Skogsekonomi

Viktigt vid avverkningsavtal

5 inlägg 6934 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Viktigt vid avverkningsavtal

Zlatan  
#469026 Ny på detta forum! Vi tänkte avverka ca 12-1300 3m, jag har läst en del här om fuskfub och hur lurad man kan bli, vad tycker ni här på forumet är det viktigaste man ska ha koll på innan man skriver på avtalet, i mitt område finns det ca 5 starka köpare. Och vilken avverkningsform föredrar ni, typ avverkningsuppdrag, rotpost, vår fastighet ligger i södra Sverige, tacksam för era synpunkter.



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Viktigt vid avverkningsavtal

nexus  
#469039 Jag är i samma sits. Tänker stämpla och så får de bjuda. Betalning innan de fäller ett enda träd. Känns tryggast så.

Avatar Fallback

Re: Viktigt vid avverkningsavtal

pg-mannen  
#469060 I denna tid då virkesköparna stryker runt som marskatter och skriker efter virke så tipsar jag om rotpost. När det är drag efter råvaran så är det skogsägarens marknad, utnyttja det. Hushållningssällskapet kan stämpla.

Användarvisningsbild

Re: Viktigt vid avverkningsavtal

Zlatan  
#469135 Jag har ingen erfarenhet av rotpost, har ingen aning vad stämpelkostnaderna brukar hamna på. Jag tycker som ni att det är säljarnas marknad och att man bör om man har möjlighet att utnyttja detta, okej jag leker med tanken att stämplings pengen ligger på ca 15-20tkr för den volymen jag angivit, det är en ganska stor summa som ska dras av från budet, jag får undersöka vad stämplingen kan hamna på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Viktigt vid avverkningsavtal

alias  
#469164
Zlatan skrev:Jag har ingen erfarenhet av rotpost, har ingen aning vad stämpelkostnaderna brukar hamna på. Jag tycker som ni att det är säljarnas marknad och att man bör om man har möjlighet att utnyttja detta, okej jag leker med tanken att stämplings pengen ligger på ca 15-20tkr för den volymen jag angivit, det är en ganska stor summa som ska dras av från budet, jag får undersöka vad stämplingen kan hamna på.


Pris på stämplingen brukar vara beroende av postens medelstam och storlek. Nu är det ett tag sedan jag stämplade rotposter, men jag vet att vi hade en startavgift + ca 6-10 kr/m³sk. Tror att det var påslag på kubikpriset med 0,50-1 kr/m³sk vid riklig underväxt.

Det är 7 år sedan jag slutade med detta så priserna kan väl ha förändrats, men de borde ligga ungefär i samma härad - kanske något dyrare då det mesta blivit dyrare med tiden.

MVH
Alias

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).