Skogsekonomi

Egenföretagande och skogsägande

7 inlägg 7125 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Egenföretagande och skogsägande

Sörlänningen  
#470014 Efter att ha bott utomlands under väldigt lång tid skall jag snart flytta till Sverige och ta över min fars skogsgård. Förmodligen blir det också så att jag istället för att ta en anställning kommer starta egen liten konsultfirma (med bara mig själv). Skogen ägs naturligtvis privat och kan ju pga baggböleriregler inte föras över till AB.

Min simplistiska fråga är helt enkel om just kombinationen skogsbruk+konsultfirma på något sätt påverkar vilken bolagstyp (AB eller enskild firma) som är mest lämplig. Utan skog och om planen är att driva konstultfirman under längre tid verkar ju onekligen AB bättre. Men vore tacksam för varje specifik erfarenhet om att driva skog och firma. Eller spelar det ingen roll alls?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Egenföretagande och skogsägande

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470016 Konsultforma är arbetsintensiv, skogen är kapitalintensiv. Kombinationen är bra, skattemässigt sett.

Jag kör enskild firma, min revisor och Jag har diskuterat det en del gånger att byta, men det är liten skillnad.

Användarvisningsbild

Re: Egenföretagande och skogsägande

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470028 Som Mangan säger. Ska du konsulta zjälv så är kombon utmärkt. Jag har inte hittat någon anledning starta AB.
Möjligen om du i din konsultgärning gör stora ekonomiska åtaganden/utfästelser.

Avatar Fallback

Re: Egenföretagande och skogsägande

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470040 Samma om man anställer folk, då tycker jag ett AB också kan vara vettigt.

Avatar Fallback

Re: Egenföretagande och skogsägande

Sörlänningen  
#471158 Tack för svar!

Jag har ännu inte bestämt vilken form det blir, men nåt blir det!

   TS
Avatar Fallback

Re: Egenföretagande och skogsägande

uffejohan  
#471162 Precis som Uvskogen skriver om stora utfästelser i konsultverksamheten kan ansvarsskador som konsult bli dyra. Om du kör enskild firma är det än viktigare att du i alla konsultuppdrag har avtal som begränsar din ev skadeståndsskyldighet.

Användarvisningsbild

Re: Egenföretagande och skogsägande

Camaro1969  
#471166 jag skulle fundera på hur man tänker sig att det kommer gå för de olika grenarna,
kommer både konsultverksamheten och skogen gå med vinst skulle jag köra konsult i AB

enklare att planera löneuttag, kanske spara ihop en balanserad vinst och sedan ta ut allt via karensen när man lägger ner i samband med pension.

det är inte lätt, även om man har lite koll på skatteregler...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).