TS?

Hur menar du då? Du får dra av momsen direkt för materialet och resten via byggnadens avskrivning.
Eller tänkte du på något annat?
( ska precis till att bygga maskinhall/garage)

Avatar Fallback

Re: Fastighet som saknar intäkter

Jerpa  
#476857
Gärde skrev:Vad kan man tänkas betala för en sån grej?
Om jag lämnar in välsorterade kvitton och en redogörelse över vad jag gjort i skogen.

Jag tog över en skogsfastighet efter min morfar, eller min mor ägde den nåt år innan mig. Fick den i 30-års present.
Motorsågen köpte morsan året efter i present. Men röjsåg och fyrhjuling köpte jag själv. När deklarationen kom fattade jag noll.
Anlitade då samma revisor som farsan hade, han tog 1000kr inkl moms. Då tog jag med mig alla papper som hade med gården att göra, inkl kvitton. Han höll på i en timme och sen var allt klart. Vad hade hade gjort hörde jag lite halvt på. Men hade hade gjort att jag fick enskild firma, drog av momsen på hjulingen under 5 år.
Året därpå gjorde jag deklarationen själv, men blev osäker på nåt året därpå och anlitade honom igen. Återigen, 1000kr inkl moms.

Vet inte om han var pensionerad och jobbade extra åt de som ringde honom. Han satt iaf ute i nån liten stuga på gården.

Avatar Fallback

Re: Fastighet som saknar intäkter

Fuzeman  
#699643
Seb macahan skrev:Gå en kurs på hos skatteverket, de brukar vara ganska bra. Varför har du snöat in på att du måste ha intäkter. Du kan driva en verksamhet med förlust, och göra avdrag för dina utgifter. Tycker du att skatt och moms är en djungel (vilket det mycket väl kan vara ibland) men prata med en revisor eller någon med erfarenhet av bokföring (gärna inom lantbruk och enskild firma). Du ska få ett exempel:
Vi förutsätter att du har en årsinkomst på 350tsk från din arbetsgivare, Detta betalar din arbetsgivare skatt och sociala avgifter på och du får din nettolön insatt på ditt konto ca 20000kr/ månad skattat o klart.
Du köper en röjsåg som kostar 10000kr inkl moms. Momsen på denna ska inte du betala (då den kan härledas till din verksamhet i skogen) momsen på sågen är 2000:- alltså 8000+moms. Detta momsutlägg ska du dra av i deklarationen (alltså 2000kr tillbaka). De skattade 8000kr som du har "tagit" från din lön har du ju använt till något i din gård, dvs detta ska inte beskattas (men det har redan din arbetsgivare gjort) så nu får du "kräva tillbaka" den skatten från skatteverket. Vilket betyder att de 8000kr var från början (innan din arbetgivare drog av skatten) ca 10800kr (bruttolön). Dessa 2800kr ska du också ha tillbaka från skatteverket. Så sågen du betalade 10000kr för ska du ha tillbaka 2800+2000kr för i din deklaration, dvs 4800kr.
Samma scenario oavsett vad det än gäller som har med gården att göra (inte gräsklippare och färg till huset) oavsett om du inte har dragit in en krona på gården hittills.
Men, om du säljer skog (leveransvirke) för 8000:- +moms och har köpt röjsågen för 8000:-+moms tar intäkten ut utgiften och summan blir noll. Hade du sålt skog för 50000:- +m och köpt förnödenheter till gården motsvarande 20000:- +m skulle du behöva deklarera en inkomst på gården på 30000:- +m. Men har du gjort avdrag tidigare år (dvs gården går med förlust) så kan du nyttja ditt ackumulerade avdrag mot den "vinst" du gjorde det året du sålde skog för då 50000:- +m.
Detta är ganska generellt beskrivet och det finns en massa trix o knep för att komma undan "billigare", men det ska du nog inte fokusera på just nu.
I själva verket handlar det om ganska enkla principer, du ska betala skatt eller få tillbaka beroende på om du går med vinst eller förlust. Och du ska betala moms eller få tillbaka moms beroende på om du gör positiv eller negativt resultat. Dina lönepengar är redan skattade så använder du dom räknas det som en privat insättning i verksamheten. Hoppas det inte blev allt för rörigt.


Otroligt intressant inlägg även om jag är 4 år efter... Gäller detta fortfarande idag?

Kan någon vänligen förklara hur 8000 netto kan motsvara ca 10800? De sociala avgifterna arbetsgivaren betalar uppgår till 31,42% och kommunalskatten cirka 30% beroende på vilken kommun och om man dessutom ska betala statlig inkomst skatt.

Borde inte 8000 netto motsvara cirka 12800 brutto? Och alltså 4800 + 2000 moms att få tillbaka?

Användarvisningsbild

Re: Fastighet som saknar intäkter

Camaro1969  
#699644
Fuzeman skrev:
Seb macahan skrev:Gå en kurs på hos skatteverket, de brukar vara ganska bra. Varför har du snöat in på att du måste ha intäkter. Du kan driva en verksamhet med förlust, och göra avdrag för dina utgifter. Tycker du att skatt och moms är en djungel (vilket det mycket väl kan vara ibland) men prata med en revisor eller någon med erfarenhet av bokföring (gärna inom lantbruk och enskild firma). Du ska få ett exempel:
Vi förutsätter att du har en årsinkomst på 350tsk från din arbetsgivare, Detta betalar din arbetsgivare skatt och sociala avgifter på och du får din nettolön insatt på ditt konto ca 20000kr/ månad skattat o klart.
Du köper en röjsåg som kostar 10000kr inkl moms. Momsen på denna ska inte du betala (då den kan härledas till din verksamhet i skogen) momsen på sågen är 2000:- alltså 8000+moms. Detta momsutlägg ska du dra av i deklarationen (alltså 2000kr tillbaka). De skattade 8000kr som du har "tagit" från din lön har du ju använt till något i din gård, dvs detta ska inte beskattas (men det har redan din arbetsgivare gjort) så nu får du "kräva tillbaka" den skatten från skatteverket. Vilket betyder att de 8000kr var från början (innan din arbetgivare drog av skatten) ca 10800kr (bruttolön). Dessa 2800kr ska du också ha tillbaka från skatteverket. Så sågen du betalade 10000kr för ska du ha tillbaka 2800+2000kr för i din deklaration, dvs 4800kr.
Samma scenario oavsett vad det än gäller som har med gården att göra (inte gräsklippare och färg till huset) oavsett om du inte har dragit in en krona på gården hittills.
Men, om du säljer skog (leveransvirke) för 8000:- +moms och har köpt röjsågen för 8000:-+moms tar intäkten ut utgiften och summan blir noll. Hade du sålt skog för 50000:- +m och köpt förnödenheter till gården motsvarande 20000:- +m skulle du behöva deklarera en inkomst på gården på 30000:- +m. Men har du gjort avdrag tidigare år (dvs gården går med förlust) så kan du nyttja ditt ackumulerade avdrag mot den "vinst" du gjorde det året du sålde skog för då 50000:- +m.
Detta är ganska generellt beskrivet och det finns en massa trix o knep för att komma undan "billigare", men det ska du nog inte fokusera på just nu.
I själva verket handlar det om ganska enkla principer, du ska betala skatt eller få tillbaka beroende på om du går med vinst eller förlust. Och du ska betala moms eller få tillbaka moms beroende på om du gör positiv eller negativt resultat. Dina lönepengar är redan skattade så använder du dom räknas det som en privat insättning i verksamheten. Hoppas det inte blev allt för rörigt.


Otroligt intressant inlägg även om jag är 4 år efter... Gäller detta fortfarande idag?

Kan någon vänligen förklara hur 8000 netto kan motsvara ca 10800? De sociala avgifterna arbetsgivaren betalar uppgår till 31,42% och kommunalskatten cirka 30% beroende på vilken kommun och om man dessutom ska betala statlig inkomst skatt.

Borde inte 8000 netto motsvara cirka 12800 brutto? Och alltså 4800 + 2000 moms att få tillbaka?


nä var de 8000:- kommer från har inte med saken att göra.
du bokför kostnaden som 8000:- och momsen 2000:-

händer inget annat under året är det 8000:- i underskott som sparas till nästa år, (ev läggs ihop med sparat underskott från fg år)

samt att du får tillbaka 2000:- i moms från staten

Användarvisningsbild

Re: Fastighet som saknar intäkter

Tompa66  
#757988
Seb macahan skrev:
Samma scenario oavsett vad det än gäller som har med gården att göra (inte gräsklippare och färg till huset) oavsett om du inte har dragit in en krona på gården hittills.



Apropå "inte... färg till huset".

Hur är det med sådana kostnader/utgifter då?
Om man har en kåk och/eller ekonomibyggnad på fastigheten (d v s ingår i den enskilda näringsverksamheten), vilka regler gäller och vilka avdragsmöjligheter finns? 🤔

Avatar Fallback

Re: Fastighet som saknar intäkter

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757999 Underhåll av ekonomibyggnad, avdragsgillt och momsen tillbaka.

Underhåll av bostadshus, betala med privata pengar.

Om färgen används till bägge då? Proportionerligt efter hur mycket används var. Om hammaren används till bägge? Hela momsen kan lyftas, men kostnaden skall proportioneras...

Så, det är upp till var och ens bedömning och samvete.

Användarvisningsbild

Re: Fastighet som saknar intäkter

Tompa66  
#758009
Mangan skrev:Underhåll av ekonomibyggnad, avdragsgillt och momsen tillbaka.

Underhåll av bostadshus, betala med privata pengar.


… och Fritidsboende/hus?

Användarvisningsbild

Re: Fastighet som saknar intäkter

JörgenO  
#758013 =bostadshus, betala med privata pengar

Användarvisningsbild

Re: Fastighet som saknar intäkter

Elis76  
#758018 Bostadshus, fritidshus, bilgarage, lekstuga, etc. räknas inte till näringsverksamhet. Det är mer än 30 år sedan avdragsrätten drogs in för dessa objekt.

Vad gäller ekonomibyggnader är det inte självklart att man har rätt att dra av underhåll av dem och/eller lyfta ingående moms bara för att de räknas som ekonomibyggnader.

Det finns otaliga rättsfall från skatterättsnämnden angående detta och SCA har tydligt redogjort för skattereglerna för underhåll av ekonomibyggander i sin kundtidning för ett par år sedan.

Har man en icke obetydlig verksamhet [en stor fastighet med 100-tals eller 1000-tals hektar] räknas verksamheten vanligtvis som betydande och man har enklare att få gehör för många avdrag. Om verksamheten däremot är ringa och man har liten areal kan skatteverket vara mera nogsam. Om man huvudsakligen använder ekonomibyggnaderna till att förvara sin gräsklippare och annat privat "bråte" i kan man räkna med nedslag från Skattemyndigheten om man har otur.

Skatterättsjuristen Urban Rydin har gått igenom detta i detalj vid ett skatteseminarium på Swedbanks lantbruksavdelning vid Kungsträdgården här i Stockholm före corona epedemin som jag deltog i.

Syvende och sist är det upp till var och en om man vill skapa en egen rättstillämpning eller om man anammar det regelverk som faktiskt gäller.

Avatar Fallback

Re: Fastighet som saknar intäkter

jannee  
#758023 Nyttjar man ekonomibyggnader för näringsinkomstens räkning borde all skötsel och kostnader vara avdragsgilla.
Gör man så är inte skatteverket direkt kitsliga även har rent privata tillhörigheter under samma tak.
VEM ska kontrollera och avgöra hur stor nytta man har rent privat eller inte?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).